اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060194165793

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد

لفو روادید سه کشور دیگر

کد: 1395060194165793

http://goo.gl/UCTBJF

، تهران , (اخبار رسمی): لغو روادید سه کشور دیگر در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد.

لفو روادید سه کشور دیگر

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ،مسعود سلطانی‌فر،معاون رئیس جمهور  با اعلام این خبر گفت: لغو روادید با کشورهای گرجستان و ارمنستان اجرایی شده است و در ادامه این مسیر در ماه‌های آینده  این امردر سه کشور دیگر نیز این اتفاق رخ می‌دهد. او افزود:این لغو روادید بین کشورها به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

بازگشت الواح هخامنشی

سلطانی فر همچنین  با اشاره به بازگشت بخشی از این حدود سه هزار قطعه لوح هخامنشی در سه دوره‌ی زمانی مختلف توضیح داد: پس از برگزاری سه دادگاه مختلف در سه سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، سومین حکم در 29 تیر امسال صادر شد که بر اساس آن، این الواح جنبه فرهنگی دارند و نه بازرگانی و قابل فروش نیستند؛ در حال حاضر اگر مدعیان پرونده در دادگاه درخواست تجدیدنظر دهند، بار دیگر باید جلسه‌ی آن تشکیل شود و در غیر این‌صورت، باقی مانده الواح به ایران بازگردانده می‌شوند.

او ادامه داد: ایران تا کنون اقدامات و بررسی‌های اولیه را برای بازگرداندن این آثار انجام داده است، همچنین مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز در این زمینه ایران را کمک می‌کند.

نیرو برای حفاظت از 32 هزار بنای ثبتی نداریم

او در ادامه به 550 مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و راه‌اندازی هیات‌ امناهای پایگاه‌های جهانی پس از 10 سال توقف و ایجاد حدود 20 مورد از این هیات امناها از سه سال گذشته تاکنون اشاره و بیان کرد: فعال کردن انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی یکی از مهمترین اقداماتی است که موفق به انجام آن شدیم، چون معتقدیم برای 32 هزار بنای ثبت ملی شده کشور ظرفیت‌ حفاظت‌مان محدود بود که با این اقدام امیدواریم ستون‌ها و بستر قانونی این اتفاق در کشور محکم‌تر شوند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: تا امروز یک مجموعه 120 هزار نفری از انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از بناهای تاریخی را دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی