کد: 13950614113295689

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی خبر داد

راه‌اندازی نخستین تابلوی دانش بنیان در بورس

کد: 13950614113295689

http://goo.gl/KuDUC8

، تهران , (اخبار رسمی): حضور در بازار سرمایه تامین مالی پایداربرای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی نخستین تابلوی دانش بنیان در بورس

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،نشست "ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه" با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، محمودرضا خواجه‎نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دلیری با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه معاونت علمی با سازمان بورس تابلویی به محصولات شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده می‌شود اظهار کرد: بر این اساس نگاه ویژه‌ای به این شرکت‌ها در بازار سرمایه به وجود می‌آید بررسی‌های اولیه ما حضور تعداد اندکی از شرکت‌ها در این حوزه را نشان داد این در صورتی است که ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این عرصه وجود دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی ادامه داد: شاید این مسئله به این دلیل باشد که امکان ارتباط شرکت‌ها با بازار سرمایه به خوبی فراهم نشده و اطلاعات و شناخت کافی در آنها درباره تامین مالی از این طریق وجود ندارد.
دلیری با بیان اینکه به منظور تسهیل فرآیند حضور شرکت‌ها در بورس، شرکت تامین سرمایه آرمان به عنوان مشاور معاونت علمی برای انجام امور انتخاب شد گفت: این اقدام با هدف حضور موفق شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی بورس انجام شد زیرا حضور در بازار سرمایه علاوه بر توانمندتر شدن آنها افزایش سهام را نیز برای آنها به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان، شرکتی تولیدی با پایه علمی هستند گفت: شرکت‌های دانش بنیان در طول زمان مرتب در حال ارتقا هستند و همین مسئله تاثیر مثبتی را در حضور آنها در بازار بورس خواهد گذاشت بنابراین حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه تامین مالی پایدارتری را کنار بازاری که خود آنها دارند، فراهم می‌کند و برندی قابل قبول برای شرکت است.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی همچنین با اشاره به پشتیبانی معاونت علمی از شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه گفت: معاونت علمی در این مسئله همراه شرکت‌ها است و در مسیر کاهش دغدغه آنها حرکت می‌کند در تلاش هستیم به زودی نخستین تابلوی دانش بنیان را در بورس ایجاد کنیم تا شرکت‌ها معرفی محصولات خود به این طریق هم داشته باشند.
دلیری با بیان اینکه در حال حاضر 2600 شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت گرفته‌اند ابراز کرد: امروزه فعالیت این شرکت‌ها ارتقا پیدا کرده و فروش بالایی را دارند همچنین حمایت‌های معاونت علمی همچون معافیت مالیاتی و گمرکی بستر رابرای فعالیت بهتر آنها فراهم می‌کند از سوی دیگر باید بستر بازار سرمایه و صادرات را هم برای این شرکت‌ها مهیا کرد تا تولید دانش بنیان برای کشور اولویت باشد.

حضور تمام شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی اول بورس
وی همچنین عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد با ورود به بازار سرمایه رشدی تا 200 درصد را در این شرکت‌ها شاهد بود بنابراین واحد مستقلی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی راه اندازی کردیم تا زمینه برای این امر آماده شود.  افق آینده‌ای که ترسیم کردیم بدین صورت است که همه شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی اول بورس حضور داشته باشند و برای این منظور حمایت‌های لازم را از شرکت‌ها خواهیم داشت و تا 50 درصد هزینه‌های پذیرش شرکت‌ها در بورس را معاونت عهده دار می‌شود.
در ادامه سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان نیز کلیتی از نحوه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ارائه داد و بیان کرد: هدف معاونت علمی هدف حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان است که تامین مالی نیز یکی از این موارد است که روش‌های مختلفی برای تامین مالی آنها وجود دارد که یکی از طریق بازار سرمایه است.
 همچنین وی به ارائه گزارشی از انواع حمایت‎های صورت گرفته ازشرکت‎های دانش‎بنیان پرداخت و عنوان کرد که معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری سازوکارهای مورد نیاز برای ورود شرکت‎های دانش‎بنیان به بازار سرمایه رافراهم کرده و برای تسریع فرآیند مذکور از هیچگونه همراهی دریغ نخواهدکرد. موضوع تبدیل شرکت‎های دانش‎بنیان مسئولیت محدود به سهامی خاص مورد مهمی بود که سرپرست امورشرکت‌ها وموسسات دانش بنیان قول پیگیری این مورد را از اداره ثبت شرکت‎ها وموسسات غیرتجاری داد.
پس از آن امیر جلیلوند رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان آتیه داده پرداز یکی از شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه شده است درباره تجربه این شرکت در بازار سرمایه بیان کرد: با ورود به سازمان فرابورس اطمینان سازمان‌ها و نهادها به شرکت بیشتر شده و به دلیل شفافیتی که در فعالیت شرکت ایجاد می‌شود حساسیت ارگان‌های نظارتی نظیر سازمان امور مالیات یوسازمانتامیناجتماعی نیز کمتر می‌شود.
وی ادامه داد: برای خود من همواره این دغدغه وجود داشت که اگر به هر دلیلی روزی خواستم شرکت را به فرد دیگری بسپارم چه اقدامی باید انجام دهم اما با ورود به بورس این دغدغه من رفع و این فرصت به من داده شد تا برای زندگی و سرمایه‌ام استراتژی مشخصی داشته باشم. البته ورود به بورس در تامین مالی شرکت‌ها نیز بسیار کمک کننده است.

مزایای ورود به بازار سرمایه
در ادامه این نشست محمود رضا خواجه‎نصیری مدیر عامل "تامین سرمایه آرمان" که به عنوان مشاور معاونت علمی برای انجام امور مربوط به ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه مسئولیت دارد به توضیح درباره آشنایی با بازار سرمایه و نحوه ورود شرکت‌ها به آن پرداختند.
بر اساس گزارش این شرکت‌، بازار سرمایه شامل چندین بخش است که یکی از آنها مجموعه فرابورس ایران است که بستر معاملاتی شرکت‌های دانش بنیان در این مجموعه شکل می‌گیرد، فرابورس خود از چندین بخش بازار اول، بازار دوم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده که تابلوی شرکت‌های دانش بنیان زیر نظر بخش شرکت‌های کوچک و متوسط است.حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه مزایایی همچون سهولت در انتقال مالکیت سهام، نقد شوندگی بالا، معافیت مالیاتی، کاهش مالیات نقل و انتقال سهام، افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی را برای آنها دارد البته شرکت‌ها برای ورود به بورس چالش‌هایی دارند که مهمترین آنها افشای اطلاعات و نگرانی درباره اطلاع رقبا از برنامه‌های آتی آنها و شفافیت مالی و مالیاتی است که برای شرکت‌های دانش بنیان قسمت عمده این چالش‌ها به دلیل شرایط آنها وجود ندارد.

شرایط ورود و فرآیند پذیرش شرکت‌ها
این گزارش می‌افزاید که، البته شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه باید شرایطی همچون سهامی عام بودن، سهام شرکت با نام باشد یا امکان با نام شدن سهام وجود داشته باشد، ارزش هر سهم عادی برابر هزار ریال باشد و دارا بودن طرح توجیهی تایید شده توسط هیات مدیره را دارا باشد همچنین قبل از ورود به بازار سرمایه مشاوری باید تعیین شود که طبق تفاهم نامه معاونت علمی با شرکت تامین سرمایه آرمان این شرکت بدون دریافت هیچ هزینه‌ای همراه شرکت‌ها خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف