اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950615113715793

در دیدار با مدیر عامل صندوق احیاء مطرح شد

گسترش همکاری ایران و هند

کد: 13950615113715793

http://goo.gl/5oQwI6

، تهران , (اخبار رسمی): سفیر هند برای ارتباط بیشتر و همکاری دو جانبه با صندوق احیاء ابراز تمایل کرد.

گسترش همکاری ایران و هند

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ،سفیر هند در تهران در حاشیه یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، در دیدار با مدیرعامل صندوق احیاء از علاقه خود برای ارتباط بیشتر با این مجموعه و زمینه سازی جهت همکاری های دو جانبه در خصوص احیاء بناهای تاریخی خبر داد.

حمدرضا پوینده در ابتدای این دیدار گفت: امیدوارم سفر آقای سفیر به شهر قزوین و مجموعه سعد السلطنه به عنوان یکی از بناهای تاریخی فاخر ایران، فرصتی را فراهم کند تا همکاری های مشترک بین صندوق احیاء بناهای تاریخی و کشور هند آغاز شود.
مدیر عامل صندوق احیاء افزود: ما امیدواریم در این اجلاس، آقای سفیر توانسته باشند که با ظرفیت های صندوق احیاء به عنوان تنها مرکز تخصصی واگذاری بناهای تاریخی در کشور آشنا شده باشند.
وی ادامه داد: از آنجا که تعداد بناهای تاریخی ایران بسیار زیاد است، دولت عملا امکان بازسازی همه آنها را ندارد. به همین دلیل هم مجلس ایران ده سال پیش تاسیس صندوق احیاء را تصویب می کند و چهار نفر از مهمترین وزرای دولت را به عنوان هیات امنای آن انتخاب می شوند.
رئیس هیات مدیره صندوق احیاء گفت: در حدود 20 سال قبل افتخار داشتم که با سفر به کشور هندوستان از مجموعه بناهای تاریخی این کشور بازدید کنم و با بازدید از این بناها احساس کردم که اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری بین ایران و هند وجود دارد.
پوینده تاکید کرد: ما بسیار مشتاق هستیم که با موسسات مشابه صندوق احیاء در کشور هند آشنا شویم و همکاری هایی را در زمینه های تخصصی مرمت و احیاء بناهای تاریخی پایه ریزی کنیم و سفارت هند در تهران می تواند کمک زیادی در این خصوص انجام دهد.
در ادامه این دیدار سفیر هند نیز گفت: نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به قزوین گفت: این ربای من اتفاق بزرگی است که به شهر تاریخی و زیبای قزوین دعوت شدم و در این اجلاس شرکت کردم.
سوراب کومار افزود: کشور شما بسیار زیباست و شما دارای تاریخ و تمدنی بسیار غنی می باشید و من می دانم که ایران و هند دارای اشتراکات فرهنگی و تمدنی قابل توجهی هستند.
این دیپلمات مقیم تهران ادامه داد: موسسه شما کار بسیار بزرگ و عظیمی را انجام می دهد و ما هم در هند به این باور رسیده ایم که مرمت بناهای تاریخی برای نسل های بعدی کاری الزامی و ارزشمند است.
وی تاکید کرد: در هند نیز موسسه ای به نام باستان شناسی وجود دارد که مانند موسسه شما کار مرمت و احیاء بناهای تاریخی را انجام می دهد. در هند نیز مشکل بودجه دولتی برای احیاء بناهای تاریخی وجود دارد و ما نیز با چالشی مشابه چالش های مالی شما مواجه هستیم.
سوراب کومار گفت: من سفرهای زیادی در ایران داشته ام و متوجه شده ام که کارهای ارزشمندی برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی انجام شده است.
سفیر هند افزود: من از خیلی قبل دنبال موسسه ای مانند شما می گشتم چرا که ما هم بناهای تاریخی زیادی داریم و برای ما بسیار رزشمند است که بتوانیم از تجارب شما استفاده کنیم. بنابراین برای ما بسیار خوب است که بتوانیم با هم ارتباط بیشتری برقرار کرده و به تبادل اطلاعات و تجارب مختلف در زمینه مرمت و احیاء بناهای تاریخی بپردازیم.

وی تاکید کرد: ما نیز در هند تجارب و مهارت هایی داریم که می توانیم آنها را با شما به اشتراک بگذاریم و متقابلا از تجارب شما بهره مند شویم. من بسیار تمایل دارم تا دیدارهای دیگر، بیشتر از این با صندوق احیاء آشنا شوم و بدانم که شما با چه سیاست ها و اهدافی حرکت می کنید.

محمد رضا پوینده نیز در پایان این دیدار با اشاره به ابراز تمایل سفیر هند برای آشنایی بیشتر با صندوق احیاء گفت: برای ما بسیار قابل احترام است که سفیر هند نگاهی ارزشمند به میراث فرهنگی دارند، چرا که ملت های ایران و هند همواره در طول تاریخی همکاری های مشترک زیادی با هم داشتند و امروز هم می توانیم این همکاری ها را در زمینه بناهای تاریخی تکرار کنیم.

مدیر عامل صندوق احیاء افزود: ما با افتخار از شما دعوت می کنیم که دیداری از صندوق احیاء و مجموعه مسعودیه داشته باشید تا در آنجا بسته ای سرمایه گذاری خود که در قالب کتابی جامع منتشر خواهد شد را در اختیار شما بگذاریم. نگاه مثبت شما برای همکاری های آینده دو جانبه ما می تواند امید آفرین باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]