کد: 1395060397655689

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی تاکید کرد

نظارت برواردات انواع شناورهادرصنعت کشتی سازی

کد: 1395060397655689

http://goo.gl/vy8gu3

، تهران , (اخبار رسمی): نظارت بر واردات انواع شناورها در صنعت کشتی سازی، عملا صنعت کشور را به رقابت ترغیب خواهد کرد.

نظارت برواردات انواع شناورهادرصنعت کشتی سازی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی با اشاره به اهمیت نظارت بر واردات شناورهای نو، دست دوم و قدیمی بیان کرد: از موضوعات مهم و اساسی  در صنعت کشتی سازی، اهمیت و لزوم نظارت دقیق بر انواع و اقسام شناورهای کوچک و بزرگ، نو، دست دوم و قدیمی است که وارد کشور می شود و عملاً صنعت کشور باید با این نوع محصولات رقابت کند. 

سیف با اشاره به اینکه صنایع کشور به صورت کلی مشکلات و محدودیتهایی در مقایسه با کشورهای دیگر دارند بیان کرد: در مورد کشتی سازی موارد خاصی علاوه بر مشکلات عمومی وجود دارد که باید آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

زیر ساخت‌های خوبی را در صنعت کشتی‌سازی شاهد هستیم
سیف با اشاره به اینکه طی 2 دهه اخیر زیرساخت های خوبی در صنعت کشتی سازی فراهم شده بیان کرد: نیروی انسانی خوبی در صنعت کشتی سازی آموزش داده و طی یک دهه اخیر حداقل هزاران نفر بصورت مستقیم در پروژه های طراحی و ساخت انواع کشتی در کشور مشارکت داشته‌اند. 
وی افزود: نیروی انسانی خوبی نیز آموزش داده و طی یک دهه اخیر حداقل هزاران نفر بصورت مستقیم در پروژه های طراحی و ساخت انواع کشتی در کشور مشارکت داشته‌اند.  به عبارت دیگر ما نیروی انسانی در کشور داریم که مستقیماً در طراحی و ساخت شناورهای مختلف داخلی حضور داشته و تجربه کسب کرده اند. 
 دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی گفت:  توانایی و پتانسیل انجام یک کار نباید بصورت مطلق بحث شود، چون توسعه یک کشور در حوزه‌های مختلف مستلزم ایجاد تدریجی پتانسیل‌ها و توانایی‌ها نیز هست و نباید تنها منتظر بود که وقتی 100 %  همه چیز فراهم شده تازه به سراغ یک صنعت داخلی برویم. 
وی در این خصوص ادامه داد: این موضوع در بخش های خدماتی نیز قابل درک است و کشور سعی دارد که بیشتر نیازها را از طریق مراکز داخلی تامین کند و آن مراکز نیز بتدریج خود را تجهیز و گسترش می‌دهند. 
سیف با اشاره به اینکه پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف صنعت دریایی صورت گرفته بیان کرد:  چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه نفت و گاز و همچنین در بخش نظامی شناورهای خوبی ساخته شده است. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی شناورهای کانتینربر ، شناور نفتکش 113 هزار تنی، کشتی لوله گذار، سکوی حفاری امیرکبیر، ناوهای جماران و دماوند، انواع زیردریایی ها، همه را تجربه های موفق کشور معرفی کرد و افزود: مسلماً موضوع زمان و پایبندی به آن بحث مهمی است ولی باید منصفانه قضاوت کرد  و شرایط را مرور کرد که چقدر از این تأخیرات بخاطر مسائل فنی بوده و چقدر از آن بخاطر مسائل اداری، حقوقی، گمرکی، تحریم و تامین مالی بوده است. مسلماً اگر مشکلات حاشیه ای نباشد خیلی بهتر و مناسبتر می توان عمل کرد

لزوم شناخت مسئولین از تجارب و امکانات کشور اساسی ترین مشکل کشتی سازی 
سیف با اشاره به عمده مشکلات صنایع کشور بصورت کلی بیان کرد: مشکلات و محدودیت‌هایی در مقایسه با کشورهای دیگر وجود دارند که باید به آنها توجه و روشهایی برای رفع آنها تدوین و به اجرا گذاشت، اما در مورد کشتی سازی موارد خاصی علاوه بر مشکلات عمومی وجود دارد که باید آنها را بصورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی عدم شناخت مسئولین از تجارب و امکانات کشور بصورت صحیح را نخستین مشکل پیش رو در صنعت کشتی سازی خواند و گفت: متاسفانه اکثر مسئولین حداکثر ایزوایکو را دیده اند یا اسم صدرا را شنیده اند، اما در صنایع دریایی بسیاری مراکز دیگر خصوصی و دولتی داریم که هزاران نفر پرسنل دارند و مثلاً در یکی از آنها بصورت همزمان 10 فروند یدک کش درحال ساخت است. 
وی در ادامه افزود: طبیعتاً بخاطر عدم این شناخت تصمیمات غیرکارشناسانه گرفته شده و برخلاف قانون همین سال گذشته چند فرود یدک کش را برای ساخت، شرکت وابسته به دولت به امارات سفارش داد.
سیف عدم نظارت دقیق بر انواع و اقسام شناورهای کوچک و بزرگ، نو، دست دوم و قدیمی که وارد کشور می شود دومین مشکل مهم اساسی در صنعت کشتی سازی خواند و گفت: عملاً صنعت کشور باید با این نوع محصولات رقابت کند و مسلماً هیچ کشوری اینگونه مرزهای خود را به انواع محصولات خارجی باز نمی گذارد، در کشور خودمان نیز در حوزه های دیگر تعرفه ها و نظارت بر واردات خیلی شفاف تر هستند. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی نبود روش مشخص و مؤثری برای تامین مالی را مشکل سوم در صنعت کشتی سازی معرفی کرد و بیان کرد: اگرچه تامین مالی و تسهیلات بانکی در تمام امور کشور یک محدودیت جدی است ولی در حوزه کشتی سازی تقریبا این موضوع تعطیل است و اصلاً با نیازهای کشور هماهنگ نیست. طبیعتاً کشورهای خارجی مانند چین و کره با همین اهرم فاینانس، خیلی از سفارشات کشور ما را جذب می کنند. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مسلماً اگر بتوانیم با چند درصد کمتر و با شرایط مناسبی وام هایی را اختصاص دهیم از مزایای این صنعت بهتر می توانیم در توسعه سواحل، اشتغال زایی و شکل دهی زنجیره تامین استفاده کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف