اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193486034

دلایل گرایش به رشته علوم تجربی و پیامدهایش بررسی شد

پیامدهای «تب علوم تجربی» چیست

کد: 1395053193486034

http://goo.gl/Ymwipc

، تهران , (اخبار رسمی): گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی موضوع جدیدی است که در حوزه آموزشی کشور در کنکور امسال عیان شد و نیاز به بررسی و واکاوی بسیار دارد.

گرایش دانش آموزان به رشته تجربی

دانش آموزان امروز، ذخیره آینده کشور هستند. بدیهی است همانقدر که این کشور به پزشک نیاز دارد به نسبت به مهندس و علوم انسانی خوانده هم نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی الوترا ،چندی پیش نتایج کنکور اعلام شد تا یکی از نکات جالب در این رابطه، نفر اول کنکور تجربی باشد که پس از 3 سال تحصیل در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف تصمیم می گیرد در کنکور علوم تجربی شرکت کند. فارغ از درست یا غلط بودن این تصمیم اجازه دهید نگاهی به روند گرایش دانش آموزان به رشته تجربی داشته باشیم! یک بررسی کوتاه در رابطه با موج جدید حرکت به سمت علوم تجربی در دبیرستان و واکاوی دلایل و پیامدها!

در کنکور سال 1385 قریب به حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر در کنکور شرکت کرده اند که از این تعداد قریب به 450 نفر در رشته علوم تجربی، 350 هزار نفر در رشته ریاضی و 500 هزار نفر نیز در رشته علوم انسانی به رقابت پرداخته اند. در کنکور 1395 حدود هشتصد و پنجاه هزار نفر در کنکور شرکت کرده اند(آدم دلش به حال دهه شصتی ها می سوزد!) و ازاین تعداد 450 هزار نفر در رشته علوم تجربی، 180 هزار نفر در رشته علوم انسانی و 180 هزار نفر در رشته علوم ریاضی به رقابت پرداخته اند.

آمارها به خوبی گواه بر پیشی گرفتن اشتیاق دانش آموزان و خانوده ها به رشته علوم تجربی است و به گواه شرایط موجود این وضعیت در حال بدتر شدن نیز هست و در بسیاری از مناطق تهران با مشکل ازدیاد تقاضا برای ثبت نام در رشته تجربی مواجه هستند. اما چرا این اتفاقات رخ داده و این اتفاق چه پیامدهایی دارد؟

مشکل اشتغال مهندس ها و انسانی خوانده ها

در دهه 80 مصادف با میلیونی شدن شرکت کنندگان در کنکور دانشگاه های کشور شامل دولتی، آزاد و … اقدام به افزایش ظرفیت ها می کنند، بواسطه سرعت این تحول تمایل به افزایش ظرفیت در رشته های مهندسی و علوم انسانی به مراتب بیشتر از رشته های پزشکی رخ می دهد. با گذشت یک دهه از این اتفاق آن جمعیت میلیونی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و امروز بخش اعظمی از آن ها جمعیت جویایی کاری هستند و اتفاقا عموم این جمعیت از رشته های مهندسی و علوم انسانی فارغ التحصیل شده اند و بی دلیل نیست که امروز پدر و مادرها راحت ترند فرزند دلبندشان مهندسی نخواند!

درآمد خوب پزشک ها

بعید است تا به حال مطب پزشکی رفته باشید و درآمد آقای دکتر را از روی حق ویزیت ضربدر تعداد بیماران حاضر تخمین نزده باشید. امروز این اتفاق نظر وجود دارد که پزشک ها نسبت به بقیه اقشار جامعه درآمد (بسیار) بالاتری دارند، این درآمدها گاهی آنقدر زیاد و رویایی است که هر پدر و مادری را قانع می کند که فرزند دلبندشان باید! پزشکی بخواند.

مساله تاریخی انتخاب رشته

متاسفانه یکی از ضعف های اساسی نظام آموزش ما همین موضوع انتخاب رشته دبیرستان است. نبود چارچوب هدایتی درست برای دانش آموزان و چارچوب مشاوره ای برای خانواده ها نتیجه اش این می شود که یک دهه همه سودای مهندس شدن دارند و یک دهه همه در رویای پزشک شدن به سر می برند! حالا بماند که مملکت به ورزشکار و هرمند هم نیاز دارد.
عاقبت ماجرا
دانش آموزان امروز، ذخیره آینده کشور هستند. بدیهی است همانقدر که این کشور به پزشک نیاز دارد به نسبت به مهندس و علوم انسانی خوانده هم نیاز دارد ولی امروز این تب پزشک شدن وجود دارد. این روند و بدتر از آن حضور نخبه ها در دانشگاه های علوم پزشکی و نبود قوت قبلی در دانشگاه های صنعتی اصلا به نفع کشور نیست.

به تجربه ثابت شده است که بخش مهمی از تحولات در حوزه های فنی و کسب و کار به یاری ذهن پویای مهندسین شکل می گیرد و ما نیازمند مهندسین قوی هستیم و البته از خدمات پزشکان هم نمی‌توان چشم پوشی نمود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تدریس خصوصی الوترا

تدریس خصوصی چه مزیتی دارد؟ در هر مقطعی که تحصیل می کنید، دبیرستان یا دانشگاه تفاوتی نمی کند، اگر در برخی دروس مشکل دارید یکی از راهکارهای مفید چند جلسه تدریس خصوصی است، تمرکز بر نقاطی که به صورت خاص دارای ضعف هستید توسط یک استاد وظیفه شناس و با تجربه راهکار پیشنهادی ماست که تاکنون موفقیت آمیز هم بوده است..

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش