کد: 13950619118995689

در ایران رخ داد

جهش بزرگ گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی

کد: 13950619118995689

http://goo.gl/OUUD44

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد گفت :‌ ایران ظرفیت در تولید و تجاری سازی محصولات و فرآورده های طبیعی را دارد.

جهش بزرگ گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با تاکید  بر این نکته که به عقیده کارشناسان اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش بنیان عبور می کند، گفت: شعار جشنواره امسال را نیز در همین راستا «اقدام و عمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی» برگزیدیم. 

دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با اشاره به این که در مراسم افتتاحیه به اقتصاد، تجارت و گردش مالی در این عرصه پرداخته شده است، صحبت های امروز را نگاهی به درون دانست و بیان کرد: کشورههای محدودی هستند که بتوانند در آینده پنج هزار میلیاردی اقتصاد حضور داشته باشند.

وی توضیح داد: با توجه به ظرفیت های مورد در کشور، اقلیم خدادای، هشت هزار گونه گیاهی در این سرزمین که تعداد بسیار بالایی از آن انحصاری برای همین کشور است، قطعا یکی از این کشورها ایران خواهد بود.

عصاره ادامه داد: می توان یک جریان مهم اقتصادی در این عرصه ایجاد کرد. از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم که تنها از 20 یا 30 گونه آن بهره مند شده ایم. 730 هزار گونه از گیاهان ایران مشترک با فلور سایر کشورها است، اما بر اساس مطالعات این گونه ها تنها در سرزمین ایران می توانند متابولیت های ثانویه ای را تولید کنند. 

وی با ارائه مثالی به گل محمدی اشاره کرد و گفت: اسانس گل محمدی از جمله گران قیمت ترین محصولات است. اگر بتوانیم به فن آوری علم رروز تولید اسانس آن دسترسی پیدا کنیم قدم بسیار بزرگی خواهد بود. چرا که سرزمین ما سرزمین گل محمدی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی توضیح داد: کشور ما 26 هزار زمین زیر کشت گل محمد دارد، این در حالی است که بلغارستان تنها  از دو هزار هکتار بهره مند است. اما بلغارستان بر روی اسانس این گل به عنون ماده ای با ارزش افزوده بالا کار کرده اند. 

وی بیان کرد: در مناطقی که 200 تا 250 میلی متر بارندگی داریم می توانیم به صورت دیم صدها هکتار گل محمدی کشت کنیم و قطب گل محمدی جهان شویم. این مسئله می تواند بر روی اشتغال و مهاجرت  معکوس ما بسیار موثر باشد.

عصاره همچنین به کشت محصولات دیگری چون انار، زعفران و زرشک اشاره کرد که هر کدام از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی پیش بینی کرد با تحقیقات صورت گرفته نوشابه هایی از زرشک تولید شود که جایگزین نوشابه های مضر امروز باشد.

همکاری وزارتخانه ها برای تعیین نقشه راه

دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران به بخش های مختلف این رویداد اشاره کرد و گفت: کارگاه های تجاری سازی، تولید، چگونگی دانش بنیان شدن و دیگر کارگاه های آموزشی تخصصی در این نمایشگاه و نمایشگاه برگزار شد که با بازدید بسیار بالایی مواجه شد. 

وی رونمایی از نقشه راه گیاهان دارویی را از جمله رویدادهای مهم حاشیه برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران معرفی کرد و افزود: در این نقشه راه تمام وزارتخانه های مرتبط مانند وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، وزارت علوم، آموزش و پرورش، و غیره هماهنگ شدند و نقشه راهی طراحی شد تا هر سال اندازه حرکت رو به جلو ما رصد شود.

عصاره اولویت این نقشه راه راسند راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد که موجب طراحی یک نقشه راه کمی برای رسیدن به این اولیت شده است.

وی خاطر نشان کرد: با تحقق نقشه راه گیاهان دارویی، به اشتغال گسترده ای در کشور ایجاد می شود. تغییر تدریجی الگوی کشت از گیاهان با مصرف آب بالا و کم درآمد به گیاهان کم توقع و پر درآمد نیز از جمله اهداف کمی این نقشه راه خواهد بود.

صدها هزار بازدید کننده تنها در چند روز

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی رخدادهای مهم سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی را علاوه بر رونمایی از نقشه راه، رونمایی از ده ها محصول شامل دارو، فرآورده، رنگ، طعم، عطر، بذر، اثر علمی فاخر و بسته فرهنگی عنوان کرد.

وی همچنین به انعقاد قرارداد و تفاهم اولیه 12 مورد میان فناوران و سرمایه گذاران در فن بازار و فروش در جشنواره به ارزش 25 میلیارد تومان و همچنین موافقت 700 میلیارد تومانی سرمایه گذاری نهادهای مختلف اشاره داشت.

عصاره از رخدادهای مهم این جشنواره و نمایشگاه جشنواره دانش آموزی را نام برد و گفت: جشنواره دانش آموزی گیاهان دارویی موجب شد تا بهه آینده این سرزمین بیشتر امیدوار شویم، چرا که طرح ها و افکار بی نظیری را شاهد بودیم. 

وی همچنین بخش سلامتده را از جمله پر طرفدارترین بخش های سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی دانست و افزود: چند صد مشاوره پزشکی و درمانی برای مراجعه کنندگان صورت گرفت.  

دبیر علمی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با اشاره به این نکته که بیش از صد ها هزار نفر از اقشار مختلف از سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی بازدید کرده اند، گفت: شاید از جمله معدود رویدادهایی باشیم که در چند روز چند صد هزار بازدید کننده به این جشنواره و نمایشگاه مراجعه می کنند. 

اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، با حضور معصومه ابتکار (رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، علی آقا محمدی (رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری)، محمد حسن عصاره (دبیر علمی و دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی)، پرویز کرمی (دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان)، علی وطنی (معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی)، سعید سهراب پور (قائم مقام بنیاد ملی نخبگان)، محمدرضا واعظ مهدوی (معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) برگزار شد.

در این مرااسم از برگزیدگان بخش های مختلف فن آفرینی، محصوولات، غرفه داران، دانش آموزی، شرکت دانش بنیان، تولید کننده برتر و غیره تقدیر به عمل آمد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان