کد: 13950619119005689

ابتکار، لازمه توسعه گیاهان دارویی را عنوان کرد

حفظ تنوع زیستی و اندوخته‌های ژنتیکی

کد: 13950619119005689

http://goo.gl/Pq9wKz

، تهران , (اخبار رسمی): رییس سازمان محیط زیست کشور در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی بخش مهمی از تنوع زیست و از مهم‌ترین اندوخته‌های ژنتیکی کشور به شمار می روند.

حفظ تنوع زیستی و اندوخته‌های ژنتیکی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی این نمایشگاه و جشنواره ملی را زمینه‌ساز اشتغال و توسعه پایدار بر اساس تنوع گونه‌های زیستی دانست و افزود: گفت: گیاهان دارویی کشورمان دارای تنوعی بی‌نظیر است که حفظ و صیانت از آن می‌تواند زمینه توسعه اشتغال ایجاد ارز افزوده و حفظ و صیانت از سرمایه های ملی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: تلاش ها همه حاکی از باور به این سرمایه ملی است و توجه به استعداد خارق العاده کشور در رشد گونه‌های متنوع گیاهان دارویی است. با توجه به این که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست اسناد بالاستی و توجه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان داشتند و دولت نیزدر برنامه‌های محیط زیست ، توجه به گونه‌های گیاهی را در دستور کار خود دارد که همگی نشان دهنده درک اهمیت محیط زیست و عزم ملی برای حفظ و احیای این حوزه راهبردی است.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست فعالیت‌ شرکت های دانش‌بنیان را کلید اصلی موفقیت در حفظ گونه‌های زیست‌محیطی و ذخایر ژنتیکی دانست و گفت: به طور کامل آمادگی داریم تا با همکاری و تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گام های جدی برای حفاظت از تنوع گونه‌های زیستی و ذخایر ژنتیکی برداریم و با کمک افراد بومی حفاظت از محیط زیست به یک کسب و کار دانش بنیان بدل شده و زمینه‌ساز توسعه پایدار شود.

ابتکار تنوع زیستی بی‌نظیر کشورمان را اساس و پایه حفظ و توسعه گیاهان دارویی کشورمان دانست و افزود: تنوع زیستی کشورمان پایه و اساس اصلی توسعه کار زیست محیطی کشور است و گیاهان به عنوان یکی از اقلام و توانمندی های اصلی این تنوع زیستی کشور به شمار می‌روند/

ابتکار به نقش میکروارگانیسم‌ها و نادیده گرفته شدن جایگاه این گونه‌های طبیعی اشاره کرد و گفت: گزارش جدیدی از سازمان ملل تعاریف پیشین پیرامون تنوع زیستی را دگرگون ساخت و نشان داد دانش بشر با تمام پیشرفت‌های خود صرفا بخش محدودی از ثروت‌ها خدادادی ملی را نشان داده است.

معاون رییس جمهوری افزود: تا پیش از این میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها نوعاَ مضر شناخته شدند ولی امروزه بشر متوجه ارزش غیر قابل انکار این میکروارگانیسم‌ها و نقش غیر قابل اجتناب آن در سلامت محیط زیست شده است. اطلاعات ژنتیکی میکروارگانیسم‌ها چندین برابر انسان است و تنها بخش کوچکی از فواید این ذرات زنده شناخته شده است.

ابتکار یکی از زمینه‌های بر هم خوردن تعادل زیست محیطی کره زمین را توجه نداشتن به گونه های متنوع زیستی از جمله حشرات و میکروارگانیسم‌ها دانست و بیان کرد: روندی که جهان طی بیش از 4 و نیم میلیارد سال طی کرد شامل هم‌زیستی میلیون ها گونه گیاهی و جانوری دارای تعادلی بود که این تعادل در کم‌تر از صد سال گذشته به دست بشر برهم خورده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، بهره برداری و مدیریت نامناسب منابع استفاده از مواد شیمیایی را از عمده‌ترین تهدیدهای تنوع زیستی برشمرد و افزود: حفظ تنوع زیستی کشور  و حفاظت از گونه‌های متنوع گیاهی نیازمند مشارکت جدی مردمی است زیرا حافظان تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی از جمله گیاهان دارویی افراد بومی مناطق گوناگون هستند که ارزش این گونه‌ها را شناخته و به دید زمینه‌ساز اشتغال و ثروت از آن‌ها حفاظت کنند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی باید از مواد شیمیایی مضر مصون باشند و تولید ارگانیک آن‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد. زیرا برای حفظ خواص دارویی و درمانی گیاهان دارویی سلامت به تنهایی کافی نیست و باید به سمت کشت ارگانیک حرکت کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصلاح رویکردها به سمت توجه و حفاظت از تنوع گونه‌های زیستی عنوان کرد: برای حفاظت از این گونه‌ها برنامه‌های جدی داریم و تنوع زیستی به عنوان یکی از برنامه‌های محوری سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | محیط زیست