اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053091815596

دبیر انجمن برنج تاکید کرد

سود برنج به جیب واسطه‌ها می‌رود نه کشاورز

کد: 1395053091815596

http://goo.gl/3oBsmn

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر انجمن برنج در واکنش به افزایش قیمت برنج در بازار گفت: سود برنج به جای این که به کشاورز برسد، در جیب دلالان قرار می گیرد.

سود برنج به جیب واسطه‌ها می‌رود نه کشاورز

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از کانون انجمن صنایع غذایی ایران، جمیل علیزاده شایق، در مورد واردات بیش از نیاز برنج به کشور در زمان ممنوعیت واردات، گفت: نیاز مصرف داخلی برنج سالانه حدود 3 میلیون تن است که 2 میلیون و 200 هزار تن آن از شالیزارهای برنج کشور تامین می‌شود و نیاز به واردات 800 هزار تن برنج وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده پس از اعلام ممنوعیت واردات برنج خارجی ظاهرا 150 هزارتن برنج وارد شده است گفت: اکثر برنج‌های وارداتی در زمان مقرر ثبت سفارش شده‌اند، ولی نباید فراموش کرد که وقتی برنج را از کشوری مانند برزیل می‌خریم، در صورت عادی 2 ماه زمان نیاز است، تا از مسیر دریا به بنادر جنوبی کشور برسد و ممکن است در این حین اتفاقاتی بیفتد که محموله چند روز پس از تاریخ ممنوعیت واردات به کشور برسد.

دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه هم اکنون نیز یک کشتی پر از برنج در بنادر جنوبی کشور به دلیل ورود پس از تاریخ مقرر در آب‌ها معطل مانده، تصریح کرد: اگر این برنج دو ماه دیگر در کشتی بماند دیگر قابل استفاده نیست. یک زمانی از زمان ثبت سفارش فرد تا دو سال می‌توانست کالای خود از جمله برنج را وارد کند، اما اکنون برای پیشگیری از تداخل زمانی به 3 ماه این زمان کاهش یافته است.

علیزاده شایق این را هم گفت: که وزارت جهاد کشاورزی اکنون هم مسئولیت تنظیم بازار و هم حمایت از تولید را برعهده دارد که کار چندان آسانی نیست.

وی محدودیت سقف ثبت سفارش را برای واردکنندگان برنج مثبت دانست و افزود: سابق بر این هر کس با هر میزان می‌توانست کالای وارداتی را ثبت سفارش کند، اما از زمانی که برای ثبت سفارش هر کیلو برنج 500 تومان به نفع دولت و برای اصلاح زیربنایی مزارع برنج دریافت می‌شود، وارد کنندگان برنج سعی می‌کنند تا رقم واقعی که قصد واردات آن را دارند ثبت سفارش کنند.

کاهش ضایعات برنج از 25 به 10 درصد

دبیر انجمن برنج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت و کیفیت برنج داخلی هم گفت: متاسفانه به دلیل برداشت نامناسب و فرآوری سابق بر این تا 25 درصد ضایعات برنج داشتیم، اما اکنون این رقم به کمتر از 10 درصد رسیده است.

وی در مورد افزایش برنج داخلی هم گفت: کشاورزان برنج را به صورت یکجا با قیمت بسیار پایین‌تر از آنچه در بازار می‌بینیم می‌فروشند، اما متاسفانه شاهد افزایش قیمت از سوی واسطه‌ها هستیم که می‌طلبد، وزارت جهاد فکری به حال زنجیره توزیع برنج کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]