کد: 13950619119145611

افزایش 1/5برابری ظرفیت تولید آب شیرین در کیش

کد: 13950619119145611

http://goo.gl/OZk1J8

، تهران , (اخبار رسمی): با تکمیل زیر ساخت ها و توسعه امکانات استحصال آب شیرین از دریا و ذخیره سازی آب شرب جزیره کیش، ظرفیت تولید آب شیرین در سه سال گذشته بیش از یک و نیم برابر شده است.

افزایش 1/5برابری ظرفیت تولید آب شیرین در کیش

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازروابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ظرفیت تولید آب شیرین در جزیره کیش که در سال 92 در هر شبانه روز 21 هزار متر مکعب بود با افزایش 67 درصدی تا سال 95 به 35 هزار متر مکعب رسیده است.

آغاز بهره برداری از آب شیرین کن نیروگاه شماره 2 تا نیمه شهریور

به گفته مونسان در نیروگاه شماره 2 کیش دو واحد آب شیرین کن 2500 متر مکعبی تعبیه شده است که در مجموع  ظرفیت تواید  روزانه 5 هزار متر مکعب افزایش می یابد.

 وی با اعلام اینکه یکی از واحدهای2500 متر مکعبی آب شیرین کن تا نیمه اول شهریور به بهره برداری می رسد گفت: با آغاز بهره برداری از این واحد آب شیرین کن، بخش عمده ای از نیاز طرح های عمرانی در جنوب جزیره کیش از جمله پارک آبی و همچنین دهکده ساحلی تامین خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در خصوص افزایش ظرفیت مخازن ذخیره آب در جزیره کیش گفت: با ساخت مخزن 20 هزار متر مکعبی میزان ظرفیت ذخیره آب شرب  که تا سال 92 حدود  30 هزار متر مکعب بود در حال حاضر به  50 هزار متر مکعب رسیده و بیش از 67 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه شبکه انتقال و آبرسانی جزیره کیش در سه سال گذشته توسعه یافته و 8  در صد رشد داشته است در خصوص بهبود وضعیت فشار آب در شبکه توزیع جزیره گفت: مخزن 20 هزار متر مکعبی تعادل فشار آب ساخته شده و آماده بهره برداری است ولی بدلیل مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه توزیع ابتدا باید شبکه نوسازی شود و برای اجرایی شدن این طرح نیز مذاکرات متعددی با شرکت آب و برق کیش انجام شده است. 

وی افزود: البته باتوجه به اینکه جزیره کیش یک منطقه گردشگری است و حفاری های گسترده برای تعویض لوله های فرسوده کار مشکل و زمان بری است در نظر داریم با نصب یک فشار شکن در مسیر انتقال امکان بهره برداری از مخزن تعادل فشار آب پیش از نوسازی شبکه نیز فراهم شود.  

لازم به ذکر است جزیره کیش یکی از مناطق جنوبی کشور است که به دلیل شرایط ویژه ای که دارد، فاقد هر گونه رودخانه و جریان آب سطحی است. از طرفی تامین آب آشامیدنی و آب شرب یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی است که در هر منطقه ای به خصوص مناطق گرمسیر از اهمیت بیشتری بر خور دار است. از سال 1369 شرکت آب و برق کیش، ضمن بهره‌ برداری مطلوب از تأسیسات قدیمی آب‌ شیرین‌کن و نیروگاه دیزل، واحدهای جدید آب شیرین‌کن و توربین‌های گازی را نصب و راه‌ اندازی کرد و در طول سال های گذشته با گسترش شبکه‌های تولید و توزیع آب و برق آب شرب بهداشتی و برق مصرفی ساکنان وگردشگران را تامین می کرد. با توجه به اینکه این میزان تولید پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد جزیره کیش نبود و گاه در فصول گرم سال ساعت ها قطعی برق و آب برای ساکنان مشکل ایجاد می کرد با آغاز بکار دولت تدبیر و امید، افزایش ظرفیت تولید برق و ذخیره سازی آب شیرین در شمار اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت. با تحقق طرح توسعه شبکه توزیع برق و آبرسانی در دو سال گذشته هیچ قطعی برقی در این منطقه گزارش نشده است. مراحل ساخت نیروگاه شماره2 نیز با هدف تامین آب و برق مورد نیاز ساکنان و گردشگران جزیره کیش تا سال 97 اجرایی شد.

در حال حاضر آب تولید شده در کیش به دو روش تهیه می شود یکی از طریق دستگاه های تبخیری آب شور به آب شیرین تبدیل می شود و دیگری توسط دستگاه های اسمز معکوس که آب شور در مجاورت غشاهای نیمه تراوا ( ممبران ) به آب شیرین تبدیل می شود.آب تولیدی در مخازن جمع آوری شرکت ذخیره و برخی املاح مورد نیاز به آن افزوده می شود و همپچنین به منظور پیشگیری از آلوده شدن آب در مسیر انتقال در شبکه توزیع مورد کلر زنی نیز قرار می گیرد. این آب از نظر سلامتی برای نوشیدن و مصارف بهداشتی هیچ مشکل خاصی نداشته و از نظر استاندارد در رده آب سالم قرار دارد.

ساخت ایستگاه پمپاز مرکزی و مخزن 20 هزارمتر مکعبی ذخیره آب و احداث خطوط لوله انتقال حدفاصل مخزن هوایی، پمپاژ مرکزی و رینگ ابرسان 500، با هدف افزایش حجم ذخیره آب شرب جزیره و انتقالآب از مخازن ذخیره به مخزن هوایی نیز از جمله طرح های عمرانی است که با هدف تکمیل زیر ساختهای جزیره کیش در بخش تامین انرژی و آب شرب مورد نیاز ساکنان و گردشگران در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و در بیست ماه گذشته مراحل ساخت آن تکمیل شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است ، که می تواند بآن را به عنوان برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی-آموزشی- تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوریهای نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ایران دانست.