کد: 1395053092245689

از طریق پلت فرم همکاری با متخصصان فارغ‌التحصیل 200دانشگاه برتر دنیا صورت می گیرد

بازگشت روزانه یک محقق ایرانی به کشور

کد: 1395053092245689

http://goo.gl/eiknz3

، تهران , (اخبار رسمی): معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از بازگشت روزانه یک نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به کشور از طریق پلت فرم جذب 200 دانشگاه برتر دنیا خبر داد.

بازگشت روزانه یک محقق ایرانی به کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشستی با رایزنان علمی ایران در دیگر کشورها، گفت: از طریق پلت فرم طراحی شده توسط بنیاد ملی نخبگان برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر دنیا، توانسته‌ایم فارغ التحصیلان ایرانی را دوباره به بازگشت و همکاری به کشور ترغیب کنیم و در حال حاضر روزی یک نفر از این طریق به ایران بر می‌گردد که امیدوار هستیم با در نظر گرفتن تسهیلات بیشتر بتوانیم این عدد را افزایش دهیم.

وی افزود: البته این پلت فرم برای 400 دانشگاه برتر دنیا در نظر گرفته شده است؛ اما فارغ التحصیلان برگشتی بیشتر از 200 دانشگاه هستند که همین رقم کم نیز به دلیل کیفیت بالای آنها برای ما خوب است اما باید به فکر افزایش آن باشیم.
به گفته ستاری، تلاش ما بر این است که بر مبنای این قابلیت نرم افزاری اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم.
وی تصریح کرد: اساس و بنیان اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است به همین دلیل همه هدف ما توانمندی نیروی انسانی متخصص برای کشور است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اهمیت کار رایزنان علمی کشور، گفت: با توجه به اینکه استفاده از فناوری های موجود در دنیا برای کشور و تبادل فناوری بین کشورها بسیار ضروری است، رایزنان علمی می‌توانند در این مسیرقدم برداشته و به توسعه فناوری کمک بزرگی کنند.
وی بیان کرد: متاسفانه هنوز در بسیاری از کشورها رایزن علمی نداریم که این موضوع را باید جدی گرفته و جبران کنیم تا بتوانیم درتعاملات علمی و فناوری با دیگر کشورها به خصوص اتحادیه اروپا به نتایج خوبی برسیم.
وی تصریح کرد: به طور مثال با کشور هند که در حوزه IT، مشاغل خانگی، فناوری های فضایی و ماهواره ها یک کشور پیشرو محسوب می شود چندان ارتباطی نداریم که این یک ضعف تلقی می شود و باید این نقیصه را جبران کنیم.
ستاری خطاب به رایزنان علمی کشور، گفت: در ایران شبکه ای از شرکت‌ها وجود دارد و در این شبکه 10 هزار شرکت وجود دارد و از این تعداد 2 هزار و 600 شرکت دانش بنیان هستند که می توانیم از این پتانسیل خوب در حوزه های مختلفی مانند کشاورزی، گیاهان دارویی، پزشکی و غیره استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: رایزنان علمی کشور می توانند توانمندی های کشور و نیروهای متخصص ایرانی را به دیگر کشورها معرفی کرده و شرایط استفاده از این نیروهای بالقوه را در دنیا فراهم کنند.

با هیات های اقتصادی دیگر کشورها با ادبیات پیوست فناوری گفت و گو می کنیم
در ادامه این نشست، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: پس از برجام، با تمام هیات های اقتصادی کشورها که به ایران سفر می کنند با ادبیات پیوست فناوری گفت و گو می کنیم و یکی از شروط ما در برقراری ارتباط با آنها آوردن فناوری به کشور است.
وی افزود: با توجه به اینکه توانسته ایم دانشجویان ایرانی را از دیگر کشورها جذب کنیم باید به گونه ای رفتار کنیم که هر دانشجوی بازگشته به کشور یک فناوری نیز با خود بیاورد و فناوری را از طریق ایجاد یک شرکت دانش بنیان تجاری سازی کرده و در راستای حل مشکلات کشور گام بردارد.
وطنی تصریح کرد: رایزنان علمی کشور می توانند دانشجویان ایرانی را ترغیب کنند که رساله های دکتری خود را بر مبنای یکی از نیازهای داخلی انتخاب کنند تا پس از بازگشت به کشور بتوانند از آن برای رفع نیاز کشور اقدام کنند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: در نقشه جامع علمی کشور 73 اولویت کشور مشخص شده که 15 اولویت تعیین شده در قالب ستادهای معاونت علمی در حال پیگیری هستند؛ اما اولویت های دیگر می تواند در قالب رساله دکتری دانشجویان به نتیجه برسد. وی اظهار کرد: رایزنان علمی می‎توانند فناوری های توسعه یافته کشوری که در آن فعالیت می‌کنند را به ایران منتقل کرده و در تعامل ایران با دیگر کشورها نقش داشته باشند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف