اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617118275793

باستان شناسی و موزه در کتاب درسی تاریخ

کد: 13950617118275793

http://goo.gl/HTWZql

، تهران , (اخبار رسمی): موضوع باستان شناسی و موزه برای نخستین بار به کتاب تاریخ پایه دهم تحصیلی دبیرستان راه یافت.

باستان شناسی و موزه در کتاب درسی تاریخ

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان  میراث فرهنگی ،لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبرگفت:این دفتر از سال های گذشته همکاری های گوناگونی با وزارت آموزش و پروش داشته است .

وی برنامه ریزی های هماهنگ با کمیته رشد و تکامل همه جانبه کودکان برای هفته ملی کودک، هم اندیشی در نشست های تخصصی کودکان و بازدید های هدفمند دانش آموزان از موزه ها را  از جمله همکاری های به عمل آمده میان این دو نهاد اعلام کردوافزود: آخرین همکاری  مابا توجه به نزدیک شدن ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید ، همکاری در تالیف کتاب های درسی بوده است.

کفاش زاده ادامه داد :کارشناسان پژوهشگاه جلسات متعددی با همکاران بخش تالیف کتاب های درسی آموزش و پرورش داشته اند که حاصل این جلسات کارشناسی، اختصاص بخش قابل توجهی از کتاب تاریخ برای نخستین بار به موضوع باستان شناسی  و موزه  است. وی با اشاره به مطرح شدن مباحثی همچون چیستی و اهمیت تاریخ، پژوهش تاریخی، تاریخچه زمان و انواع گاهنگاری و نقشه های تاریخی دردرس اول و دوم کتاب تاریخ گفت: بخش گاهنگاری افزون بر تعریف و تاریخچه گاهنگاری معانی اسامی روزها و ماه های گاه شماری در اوستا و تقویم جلالی به سادگی تشریح و برای دانش آموزان توضیح داده شده است.

به گفته کفاش زاده ،تصاویر بسیار زیبایی از متن سنگ نوشته بیستون به همراه ترجمه فارسی، منشور کوروش و سکه های هخامنشی، طاق بستان ،تخت جمشید و شاهچراغ نیزدر کتاب چاپ شده است.

 این کارشناس کودک اتاکید کرد: دردرس سوم کتاب تاریخ با عنوان باستان شناسی در جستجوی میراث فرهنگی تعریف جامعی از باستان شناسی و محوطه های باستانی، سن آثار باستانی، موزه ها و اهمیت حفظ و مرمت آثار تاریخی در این درس به دانش آموزان ارائه شده است. به گفته او نقش رستم، محوطه باستانی کنار صندل جیرفت  و باستان شناسی در حال انجام کار در شهر سوخته تصاویر این بخش از کتاب هستند که به خوبی کودکان را با فرهنگ غنی کشورشان آشنا می کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت :معرفی فرهنگنامه کودکان ونوجوانان به عنوان نخستین فرهنگنامه تالیفی کودکان می تواند کمک شایانی برای انجام پژوهش های دانش آموزی در حوزه فرهنگ و تاریخ به شمار آید که از دیگر نکات قابل توجه این فصل از کتاب است. او با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی توسط سیداحمد محیط طباطبایی به مدت 2روز برای سرگروه دبیران تاریخ سراسر کشور در ادامه همکاری علمی پژوهشگاه و بخش تالیف کتاب های درسی آموزش و پرورش گفت:در این کارگاه آموزشی افزون بر شیوه تدریس این کتاب اهمیت تاریخ و باستان شناسی و جایگاه این درس در دوره دبیرستان اشاره و توضیح داده شد که یاد گیری این مفاهیم چگونه می تواند در حفظ و ترویج هویت ایرانی در نسل آینده تاثیر گذار باشد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]