کد: 1395060194965689

وطنی در مراسم اختتامیه المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد

علم نافع، تبدیل دانایی به دارایی است

کد: 1395060194965689

http://goo.gl/YpVH5y

، تهران , (اخبار رسمی): معاون توسعه فناوری معاونت علمی رئیس جمهوری گفت: علم نافع استفاده از منابع انسانی است تا بتوانیم دانایی را به دارایی مبدل کنیم.

علم نافع، تبدیل دانایی به دارایی است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در مراسم اختتامیه اردوی تابستانی المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان اینکه دانایی می‌بایست به دارایی تبدیل شود گفت: استفاده از توانایی و پتانسیل نهفته در دانش‌آموزان و سرمایه‌گذاری بر روی آنها می‌تواند آینده روشنی را در حوزه های علمی و فنی مختلف برای کشور ایجاد کند..

وطنی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع انسانی در کشور افزود:  یکی از مهمترین سرمایه های کشور منابع انسانی هستند که با سرمایه‌گذاری بر روی آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. 

ایران پیشتاز توسعه فناوری از مقطع متوسطه

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی در  شهر پکن چین گفت: واقعیت آن است که تنها کشوری که توسعه فناوری ها را از دوره متوسطه آغاز کرده ایران است که ستاد نانو معاونت علمی در این راه پیشتاز بوده است  و در حال حاضر نخستین پژوهش سراها مشابه پژوهش سراهای دانش آموزی ایران، در شهر پکن چین با همکاری ستاد نانومعاونت علمی در حال تاسیس است و این بیانگر این واقعیت بوده که  در رشته های  علمی، با تلاش پژوهشگران و دلسوزان کشورمان فاصله علمی چندانی وجود ندارد.  

وطنی با اشاره به شتاب توسعه علمی در عرصه بین المللی گفت: در ایران تا مرداد سال 92 تنها دو شرکت دانش بنیان وجود داشت و این میزان در مرداد 93 به 156 شرکت افزایش یافت و در نهایت در سال گذشته با هزار و 614 شرکت و هم اکنون نیز دو هزار و557 شرکت دانش بنیان رسما تشخیص صلاحیت شده‌اند. 

وی با بیان اینکه در کشور مدام به دنبال منابع زیرزمینی یا  مواد و منابع غیر قابل تجدید هستیم بیان کرد: اکثرا دلیل رکود اقتصادی و  عدم فعالیت کارخانجات درکشور عدم استفاده از سرمایه های ملی است که در کشور وجود دارد هم چنین در برخی موارد متکی به نیروی انسانی در خارج از کشور نیز هستیم که اکنون با برگزاری این المپیادها و سرمایه گذاری بر روی نخبگان در پایه دانش‌آموزی می‌توان آینده روشن تری رقم زد. 

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به سهم محصولات دانش بنیان در  GDP در کشور بیان کرد: اگر قرار است در سال 1404 از هزار و 200 میلیارد دلار GDP کشور ( تولید ناخالص ملی کشور ) پنجاه درصد آن از محل محصولات دانش بنیان باشد باید 600 میلیارد دلار آن را  از محل محصولات دانش بنیان و  تولید ملی ایجاد شود.   

وطنی گفت: در نقشه جامع علمی  کشور هفتاد و سه اولویت وجود دارد که در حال حاضر در معاونت علمی 15 ستاد توسعه فناوری که در اولویت های الف قرار دارند راه اندازی شده است، بدون اغراق یکی از ستاد¬هایی که واژه بنیادی بر روی آن است ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی و طب بازساختی است و امید آن داریم زمان داروهای شیمیایی روزی به پایان برسد و درمان انسان‌ها با نگاه سلولی آغاز شود.  

وی در ادامه از بازدید بیش از 150 دولت و هیات و کشورهای مختلف به ایران خبر داد و  گفت: این هیات های  وارده به  ایران با شناسایی بازار 80 میلیونی در ایران از آن استقبال کردند که متاسفانه در چنین بازاری  با همچنین پتانسیل های نهفته در آن عمدتا بسیاری از محصولات آن وارداتی است و حل  این معضل نیازمند عزم ملی است که این اراده و عزم ملی با سرمایه گذاری بر روی مغزهای متفکر انجام میشود و  این دانش آموزان  همان مغزهای متفکرند که باید به آنها توجه کنیم.

آینده روشن پیش روی تعلیم و ترویج حوزه سلول های بنیادی در کم سن ترین ها

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی در بخشی از این مراسم خطاب به دانش آموزان خواستار اتحاد و همدلی به منظور پیشرفت در حوزه علمی شد و گفت: مطمئنا نیاز به توسعه و گسترش در کشور با نگاه شما عزیزان برآورد خواهد شد. و در جای جای میهنمان بیمارانی هستند که با دست شفا بخش شما در آینده درمان و امید به زندگی خواهد گرفت.  

حمیدیه با بیان اینکه متاسفانه دانشمندان و محققان کشور در سنین بالا می‌توانند برداشت کار تحقیقاتی خود را ارائه دهند عنوان کرد: ‌نیازمند محققین جوان‌تر در حوزه سلول‌های بنیادی هستیم، متاسفانه سن برداشت از داشته‌های تحقیقاتی در کشور بالاست، هر چقدر علم سلول های بنیادی در سنین پایین تر تعلیم و ترویج شود آینده روشن تری را در این علم شاهد خواهیم بود. 

وی  با اشاره به اقدامات لازم به منظور ترویج علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی معاونت علمی به منظور برداشتن مشکلات پیش رو ترویج علم سلول‌های بنیادی را  به سنین پایین تر از اهداف خود در نظر گرفت و در این خصوص سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و  پرورش را صورت داد.

حمیدیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد: مقام معظم رهبری  سلول های بنیادی، نانو و هسته ایی را جزء نوامیس کشور معرفی کردند. سلول های بنیادی از آن رو جزء نوامیس کشور برشمرد چرا که از اهمیت فوق العاده استراتژیک برخوردار است. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی خطاب به برگزیدگان نخستین المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی حاضر در مراسم اختتامیه اردوی تابستانی گفت: نخبه بودن به تنهایی کافی نیست بلکه انسانیت است که باعث پرورش انسان می شود. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی گفت: متاسفانه عادت بر این داریم تا تنها نیمه خالی لیوان و نقاط منفی را نظاره گر باشیم و با تکرار آن انگیزه را سرکوب و راه آخر را ترک وطن و فرار از مشکلات میبینیم،

وی در پایان خطاب به برگزیدگان نخستین المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی بیان کرد: وظیفه افراد  نخبه کشور ساختن مسیر آینده  علمی برای ایران است تا آینده به گونه ایی بی نظیر برای کشور رقم بخورد بسازد تا شاهد بهترین ها برای آینده کشورمان  باشیم. 

باید از استعداد های برتر در حوزه سلول های بنیادی بهره مند شویم

همچنین محمدرضا مخبر دزفولی در ادامه این مراسم ضمن تبریک به برگزارکنندگان اولین المپیاد کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با اشاره به این نکته که میانگین ضریب هوشی کودکان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است، گفت: این ضریب هوشی بالا ذخیره فکری و استعدادی کشور است و ما تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم که بخشی از تجلی این هوش استعداد را در بخش‌هایی چون سلول بنیادی، نانوتکنولوژی و هسته‌ایی می‌توانید ببینید.

وی ادامه داد: ما باید بیش از این ظرفیت استفاده از این استعداد را در کشور ایجاد کنیم و اکنون در حوزه سلول‌های بنیادی بیش از هزار محقق و استاد دانشگاه، و همچنین پنج هزار متخصص در حوزه نانوتکنولوژی و در حوزه بایوتکنولوژی نیز متخصصان بسیاری فعال هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما جزء کشورهایی هستیم که علی‌رغم علاقه جامعه به علم و پیشرفت علمی هنوز رقم مادی درخوری را برای این حوزه تخصیص نداده‌ایم.

وی افزود: هنوز سهم علم و فناوری و تحقیق و پژوهش از GDP کشور کمتر از یک درصد است و افتخارات کسب شده کنونی از این میزان بوده است بنابراین اگر این ظرفیت افزایش یابد، قطعاً نتایج بسیار خوبی خواهیم دید و این افزایش باید مطالبه همه ما باشد.

مخبر دزفولی گفت: کشورهای در همسایگی ما ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با ایران در حوزه علم و فناوری رقابت مختصری کنند، اما همه چیز پول نیست، بلکه مهم استعداد، هوش، فن، تخصص و نرم افزاری است که ما آن را داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ما باید هم نسبت به کاری که انجام می‌دهیم و هم نسبت به کشور خود خودباوری داشته باشیم. وی اضافه کرد: فکر نکنید ما به کشور خود دین نداریم. همه ما در حوزه‌های مختلف نسبت به کشور خود و مردم خود دین داریم، از این رو هر مقدار که کار کنیم باز هم کم است.

بر اساس این گزارش  نخستین المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال گذشته با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی باشگاه دانش پژوهان جوان و دانشگاه شهید رجائی و مرکز سنجش آموزش و پرورش به صورت سراسری همزمان با برگزاری سایر المپیادهای آموزش و پرورش برگزار شد و در پی آن در مراسم اختتامیه اردوی تابستانی از برگزیدگان این المپیاد قدردانی شد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف