اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950607101655791

دستاوردهای سازمان غذا و دارو در هفته دولت اعلام شد

کاهش 35 درصدی سهم هزینه های دارو

کد: 13950607101655791

http://goo.gl/pGacj0

، (اخبار رسمی): اهم اقدامات و دستاورد های سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم به مناسبت هفته دولت اعلام شد.

کاهش 35 در صدی سهم هزینه های دارو

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو،سهم بازار داروهای تولید داخل در دو سال و نیم اخیر از 62.9 به 69.7 درصد افزایش داشته است و میانگین ارزبری واردات دارو از حدود 1265 میلیون دلار طی سالهای 91 و 92 به حدود 1045 میلیون دلار در سالهای 93 ، 94 ،علیرغم تامین بسیاری از داروهای بیماریهای صعب العلاج و خاص در جهت رفع کمبودهای دارویی در اوضاع نابسامان دارویی مربوط به سالهای 91 و 92 کاهش پیدا کرده است .

بر اساس این گزارش، افزایش میانگین میزان صادرات دارو از حدود 138 میلیون دلار طی سالهای 88 تا 91 به حدود 150 میلیون دلار طی سالهای 92 تا 94 و کاهش قیمت میانگین اقلام دارویی به میزان  26.5 درصد در سال 93 (حدود 105 میلیون یورو صرفه جویی ارزی) ، 14 در صد در سال 94 (حدود 121 میلیون صرفه جویی ارزی و کاهش سهم هزینه های دارو و ملزومات پزشکی از کل هزینه های سلامت از 21.9 درصد در سال 92 به14.4 درصد در سال 93 (معادل 35در صد کاهش) از دیگر دستاورد های حوزه غذا و دارو می باشد.

همچنین ،نظارت و ارزیابی فرآوردههای غذایی ، نظارت بر برنامه حذف «پالم» از فرآوردههای لبنی، اجرای طرح تشدید نظارت استانی از ابتدای سال 94 در بیش از 15 استان، اجرای طرح کنترل و پایش محصولات صنعتی در نیمه دوم سال 94 و نیمه اول سال 95 (در 9 استان) ، ارتقاء ایمنی و سلامت فرآوردههای روغن، ارتقاء ایمنی و سلامت فرآوردههای پروتئینی ، تشدید نظارت بر فرآوردههای لبنی، ارتقا ایمنی و سلامت برنج، سلامت و ایمنی آبهای معدنی و آشامیدنی در کشور و ارتقاء سلامت و کاهش مصرف نمک (سدیم) در فرآوردههای غذایی از اهم اقدامات سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم بوده است.

بنا بر این گزارش، ریاست کدکسهای افزودنیهای مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی CCFH، کدکس آبهای معدنی طبیعی، کدکس مقاومت به مواد ضد میکروبی در سال 95 به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و از واردات محصولات سلامت با توجه به تولید مشابه داخلی ، واردات محصولات مشمول ماده 16 قانون با توجه به آسیب رسان بودن محصول نظیر: پودر نوشیدنی، انواع غذاهای نیمه آماده و فوری ، واردات محصولات سلامت محور با توجه به عدم رعایت اصول GMP و یا قوانین و مقررات ایمنی جلو گیری به عمل آمد.

سازمان غذا و دارو در زمینه افزایش دسترسی به دارو اقدامات چشمگیری انجام داده است که اهم آن ؛حل بحران دارویی کشور (اوج بحران در سال 91 و نیمه اول سال 92) با استفاده از راهکارهای: مصوبه ستاد تدابیر ویژه برای ترخیص فوری داروها از گمرک با حداقل تشریفات ، تفاهم با بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز دارو با قید اولویت (تعدیل تقاضا از2.5 میلیارد یورو به 1.5 میلیارد یورو) ، تسهیل شرایط بین المللی ناشی از توافق موقت ژنو و اختصاص مسیرهای ویژه برای انتقال ارز بوده است.

همچنین تامین دارو و وسایل پزشکی در بیمارستانها و ممنوعیت بیمارستانها از ارجاع بیماران به بیرون از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم پزشکی دیگر اقدامات با ارزش این سازمان در سه سال گذشته می باشد.

سازمان غذا و دارو برنامه حفاظت مالی از بیماران خاص را از طریق تفاهم نامه حمایت از بیماران خاص، مزمن و صعب العلاج با سازمانهای بیمه گر ،کاهش قیمت داروهای وارداتی با استفاده از فراخوان قیمت، قیمتگذاری رقابتی، واردات موازی و ... ،کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی با استفاده از مدل فراخوان قیمت و خرید متمرکز در دولت یازدهم اجرایی کرد.

بر اساس این گزارش ، میانگین کمبودهای دارویی در طول سال 91 و شش ماه اول 92 بین 170 تا 350 قلم بود که در شش ماه دوم سال 92 به 90 قلم و در سالهای 93، 94 و 95 به حدوداً 30 قلم کاهش یافته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو ایران در 15اسفند 1389 در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد.مسئولیت این سازمان بر عهدهٔ معاون غذاو داروی وزارت بهداشت است. شیوه‌های حمایت از سلامت مردم درمواجهه با فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز مواد غذایی فرایند شده و راهکارهای کاهش انگیزه‌های قاچاق، و جلوگیری از قاچاق با پیگرد جعل آرم وزارت بهداشت روی لوازم بهداشتی و آرایشی،از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان