اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052890445577

چینی ها در حال برنامه ریزی هستند

پرتاب اولین ماهواره کوانتومی جهان به فضا

کد: 1395052890445577

http://goo.gl/r52mSt

، تهران , (اخبار رسمی): چین در حال آماده شدن برای ارسال اولین ماهواره دنیاست که برای انجام آزمایش‌های کوانتومی در فضا طراحی شده است. هدف از انجام این آزمایش‌ها ایجاد یک شبکه ایمن برای ارتباطات جهانی است.

پرتاب اولین ماهواره کوانتومی جهان به فضا

به گزارش روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،چین آماده است اولین ماهواره دنیا را که برای آزمایشات کوانتومی طراحی شده است، به فضا پرتاب نماید. به احتمال زیاد ناوگانی از ابزارهای دیگر که با فناوری کوانتومی کار می‌کنند، به دنبال این ماهواره به فضا ارسال خواهند شد. در آینده نزدیک ماهواره‌های چینی بیشتری پرتاب خواهند شد که یک شبکه مخابراتی بسیار ایمن را ایجاد کرده و افراد را در تمام دنیا به یکدیگر متصل می‌کنند. با وجودی که چین اولین کشور در این حوزه به شمار می‌رود، اما گروه‌هایی از کانادا، ژاپن، ایتالیا و سنگاپور نیز برنامه‌هایی برای آزمایش‌های کوانتومی فضایی دارند.

چائویانگ لو، فیزیکدان دانشگاه علوم و فناوری چین در هافی که با گروه تولیدکننده این ماهواره همکاری داشته است، می‌گوید: «قطعا مسابقه‌ای در این زمینه درخواهد گرفت». این ماهواره 600 کیلوگرمی در ماه آگوست از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوآن به فضا ارسال خواهد شد. آکادمی علوم چین و آکادمی علوم استرالیا در این پروژه 100 میلیون دلاری با یکدیگر همکاری داشته‌اند.
دانشمندان تاکنون امکان ایجاد ارتباط کوانتومی را در یک فاصله 300 کیومتری به اثبات رسانده‌اند. فوتون‌هایی که در یک فیبر نوری یا در هوا انتقال داده می‌شوند، پراکنده شده و یا جذب می‌شوند و هرگونه تلاش برای تقویت سیگنال بدون برهم زدن حالت کوانتومی فوتون‌ها بسیار دشوار است. محققان چینی امیدوارند که انتقال فوتون‌ها در فضا روان‌تر بوده و امکان ایجاد ارتباطات کوانتومی را در فواصل دورتر ایجاد نماید.
در مرکز این ماهواره یک بلور قرار دارد که جفت‌فوتون‌های درهم تنیده را تولید می‌کند. این فوتون‌ها هر چقدر از هم دور باشند، ویژگی‌های آنها به یکدیگر تنیده شده است. اولین وظیفه این ماهواره ارسال این زوج فوتون‌ها به ایستگاه‌های زمینی در پکن و وین و استفاده از آنها در تولید یک کلید سری است.
در طول این ماموریت دوساله، این گروه تحقیقاتی در نظر دارند یک اندازه‌گیری آماری به نام تست زنگ (Bell test) را انجام داده و نشان دهند که درهم‌تنیدگی میان این ذرات در فاصله 1200 کیلومتری نیز وجود دارد. با وجودی که بر اساس تئوری این در هم تنیدگی مستقل از فاصله است، اما تست زنگ این موضوع را ثابت خواهد کرد.
این محققان همچنین تلاش خواهند کرد با استفاده از یک زوج‌فوتون درهم‌تنیده و همراه با انتقال اطلاعات از مسیری عادی‌تر، حالت‌های کوانتومی را از راه دور منتقل نموده و تلاش کنند حالت کواتومی یک فوتون را در محلی جدید بازسازی کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم انداز بیست ساله، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. کسب این جایگاه جز با تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام بجا و مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً برای این هر سه باید برنامه ریزی کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]