اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053192745730

ساخت نانوحامل داروی ضد سرطان در کشور

کد: 1395053192745730

http://goo.gl/798cWr

، تهران , (اخبار رسمی): محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سنتز نانوذرات لیپیدی، نانو حامل داروی ضد سرطانی عرضه کردند که این نانوحامل‌ها بر روی نمونه‌های حیوانی با موفقیت آزمایش شدند.

ساخت نانوحامل داروی ضد سرطان در کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازروابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،در سال‌های اخیر، توجه فراوانی به تهیه‌ نانو ذرات به‌ عنوان حامل‌هایی برای دارورسانی شده است. حامل‌های نانویی با تغییرات خواص انتقالی دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می‌شوند. در ساخت نانوذرات مذکور از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها و دیگر مواد استفاده می‌شود که بسته به روش تولید آنها می‌توان شکل و اندازه‌ متفاوتی از ذرات تولید کرد.

سیستم‌های دارورسانی مبتنی بر حامل‌های نانویی اکنون در بازار دارویی جهان وارد شده‌اند و استفاده از آنها در دارورسانی روز به روز رو به افزایش است.

 بیژن ملائکه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و از محققان طرح ضمن اشاره به ترکیب 7-اتیل-10 هیدروکسی کامپتوتسین (SN38) به‌ عنوان یک داروی بالقوه ضد سرطان مؤثر در درمان انواع تومورهای بدخیم گفت: امکان استفاده بالقوه داروی 7-اتیل-10 هیدروکسی کامپتوتسین در درمان انواع تومورهای ریه، معده، دهانه‌ رحم و تخمدان وجود دارد. این دارو 100 تا 1000 برابر نسبت به داروی «ایرینوتکان» مؤثرتر است.

وی اضافه کرد: به دلیل محلولیت پایین داروی SN38 در آب و حلال‌های قابل‌ قبول در داروسازی، در این مطالعه، نانوذرات لیپیدی جامد حاوی SN38 به ‌منظور تزریق وریدی داروی مذکور تهیه شده است.

ملائکه استفاده از این نانوحامل ها در درمان تومورهای سرطانی را موجب افزایش کارایی درمانی و کاهش اثرات جانبی داروی ضد سرطان دانست.

وی در خصوص نقش فناوری نانو در این طرح اظهار داشت: استفاده از نانو ذرات با اندازه‌ کمتر از 200 نانومتر، امکان تجمع هرچه بیشتر دارو را در محل تومور فراهم آورده و موجب افزایش بازدهی دارو می‌شود. همچنین این موضوع سبب می‌شود اثرات مخرب داروی ضد سرطان بر بافت سالم اطراف تومور کاهش یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که در این مطالعه داروی ضد سرطان SN38به‌صورت غیرپگیله و پگیله (SLN-SN38 و PEG-SLN-SN38) به روش امواج فراصوت تهیه شد، یادآور شد: خصوصیات نانو ذرات حاوی داروی ضد سرطان از حیث اندازه، پتانسیل زتا و میزان بارگیری مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده گفت: تأثیر دارویی نانوذرات تهیه شده بر روی دو رده‌ سلولی سرطان کولورکتال (C-26 و HT-116) در زمان‌های 24، 48 و 72 ساعت بررسی و در نهایت کارایی ضد توموری نانوذرات دارویی تهیه شده در مقایسه با فراورده‌های تجاری ایرینوتکان بر روی موش‌های دارای تومور C-26 مطالعه شده است.

ملائکه اضافه کرد: بر اساس نتایج به ‌دست‌آمده از آزمون‌ها، نانوذرات پگیله و غیر پگیله در دوزهای 20 و 10 میلی‌گرم بر کیلوگرم در مقایسه با فرم تجاری ایرینوتکان با دوز 25 میلی‌گرم بر کیلوگرم کارایی ضد توموری بالاتری از خود نشان داده ‌است.

به گفته محقق طرح، این نانو حامل داروی ضد سرطان در نمونه حیوانی با موفقیت انجام شد.این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر بیژن ملائکه و دکتر محمودرضا جعفری از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اسما محمودی رزیدنت نانوفناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر نوید مصلایی دانش‌آموخته‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و نتایج این تحقیقات در مجله" European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics "منتشر شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان