اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613111115577

نانوالکترودی برای ترسیم نقشه احساسات صورت

کد: 13950613111115577

http://goo.gl/Y2eFSN

، تهران , (اخبار رسمی): محققان حسگر الکترونیکی ساختند که می‌تواند همانند یک خالکوبی روی پوست صورت قرار گرفته و نقشه احساسات صورت را ترسیم کند. این ابزار برای تشخیص آسیب‌های وارد شده به عضلات و سلول‌های عصبی نیز مناسب است.

نانوالکترودی برای ترسیم نقشه احساسات صورت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه کالیفرنیا حسگر الکترونیکی ساختند که می‌تواند فعالیت عضلات و سلول‌های عصبی را اندازه‌گیری کند. این دستاورد یک گام بلند در بخش پزشکی و توانبخشی محسوب می‌شود.

این حسگر که همانند خالکوبی روی سطح بدن قرار داده می‌شود از الکترود کربنی و یک چسب تشکیل شده‌است که روی سطح پوست می‌چسبد. همچنین از یک پلیمر رسانای مبتنی بر فناوری‌نانو برای بهبود عملکرد این الکترود استفاده می‌شود. این الکترود قادر است سیگنال‌های قوی و پایداری را برای ساعت‌ها ایجاد کند بدون این که در بدن ایجاد خارش کند.
محققان این پروژه معتقداند که از این روش می‌توان برای درمان آسیب‌های وارد شده بر سلول‌های عصبی استفاده کرد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان "Temporary-tattoo for long-term high fidelity biopotential recordings" در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌است.
یکی از بزرگترین کاربردهای این الکترود جدید آن است که می‌توان نقشه احساسات را از روی رصد حرکات صورت ترسیم کرد که این کار با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی بدست آمده از عضلات صورت انجام می‌شود.
هانین از محققان این پروژه می‌گوید: « توانایی شناسایی و نقشه‌برداری احساس افراد پتانسیل‌های کاربردی متعددی دارد. تبلیغات، نظرسنجی و پزشکی از جمله کاربردهای این فناوری هستند. بسیاری از فعالان رسانه‌ای به دنبال دریافت عکس‌العمل مردم در قبال یک محصول یا خدمت هستند. در حال حاضر هیچ روش یا ابزار دقیقی برای این کار وجود ندارد. محققان بسیاری در سراسر جهان روی ساخت ابزاری برای ترسیم نقشه احساس انسان هستند تا عواطف و احساسات آنها را از روی صورت‌شان بدست آورد. بیشتر آنها روی نرم‌افزارهای هوشمند آنالیز تصویر کار می‌کنند. اما این الکترود جدید می‌تواند به‌صورت مستقیم این کار را انجام دهد.»
این دستگاه در ابتدا برای جایگزینی الکترومیوگرافی ساخته شد تا به بررسی سلامت سلول‌های عصبی و عضلات بپردازد. در روش‌های رایج، بیمار باید ساعت‌ها در مطب بنشیند تا این کار با قرار دادن سوزن‌های مختلف در عضلات انجام شود اما با استفاده از این خالکوبی پوستی می‌توان به سرعت این کار را انجام داد بدون این که نیاز به فرو کردن سوزن در عضلات باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم انداز بیست ساله، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. کسب این جایگاه جز با تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام بجا و مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً برای این هر سه باید برنامه ریزی کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی