اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060194195730

رییس کل سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز پرشک مطرح کرد

انتقاد از هیاهو علیه جامعه پزشکی

کد: 1395060194195730

http://goo.gl/IkTGId

، تهران , (اخبار رسمی): رییس کل سازمان نظام پزشکی، از هیاهو علیه جامعه پزشکی با وجود مشکلات متعدد حوزه سلامت انتقاد کرد.

روز پزشک و نگاه جامعه پزشکی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی نظام پزشکی، علیرضا زالی ،رییس کل سازمان نظام پزشکی  در پیامی به مناسبت روز پزشک نوشت:«در آستانه روز پزشک بر خود لازم می‌دانم که دستان یکایک همکارانی را که به رغم همه‌ نامهربانی‌ها با تمام تلاش و توان، با تعهد کاری بر آمده از وجدان در کاهش آلام مردم ایران در دورترین و سخت‌ترین مکان‌ها به خدمت مشغولند به گرمی بفشارم و این روز را که مصادف با زادروز حکیم ابوعلی سیناست بر همه‌ هم لباسان و سپیدپوشانی که سالیان دراز با کتاب‌های حجیم مؤانست داشته و بیمارستان، خانه‌ اولشان بوده است تبریک بگویم.

همان‌ها که بهترین سال‌های جوانی را در راه اندوختن دانش سپری کرده و همزمان بار مسئولیت درمان کشور را با کمترین چشمداشت و بیشترین بازده بر عهده داشته‌اند. یاد می‌کنم از اساتید بزرگی که نه فقط از آنها علم طب بلکه رفتار و منش و اخلاق یاد گرفتیم.

 اگر امروز دولتمردان بر خود می‌بالند که نظام سلامت به چنان توفیقی دست یافته که برای تقریبا هیچ کار درمانی، بیماری محتاج خروج از کشور نیست به پاس همت بلند کسانی است که با شب بیداری‌ها تحقیق و تتبع کرده‌اند و با مایه گذاشتن از زندگی و زن و فرزند ایثار را معنی نموده‌اند.

به جرأت می‌توان گفت در هیچ رشته و زمینه‌ای به اندازه‌ دانش پزشکی پیشرفت و خودکفایی حاصل نشده است. چنانکه سال‌های سخت تحریم ادوات و تجهیزات پزشکی هم نتوانست مانع این رشد شود.

حال بی‌انصافی و کژ روی است که برخی این همه دشواری و سختی در راه پزشک شدن را نادیده می‌انگارند و بر پیشرفت‌های بی‌چون و چرای آن غمض عین می‌کنند و با مقایسه‌های خارق عادت، نخبگان و برجستگان جامعه را دلزده و مأیوس می‌نمایند.

روز پزشک فرصتی است تا با نگاهی عمیق و دقیق بیندیشیم که چگونه طبیب که واسطه‌ فیض شفای الهی در زمین است به این مقام دست یافته است که الله شافی و الطبیب یدوای.

این فرصتی بی‌بدیل است که مردمان جامعه به فرزندان دود چراغ خورده‌ خود ارج نهند تا همیشه‌ تاریخ ارزش علم و علم آموزی محفوظ بماند تا همگان بدانند چه فرق است میان آنکه با جان آدمی سرکار دارد با دیگران که احیای جانی نجات همه‌ جانهاست.

پزشک اگر چه فرشته‌سان به مداوای بیمار همت می‌گمارد، اما او را خلق و خویی انسانی و زمینی است. اگر چه گفته‌اند: "چو طبیبانه بیایی به سر بالینم - به دو عالم ندهم لذت بیماری ا"

با این همه، پزشک چون دیگر ابنای بشر ممکن الخطاست. این همه هیاهو و غوغا سالاری آن هم در شرایطی که بهترین و بالاترین خدمات درمانی از سوی جامعه پزشکی با همه‌ی کاستی‌ها و نقصان‌ها اعم از بیمارستان‌های فرسوده، تجهیزات ناکافی، پرداخت‌های نامناسب، مشکلات بیمه‌ای، پرسنل ناکافی و هزاران مشکل دیگر در حال انجام است چه نفعی دارد؟

قرن‌هاست که از زمان ابن‌سینا تا امروز سنگ بنای پزشکی این آب و خاک به در درخشان و لعل و گرانبهایی تبدیل شده است. جامعه پزشکی در منتهای خردپیشگی و عقلانیت خود به پیرایش آن‌ها که لباس سفید بر تن کرده، اسم پزشک یدک می‌کشند و با بی‌خردی بر چهره درخشان خدمتگزاران سلامت اثر ناپاک می‌گذارند کمر همت خواهد بست.

هرگز اجازه نخواهیم داد با بی‌دقتی‌ها، قلم فرسایی‌ها و غرض‌ورزی‌ها به این پیکره نجیب آسیبی وارد شود. 

فرصت را مغتنم شمرده روز داروساز و بزرگداشت زکریای رازی را به تمامی داروسازان محترم تبریک گفته و تاکید می‌کنم که هر گونه فعالیت تخصصی در بخش سلامت ناگریز باید توسط متخصصین و آموزش دیدگان صورت پذیرد که توان مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی برای آن داشته باشند.

 بنابراین در حوزه داروسازی هر آنچه که نام آن به نحوی مرتبط با درمان بیمار بوده و نیازمند آگاهی از سیر ساخت و مکانیسم اثر آن است باید توسط درس خوانده و عالم آن رشته توصیه و تجویز شودکه یکی از حلقه‌های مؤثر درمان و یکی از مشاورین مهم داروسازان هستند.

در پایان لازم می‌دانم از همه همکاران در بخش‌های مختلف سلامت اعم از پیشگیری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که صبورانه به خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به هم میهنانمان مشغول هستند تشکر نموده و آرزومندم با همکاری و تعامل بیشتر گروه‌های مختلف در سایه سار اتحاد صنفی روزهای نوینی پیش‌رو داشته باشیم.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان نظام پزشکی

در سال 1339 هجری شمسی اولین قانون نظام پزشکی در مجلس شورای ملی تصویب شد. از آن زمان تاکنون قانون نظام پزشکی 8 بار مورد بازنگری قرارگرفته است که آخرین بار در تاریخ 1383/08/16 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نهایی رسید. اولین انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی در سال 1347 هجری شمسی انجام شد و فعالیت رسمی نظام پزشکی از آن زمان آغاز گردید. از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، نظام پزشکی 4 دوره انتخابات و فعالیت داشت که به ترتیب آقایان دکتر منوچهر اقبال ( 2 دوره) – دکتر یحیی عدل و دکتر ملکی روسای 4 دوره فعالیت نظام پزشکی در زمان قبل از انقلاب بودند. پس از پیروزی انقلاب تاکنون 8 دوره فعالیت نظام پزشکی قابل ذکر است که در طی این سال‌ها به ترتیب آقایان دکتر عباس شیبانی ( 60 تا 63) دکتر محمد علی حفیظی (63 تا 65) دکتر هادی منافی ( 65 تا 70) دکتر ایرج فاضل ( 70 تا 75) دکتر سید شهاب الدین صدر ( 75 تا 79) دکتر محمدرضا ظفر قندی( 79 تا 73 ) دکتر سید شهاب الدین صدر ( 73 تا 87 و 87 تا 91 دو دوره متوالی) ریاست نظام پزشکی را بر عهده داشته اند و نهمین دوره فعالیت نظام پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با انتخاب دکتر علیرضا زالی به عنوان رییس کل جدید سازمان نظام پزشکی در اردیبهشت 92 آغاز شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]