اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950614113175577

پلاستیک ونانولوله‌کربن برای کاهش وزن هواپیما

کد: 13950614113175577

http://goo.gl/Dr6cWS

، تهران , (اخبار رسمی): پژوهشگران با ترکیب نانولوله کربنی در ساختار پلاستیک، موفق به تولید نانوکامپوزیتی شدند که می‌تواند استحکام بدنه هواپیما را افزایش و در عین حال وزن آن را نیز کاهش دهد.

پلاستیک ونانولوله‌کربن برای کاهش وزن هواپیما

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،پژوهشگران با ترکیب نانولوله کربنی در ساختار پلاستیک، موفق به تولید نانوکامپوزیتی شدند که می‌تواند استحکام بدنه هواپیما را افزایش و در عین حال وزن آن را نیز کاهش دهد. با این کار در مصرف سوخت هواپیما صرفه‌جویی می‌شود.

مهندسان هوافضا در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان استحکام مواد مورد استفاده در ساخت هواپیما را افزایش داد. با این روش می‌توان موادی سبک‌تر و محکم‌تر برای ساخت هواپیما تولید کرد.
امروزه شرکت‌هایی نظیر بوئینگ و ایرباس از کامپوزیت‌های پیشرفته نظیر پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربنی با دوام و بسیار سبک برای ساخت هواپیما استفاده می‌کنند. چنین موادی می‌توانند وزن هواپیما را تا 20 درصد کاهش داده و مصرف سوخت را نیز کم کنند.
مواد کامپوزیتی ترکیباتی هستند که از ادغام دو یا چند ماده با هم ایجاد شده و خواص متفاوتی نسبت به مواد اولیه پیدا کرده‌اند. در حال حاضر از این روش برای تولید پلاستیک‌ها، سرامیک‌ها و بتن‌های تقویت شده استفاده می‌شود.
با این حال نمی‌توان گفت که تمام کامپوزیت‌ها به صورت یکسان از افزایش کیفیت برخوردار می‌شود؛ برای مثال، اگر مواد افزودنی به آلومینیوم اضافه شود، بدون ایجاد ترک دچار تغییرات شگرفی می‌شود. این موضوع با این شدت در مورد پلاستیک مصداق ندارد.
برای حل این مشکل محققان MIT از نانولوله کربنی استفاده کردند تا لایه‌های مختلف کامپوزیت را به یکدیگر متصل کنند. این نانولوله‌ها همانند یک چسب پلیمری وارد لایه‌های کامپوزیت الیاف کربنی می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که این کامپوزیت جدید نسبت به پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربنی از استحکام بالاتری برخوردار هستند. آن‌ها دریافتند که پلاستیک بدون این که دچار ترک خوردگی شود 30 درصد افزایش استحکام را تجربه می‌کند.
روبرتو گوزمن از محققان این پروژه می‌گوید: «هنوز باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود. اما ما مطمئن هستیم که این روش می‌تواند منجر به محکم‌تر و سبک‌تر شدن هواپیماها شود.»
نانولوله‌های کربنی با ابعاد نانومتری خود وارد ساختار هر لایه شده و با گداخته شدن در میان لایه‌ها موجب اتصال آن‌ها به هم می‌شود. کامپوزیت ساخته شده نسبت به بسیاری از آسیب‌های ساختاری مقاوم است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان In-plane strength enhancement of laminated composites via aligned carbon nanotube interlaminar reinforcement در نشریه Composites Science and Technology منتشر شده‌است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم انداز بیست ساله، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. کسب این جایگاه جز با تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام بجا و مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً برای این هر سه باید برنامه ریزی کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]