کد: 1395053193145689

دبیر ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛

فوتونیک روند رو به رشدی را دنبال می‌کند

کد: 1395053193145689

http://goo.gl/tZouKs

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی ، نخبگان حوزه فوتونیک کشور را سرمایه ای دانست که در رشد کشور تاثیر به سزایی دارند.

فوتونیک روند رو به رشدی را دنبال می‌کند

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدصادق ذبیحی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در توضیح پژوهشگاه های  حوزه فوتونیک و ساختارهای میکرونی تا کنون، در کشور گفت: تعدادی از دانشگاه‌های مهم کشور در تهران مانند شهید بهشتی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف و غیره پژوهشکده‌هایی دارند و در شهرهای مختلف مثل تبریز، اصفهان، مشهد، کرمان، حتی در اهواز با تأسیس پژوهشکده‌ها چندین سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: طرح‌های خوبی در حال اجراست و با فعالیتی که در ستاد داریم در نظر است از بعضی از این طرح‌ها که  بیشتر با اهداف و مأموریت‌های ستاد منطبق است حمایت کنیم. کما اینکه تا کنون هم نتایج خیلی خوبی را ارائه کرده‌اند و اگر حمایت شوند می توانند نتایج بهتری ارائه دهند. 

ذبیحی ادامه داد: با مراکز رشدی که در کنار دانشگاه ها ایجادشده، زمینه‌هایی برای صنعتی و تجاری‌شدن فناوری هافراهم‌شده است. کاری که در پژوهشگاه انجام می‌شود اگر موردحمایت قرار گیرد می‌تواند نتایج و بهره‌های خیلی خوبی را برای کشور داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در بیان حوزه فعالیت این پژوهشگاه ها توضیح داد: در زمینه فوتونیک و مخابرات از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گزارش‌هایی دریافت کرده ایم. در زمینه بخش انرژی‌های تجدید پذیر که آن‌هم بخشی از فوتونیک است علاوه بر دانشگاه‌های تهران، دانشگاه چمران اهواز در این زمینه فعال هستند و یک طرح پژوهشی با کمک برق منطقه‌ای خوزستان شروع شده است و دانشگاه مشهد در این زمینه فعال بود. از دانشگاه‌های غیردولتی نیز دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در این زمینه فعالیت‌هایی را دارد.

وی با اشاره به جایگاه نخبگان کشور در حوزه فتونیک بیان کرد: رشته فوتونیک یک علم بین‌رشته‌ای است. پس دانشجویان نیاز دارند پایه رشته تحصیلی خود را در چند رشته قوی کنند تا بتوانند در زمینه فوتونیک ادامه تحصیل دهند. فارغ‌التحصیلان خوبی هم تا کنون پرورش یافته اند. در اغلب مراکز پژوهشی مشاهده می شود که همین دانش آموختگان مشغول به کار شده اند و حضور موثری نیز دارند. 

در حوزه فتونیک کشور در حالی حاضر 150 استاد را شناسایی کرده ایم که نخبگان این حوزه محسوب می شوند. حضور این افراد انگیزه‌های خوبی برای توسعه اپتیک وفتونیک کشور محسوب می شود. با این روند رو به رشد حوزه فوتونیک آینده خوبی در انتظار کشور ما خواهد بود. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف