اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617117335577

تولید ایمپلنت‌های نانوساختار با خواص بهینه

کد: 13950617117335577

http://goo.gl/QIZ0ux

، تهران , (اخبار رسمی): پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری محققانی ازایتالیا موفق شدند کامپوزیتی نانوساختارجهت تولید ایمپلنت‌های درون تنی معرفی کنند.این کامپوزیت آزمایشگاهی ازحیث خواص خوردگی وازحیث خواص مکانیکی بهینه شده است.

تولید ایمپلنت‌های نانوساختار با خواص بهینه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،امروزه استفاده از قطعات درون تنی جهت درمان یا ترمیم اجزای آسیب‌دیده‌ی دندانی و استخوانی مورد توجه محققان حوزه‌ی مهندسی پزشکی قرار گرفته است. منیزیم و آلیاژهای آن به دلیل خواص زیست سازگارشان می‌توانند به‌عنوان ایمپلنت‌های زیست سازگار استفاده شوند. اما تاکنون از آن‌ها به‌صورت تجاری استفاده نشده است. دلیل این موضوع مقاومت کم به خوردگی این دسته از مواد درون بدن انسان است. روش‌ها و راهکارهای زیادی به‌منظور بهینه کردن خواص آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. 

 دنیا احمدخانی‌ها در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: «در این طرح سعی شده با به‌کارگیری یک روش ترمومکانیکی خواص خوردگی و مکانیکی کامپوزیت بر پایه منیزیم به‌طور همزمان بهبود یابد. کاربرد کامپوزیت نهایی بهینه شده برای تولید قطعات درون بدن خواهد بود.»
وی ادامه داد: « کامپوزیت بهینه شده در این پژوهش خواص مکانیکی و خوردگی بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه داشته و از قابلیت بالاتری جهت استفاده‌ی درون بدن برخوردار است.»
در طرح حاضر از فرایند ترمومکانیکی همزن اصطکاکی جهت ایجاد یک ساختار نانوکامپوزیتی متشکل از منیزیم/ هیدروکسی آپاتیت استفاده شده است. همچنین اعمال این فرایند موجب ایجاد بافت ترجیحی در قطعه‌ی تحت عملیات می‌گردد که افزایش مقاومت به خوردگی را در پی دارد. از طرف دیگر، حضور نانوذرات مسئول افزایش مقاومت مکانیکی است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دنیا احمدخانی‌ها- پژوهشگر دانشگاه تهران-  محمود حیدرزاده سهی و  عباس زارعی هنزکی- اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران- و محققانی از کشور ایتالیا است. نتایج این کار در مجله‌ی Corrosion Science (جلد 104، سال 2016، صفحات 319 تا 329) به چاپ رسیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم انداز بیست ساله، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. کسب این جایگاه جز با تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام بجا و مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً برای این هر سه باید برنامه ریزی کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان