اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950609106036128

به مناسبت روز پزشک برگزار شد

اولین همایش بزرگ تجلیل از سپیدپوشان شهر رشت

کد: 13950609106036128

http://goo.gl/AdfrvB

، رشت , (اخبار رسمی): اولین همایش بزرگ تجلیل از سپیدپوشان شهر رشت با حضور شهردار و جمعی از پزشکان برگزار شد.

اولین همایش بزرگ تجلیل از سپیدپوشان شهر رشت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شهرداری رشت در این همایش ،شهردار رشت با اشاره به طرح های سلامت که در سال های اخیر در کشور مطرح شده است و آخرین مورد آن طرح تحول نظام سلامت است تصریح کرد : تمامی این طرح ها قاعدتا باید از ناحیه شما عزیزان به بهبود کیفی سلامت شهروندان و مراجعه کنندگان به شما مبنای عمل قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه افراد در نقطه کلیدی زندگی خود به پزشکان مراجعه می کنند گفت : این مراجعات الزاما منتج به نقاط حاد نمی شود اما زمانی که انسانی در مقابل انسانی دیگر موضوعات مربوط به حاد بودن شرایط خود را منتقل می کند دلیلی می شود تا شما هم استرس را درک کنید و هرچه این درک را بیشتر در خودتان اعمال کنید با مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار کنید. این درک صرفا جسمانی نیست و روحی و روانی است و بعد از این می توانید ذهنیت را به عینیت تبدیل کنید و این فرایند ذهنی نیاز به یکسری فرایند روانشناختی هم دارد تا بیمار را از وضع موجود به وضع بهتری برسانید.
  ثابت قدم در خصوص نگاه حوزه مدیریت شهری به سلامت گفت: به دنبال این هستیم که با نگاهی پیشگیرانه به حوزه سلامت و ارتقای ذهنی پیشگیرانه در شهروندان، کمتر به دنبال حوزه درمان برویم.
شهردار رشت با بیان اینکه پزشک خانواده یکی از هفت پایه طرح تحول نظام سلامت است در ادامه گفت : باید به تدریج به گونه ای در جامعه نهادینه شود که سوگند شما به عنوان امانتدار مردم بیش از پیش محقق شود.
وی افزود : چه در پیشگیری چه درمان و مبارزه با ناهنجاری ها مبتنی بر انسان هایی است که تخصص لازم آن را دارند.
سید محمدعلی ثابت قدم در بخشی از سخنان خود گفت: جامعه باید بپذیرد که اگر افرادی تخصصی کسب کردند باید در جایگاه مرغوب تری از لحاظ اقتصادی و اجتماعی باشند و نباید بترسیم و همه جامعه را در یک سطح مالی قرار دهیم.
وی ضمن قدردانی از جامعه پزشکی اظهار داشت: شما به عنوان فردی در جامعه محسوب می شوید که می توانید کمک های عمیقی به شهروندان کنید. باید قدر شما را بدانیم و از توانمندیهای مادی و معنوی شما برای شهروندان بهره بگیریم.
شهردار رشت در پایان گفت : کسانی که سالها زحمت کشیده اند باید نتیجه زحمتشان را ببینند و در جایی که مرتبط با ما باشد شرایط را فراهم می کنیم.
 در ادامه ، علی بهارمست نیز ضمن خیر مقدم و تبریک روز پزشک ، توسعه پایدار شهری را مرهون توجه به مقوله سلامت دانست و گفت:امروزه  مجموعه مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار بدون توجه به مقوله سلامت به دست نمی آید و در همین راستا برنامه هایی در کنار سایر وظایف شورا و شهرداری رشت پیش بینی شده است که هدف از آن افزایش سطح سلامت شهروندان است.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت از برخی اقدامات انجام شده از سوی مجموعه مدیریت شهری نام برد که راه اندازی 8 خانه سلامت در سراهای محله در مناطق پنجگانه، راه اندازی تالار گفتمان سلامت، مرکز نگهداری درمان کاهش آسیب های اجتماعی مطابق با ماده 16 از مهم ترین این موارد است.
علی بهار مست همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز پرتو برای آموزش کودکان کار افزود : از دیگر مواردی که در راستای ارتقای سطح سلامت شهروندان بوده است می توان به افتتاح اولین پارک بدون دخانیات و همچنین تفاهم نامه هایی که به هلال احمر، بهزیستی و علوم پزشکی منعقد شده است اشاره کرد.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در هفته سلامت نیز اشاره ای کرد و گفت : واکسیناسیون هپاتیت کارگران و پاکبانان، غربالگری فشار خون، مشاوره پزشکی و تست قند خون از جمله اقداماتی بود که با همکاری شهرداری رشت در هفته سلامت انجام شد.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت کلاس های آموزشی خودمراقبتی را از دیگر اقدامات سلامت محور مجموعه شهرداری رشت برشمرد و به معاینه رایگان شهروندان و مستقر کردن پزشک عمومی به مناسبت روز پزشک نیز اشاره داشت.
علی بهار مست با بیان اینکه با هدف ارتقای سلامت برنامه های دیگری نیز برای 6 ماه باقیمانده سال درنظر گرفته ایم تصریح کرد: تشکیل مجمع فعالین سلامت، ساخت و تجهیز سامانکده و گرمخانه و جشنواره های ویژه معلولین و بیماران دیابتی از آن جمله است.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت در بخش پایانی سخنان خود در خصوص همایش سفید پوشان شهر رشت که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد گفت : از اهداف همایش پزشک و زندگی می توان به شناساندن برنامه شهرداری در زمینه سلامت، اعتمادسازی جامعه پزشکی و عموم، شناسایی و راه اندازی مرکز خیرین سلامت، ایجاد همگرایی و وفاق بین جامعه پزشکی و مردم و راه اندازی کانون پزشکان محلات اشاره کرد.
 
نگاه سلامت محور باید به تفکرات عمومی مردم تسری یابد
  
 فرانک پیشگر با با بیان اینکه نگاه به علوم پزشکی از درمان محور به سلامت محور تغییر کرده است گفت : انگیزه نوینی در جامعه پزشکی حاکم شده است.
عضو شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: این نگاه سلامت محور باید به تفکرات عموم مردم تسری پیدا کند.
پیشگر با بیان اینکه شناسایی پزشکانی از محلات مختلف که روحیه مشارکتی بالاتری دارند در راستای سیاست های سلامت محور و محله محور حائز اهمیت است تصریح کرد: به دنبال شناسایی این پزشکان در محلات مختلف و راه اندازی کانون پزشکان محله هستیم.
وی سلامت جامعه از ارکان اقتصاد پایدار و از محورهای توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: در گروه برنامه ریزی توسعه شهری به موضوع سلامت شهروندان توجه ویژه ای وجود دارد و سیاست گذاری های در راستای ارتقای شاخص های سلامت صورت می گیرد.
فرانک پیشگر در بخش پایانی سخنان خود به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای سلامت شهروندان رشت اشاره کرد و گفت: پیاده روی خانوادگی، برگزاری ورزش های صبحگاهی، برگزاری کارگاه های آموزشی و افزایش سرانه فضاهای سبز و ورزشی تنها بخشی از اقدامات انجام شده هستند.
عضو شورای اسلامی شهر رشت سلامت را از اولویت های هر فرد و خانواده دانست و خاطر نشان کرد: یک جامعه شاد و با نشاط و پویا نیاز به شهروندانی سالم دارد و ضامن این سلامتی پزشکان دلسوز هستند.
 
