کد: 13950617116825689

با توجه ویژه به ظرفیت‌های فرهنگی و بومی

اقتصاد دانش‌بنیان توسعه می یابد

کد: 13950617116825689

http://goo.gl/AK6fHM

، تهران , (اخبار رسمی): برای توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه به این ظرفیت های فرهنگی و بومی لازم و ضروری است.

اقتصاد دانش‌بنیان توسعه می یابد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس  جمهوری در سفر خود به استان همدان با حضور در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات استانی فن آورد به ظرفیت‌های فرهنگی استان همدان اشاره کرد و گفت: این استان دارای پایه های فرهنگی گوناگونی است که در گذشته زمینه پرورش نخبگان بسیاری را فراهم کرد و برای توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه به این ظرفیت های فرهنگی و بومی لازم و ضروری است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات مهارتی فن‌آورد به ظرفیت‌های فرهنگی استان همدان اشاره کرد و گفت این استان دارای پایه‌های فرهنگی گوناگونی است که در گذشته زمینه پرورش نخبگان بسیاری را فراهم کرد و برای توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه  به این ظرفیت های فرهنگی و بومی لازم و ضروری است.

همدان پیشینه‌ای درخشان در کارآفرینی و نخبه پروری دارد

ستاری با اشاره به پیشینه درخشان همدان در کارآفرینی و نخبه پروری افزود: گذشته چند هزار ساله ایران، مملو از افتخارات و دستاوردهای گوناگونی است که با سیطره صدساله اقتصاد نفتی به دست فراموشی سپرده شده است افتخاراتی همچون ابو علی سینا، رازی و ابن هیثم همگی در همین اقلیم پرورش یافته و زمینه ساز تحول کشور شدند که احیای آن دوره نیازمند احیای زیست بوم کارآفرینی دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری رییس  جمهوری ادامه داد: کتاب قانون بوعلی سینا در شرایطی به سی زبان زنده دنیا ترجمه شده بود که ترجمه ای به زبان فارسی از این کتاب وجود نداشت. مرحوم شرفکندی نیم قرن پیش این اثر را ترجمه کرده بود، اما اخیرا به همت معاونت کتاب قانون، ترجمه تخصصی به فارسی و در هشت جلد منتشر شده است. همچنین الحاوی نیز به فارسی ترجمه فارسی شده است و کتاب دیگری سال آینده ترجمه آن پایان می یابد و به فارسی ترجمه خواهد شد. در گذشته، بسیاری از دانشمندان دیگر نیز بر اثر تسلط شرایط اقتصاد نفتی در کشور و درک نشدن ارزش این دانشمندان مهجور بودند اما در سال های اخیر با تغییر شرایط و اصلاح الگوی اجتماعی به سمت اقتصاد دانش بنیان، درک جدیدی از توجه به ارزش های بومی به خصوص نیروی انسانی متخصص پدیدار شده است.

جشنواره گیاهان دارویی فرصتی برای درک ظرفیت‌های سرزمینمان است

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به همزمانی برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی در تهران به عنوان فرصتی برای درک بخش قابل توجهی از ظرفیت های سرزمینی کشورمان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی فراهم آورده است تا ظرفیت های خارق العاده کشورمان در عرصه گیاهان داوریی به نمایش در آید به طوری که اکنون بیش از هزار شرکت در این عرصه فعال هستند و تعدادی از آنها دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه می کنند.

رییس ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی کشور با اشاره به ضرورت شکوفایی ظرفیت گیاهان دارویی در تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده بیان کرد: بخش قابل توجهی از ظرفیت گیاهان دارویی همچنان مغفول مانده است و کشوری که سهم 94 درصدی در تولید ماده خام زعفران دنیا را دارا است و امسال با 380 تن تولید زعفران رکورد دار این محصول خواهد بود فقط سهمی 450 میلیون دلاری از گردش مالی 8 میلیارد دلاری این محصول در دنیا را نصیب خود کرده است. این موضوع ضرورت ورود صنایع مختلف به عرصه گیاهان دارویی و استفاده بهینه از ظرفیت ها برای ایجاد ارزش افزوده را دو چندان می کند.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان به دنبال شکوفاسازی همین ظرفیت ها است ابراز کرد: این اقتصاد نیازمند مردمی است که با استفاده از ارزش های موجود و خلاقیت خود، دست به کارآفرینی بزنند، موضوعی که پیش از این در صنایع دستی تولیدات ویژه هر استان و محصولات فرهنگی محقق شده بود بنابراین احیای فرهنگ ریشه دار کارآفرینی و نوآوری و خلق دوباره بزرگانی چون ابن سینا مستلزم شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است اما این زیست بوم نه با تزریق پول، بلکه بر مبنای اصلاح و تحول فرهنگی ممکن می‌شود.

ستاری با اشاره به اینکه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان ارزش گذاری به نیروی انسان کارآمد و توجه به فناوری در ازای درآمدهای نفتی به گفتمان بدل شده است اظهار کرد: وجود بیش از دو هزار و ششصد شرکت دانش بنیان با درآمدی بالغ بر بیست هزار میلیارد تومان نشان دهنده تغییر فرهنگ اقتصادی کشور از یک اقتصاد منبع محور به سمت اقتصادی خلاق، دانشی و با ارزش افزوده بالا است. امروزه نمونه شرکت هایی که با فضای فیزیکی اندک بدون آلوده کردن محیط زیست و سرمایه های هنگفت صرفا با تکیه بر خلاقیت و نوآوری خود موفق شده اند درامدهای بالایی کسب کنند، کم نیست.

همچنین در این مراسم پیش از صحبت های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان فعالیت بیش از 42 شرکت دانش بنیان این استان را متکی بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و بیان کرد: تا پایان سال جاری فاز نخست مرکزی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان به بهره برداری می رسد که می تواند پذیرای فعالیت بیش از 250 شرکت دانش بنیان باشد.

نیکبخت با اشاره به نقش اثر گذار نخبگان در توسعه استان افزود: خوشبختانه با اقدامات دولت علی رغم وجود  مشکلات جدی بودجه و پایین آمدن قیمت نفت حرکت در مسیر توسعه اقتصاد مقاومتی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان به طور جدی انجام می‌شود و با کمتر شدن موانع پیش روی حرکت در این مسیر با سرعت بیشتری ادامه می یابد.

علی آقامحمدی رییس شورای سیاستگذاری رقابت های فناورد نیز با اشاره به سهم قابل اعتنای نیروی انسانی متخصص و نوآور در توسعه کنونی کشورهای پیشرفته گفت: امروز تحولات رخ داده در ابعاد نوآوری و کارخانجات عظیم، موجب شده است که با کوچکتر شدن فضاها، آلودگی کمتر و کاهش جابجایی ها، درآمدها افزایش یافته و سهم بیشتری از سودآوری با جایگزین شدن اکتشاف مغزها با اکتشاف معادن و منابع، نصیب کشورها شود.

وی افزود: وقتی کشوری از فرصت وجود پنج میلیون و هفتصد هزار دانشجو بهره مند است می باید مسیر پیشین خود را تغییر دهد و مسیری که جوانان خلاق صحنه گردان آن هستند جایگزین شود تا امور به دست صاحبان نوآوری انجام شود.

رییس شورای سیاستگذاری رقابت های فناورد، این رویداد را فرصتی برای بهره مندی از توانمندی دانشجویان در عرصه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: حضور 90 نفر از دانشجویان خلاق کشور در رویداد فناورد، تلنگری است به دانشجویانی که دانشگاه را صرفا در تحصیل خلاصه کرده اند. اما این رویداد نشان داد کارآمدی و مهارت دارای اولویتی بیشتری نسبت به تحصیل صرف است. این موضوع به معنای نفی درس خواندن نیست اما ضرورت تحصیل توام با تفکر را بیش از پیش یادآور می شود.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان، علی آقامحمدی رییس شورای سیاستگذاری رقابت‎های فناورد و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از برگزیدگان این رقابت در سه رشته صنایع تبدیلی (فرآوری عسل)، بسته بندی محصولات استانی (سفال) و برنامه نویسی و کامپیوتر تقدیر شد.

پیش از حضور در مراسم اختتامیه جشنواره مهارتی فناورد، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت دانش بنیان «بتون صنعت بریس» و شرکت «تلقیح ملکه زنبور عسل الوند» در همدان بازدید کرد و از نزدیک روند فعالیت های فناورانه و کارآفرینانه این شرکت ها را مورد بررسی قرار داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف