اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617116535730

تحول در آموزش عالی با هیات های علمی

کد: 13950617116535730

http://goo.gl/rq7CPU

، تهران , (اخبار رسمی): رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت تحول در آموزش عالی را نیازمند تامین اعضای هیات علمی دانست .

تحول در آموزش عالی با هیات های علمی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،علی حسینی، رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت در نشست شورای عالی جذب اعضای هیات علمی که با حضور وزیر بهداشت در ستاد مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به وجود بیش از 16 هزار و 800 نفر عضو هیات علمی تا پایان سال گذشته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: نسبت کل دانشجو به هیات علمی 11 و نسبت دانشجوی بالینی به هیات علمی بالینی 18 است هر چند که نسبت دانشجو به هیات علمی در وزارت بهداشت در مقایسه با شاخصهای برنامه پنجم توسعه وضعیت بهتری دارد اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در منطقه و جهان باید تلاش های بیشتری کرد.

وی ادامه داد: از سال 87 بر اساس اعلام نیاز دانشگاه ها، جذب اعضای هیات علمی صورت گرفت و نیاز آنها به اعضای هیات علمی هر سال افزایش می یابد بگونه ای که در سال گذشته، دو فراخوان جذب در شهریور و بهمن ماه منتشر کردیم و در مجموع، دانشگاهها برای جذب دو هزار و 736 نفر اعلام نیاز کردند و تعداد شرکت کنندگان در فراخوان های سال گذشته بیش از 6 هزار نفر بود.

حسینی گفت: در فراخوان بهمن ماه سال گذشته در برخی از رشته ها تعداد شرکت کنندگان از تعداد رشته های اعلام نیاز شده، کمتر بود و جذب هیات علمی بالینی ضروری و لازم است و در بسیاری از موارد به دلیل تامین نیروی انسانی مورد نیاز، مجبور هستیم که نخبگان فارغ التحصیل جدید را به دانشگاه های علوم پزشکی تزریق کنیم به عنوان نمونه در دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای جذب 10 رشته تخصصی اعلام نیاز کردیم که فقط یک نفر شرکت کننده داشت و کمبودها را با نخبگان فارغ التحصیل جدید جبران کردیم تا در آینده و با اجرای طرح بومی گزینی شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره به جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی در دوره جدید وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: در سال 93، یک هزار و 481 نفر، در سال گذشته یک هزار و 136 نفر و در پنج ماه نخست امسال 462 نفر را جذب کرده ایم.

حسینی تاکید بیشتر وزارت بهداشت را بر جذب و ترمیم هیات علمی بالینی دانست و گفت: در چندین سال گذشته بیش از 3 هزار و 500 نفر هیات علمی بالینی جذب شده که حدود یک هزار و 572 نفر از آنان از سال 93 تا کنون به ظرفیت کشور اضافه شده است.

وی با اشاره به کمبود بیش از ده هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی کمتر برخوردار، توزیع متعهدین خدمت در مقاطع مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا نیازهای کوتاه مدت را برطرف می کند.

حسینی اضافه کرد: در سال 94 در مجموع 345 فوق تخصص، 363 متخصص، 350 PHD ، 156 مربی و 250 متخصص دندانپزشکی در قالب متعهدین خدمت در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شدند و دانشگاه ها را مکلف کردیم که برای جذب آنها در کمیته های جذب دانشگاه، بررسی های لازم را انجام دهند.

وی از برگزاری فراخوان سراسری جذب و بورسیه تحصیلی داخل بصورت الکترونیک، تسهیل فرآیند جذب در مرکز و سبک سازی روند بوروکراتیک، همکاری با معاونت توسعه جهت راه اندازی و تکمیل سامانه نیروی انسانی- هیات علمی، واگذاری بررسی تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی به دانشگاه ها و پایش احکام صادره از سوی دبیرخانه هیات مرکزی جذب، ابلاغ دستورالعمل نحوه بکارگیری هیات علمی پرستاری و مامایی مستقر در بالین، واسپاری نحوه بکارگیری مربیان بصورت تمام وقت جغرافیایی به مناطق آمایشی، بازنگری آیین نامه نحوه بازنشستگی اعضای هیات علمی و پیگیری مداوم جهت جذب سرباز هیات علمی به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی کمتر برخوردار را به عنوان بخشی از اقدامات مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت یاد کرد.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت در پایان به تشریح مهمترین چالش های جذب هیات علمی پرداخت و گفت: کمبود مجوز و پست سازمانی هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی، تمایل اندک به عضویت هیات علمی به ویژه در دانشگاه های کمتر برخوردار، عدم رغبت به خدمت در برخی از رشته های خاص، عدم تمایل به خدمت در قالب هیات علمی تمام وقت جغرافیایی و درخواست رو به افزایش بازنشستگی اساتید، مهم ترین چالش های پیش روی ما هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]