فاطمه شیرزاد نیز ضمن تبریک هفته دولت و روز پزشک گفت : یاد و خاطره همه شهیدان خصوصا شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می داریم.
رئیس کمیسیون بهداشت و محایط زیست شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اضافه شدن حوزه مدیریت سلامت و پیشگیری به مجموعه شهرداری رشت به پیامد های مثبت آن اشاره کرد و افزود : در حوزه مدیریت شهری به کمک پزشکان برای سلامت شهر نیازمندیم.
شیرزاد نسبت به افزایش ارتباط و همکاری مجموعه مدیریت شهری با پزشکان در راستای ارتقای سطح سلامت شهروندان ابراز امیدواری کرد و گفت : امیدواریم با تعامل خوبی که ایجاد شده است به این هدف دست یابیم
 
  حسین اتحاد هدف غایی دانشگاه علوم پزشکی را ارتقای سلامت جامعه معرفی کرد و گفت : برای رسیدن به سلامت جامعه به همکاری های بین سازمانی نیاز است و شاید مهم ترین سازمانی که می تواند برای ارتقای سطح سلامت شهروندان با علوم پزشکی همراهی و همکاری داشته باشد شهرداری باشد و این موضوع در همه شهرها و استان ها صدق می کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در راستای رسیدن به هدف غایی خود گام برمی داریم تصریح کرد: در برنامه های توسعه در دانشگاه علوم پزشکی، توسعه پایدار و حمایت کننده از مسائل محیط زیستی مد نظر است و بحث زیست محیطی در راستای توسعه پایدار در دانشگاه علوم پزشکی دیده شده است.
اتحاد افزایش سطح سواد سلامت جامعه را از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده معرفی کرد و اظهار داشت: چنین برنامه هایی نیازمند کمک های متقابل دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری است. شهرداری در زمینه منابع اطلاع رسانی و تبلیغاتی می تواند کمک زیادی کند.
وی یکی از آلوده کننده ترین مراکز برای رودخانه های رشت را بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی دانست و خاطر نشان کرد: از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی اصلاح این وضعیت است.
 حسین اتحاد در ادامه ضمن تاکید بر برقراری سیستم های تصفیه فاضلاب در بیمارستان هایی که فاقد آن هستند و ارتقای سیستم تصفیه فاضلاب در بیمارستان هایی که دارای سیستم تصفیه هستند افزود: این کار از عوامل مهم کمک به بهبود سلامت جامعه است و شاید اثرات آن به مراتب بیشتر از حوزه های درمانی باشد که در بیمارستان برای خدمت رسانی به مردم داریم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به تاکید رئیس دانشگاه بر این موضوع اشاره کرد و گفت : باید از تمامی پتانسیل های موجود برای پیشبرد این هدف استفاده کنیم.
اتحاد مشکلاتی از قبیل منابع مالی را مانعی برای اجرای این قضیه معرفی کرد و افزود: قدم هایی برای حل این مشکلات برداشته شده است. نیازمند کمک از حوزه های مختلف استان از جمله شهرداری هستیم و اگر به ما کمک برسانند می توانیم در اسرع وقت به این هدف نائل شویم.
وی در پایان گفت: چیزی حدود 30 درصد از آلودگی رودخانه های رشت به دلیل بیمارستان های ما است که اگر همین 30 درصد کاهش پیدا کند رقم بزرگی است و کمک بزرگی در این زمینه صورت گرفته است.
 
به ازای هر 3500 نفر یک پزشک خانواده داریم
 
دکتر پگاه زکی پور نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص پزشک خانواده پرداخت و گفت: پزشکان خانواده در استان گیلان از سال 84 آغاز به کار کرده اند و طی این سال ها نیروهای جدید و تازه نفسی به کار گرفته است و به ازای هر 3500 نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.
نماینده پزشکان خانواده رشت به ارائه 24 ساعته خدمات پزشکان خانواده در مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد و افزود: بازدید مرتب از خانه های بهداشت به صورت هفتگی انجام می شود و برنامه های مختلف وزارت بهداشت از جمله مراقبت های مادر و کودک، مراقبت بیماران دیابتی، انجام غربالگری های مختلف، انجام مراقبت های سالمندان، تشکیل پرونده سلامت برای کل جمعیت تحت پوشش، انجام معاینه های اولیه و ادواری سلامت، آموزش های بهداشتی و موارد دیگری از طریق جلب مشارکت های مردمی و خیرین و سازمان های مختلف در دستور کار قرار دارد.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری رشت

شهرداری رشت نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر رشت را بر عهده دارد. شهردار رشت به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان ‌مردم در شورای اسلامی شهر رشت انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش