اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950620120480079

رئیس سازمان راهداری مطرح کرد

ادامه اعتراض به وضع ترانزیت از سوی ترکمنستان

کد: 13950620120480079

http://goo.gl/39jdVn

، تهران , (اخبار رسمی): کشاورزیان بااشاره به این موضوع که کاهش سهم جاده درترانزیت کالاوافزایش سهم ریل اقدام مقبولی است،ازارسال نامه‌ای به وزیرحمل‌ونقل ترکمنستان ودبیرکل IRUبرای توضیح تاثیرامتداداخذعوارض بر تجارت 2کشورخبرداد.

ادامه اعتراض به وضع ترانزیت از سوی ترکمنستان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای ،داود کشاورزیان  با اشاره به روند پیگیری اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ترانزیت ایرانی و اخذ عوارض اظهار داشت: علی‌رغم تمام پیگیری‌های انجام شده دولت ترکمنستان هیچ پاسخی نداده است و هر دو طرف از کامیون‌های یکدیگر عوارض دریافت می‌کنند.

وی افزود: نامه‌ای به منظور تجدید نظر در برخورد با ناوگان ایرانی به وزیر حمل‌و‌نقل ترکمنستان ارسال و اشاره شد که با توجه به موافقنامه دو جانبه میان ایران و ترکمنستان قراری بر اخذ عوارض نبوده است و این رویه باعث کاهش سطح تجارت دو کشور می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: همچنین نامه‌ای به مجامع بین‌المللی و دبیرکل IRU(سازمان جهانی ترانسپورت جاده‌ای) در خصوص رفتار دولت ترکمنستان با ناوگان ایرانی ارسال و جزئیات اتفاقات اخیر برای آنها توضیح داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدابیر وزارت راه و شهرسازی برای جابه‌جایی کالای ترانزیتی تجار گفت: بخشی از بار ترانزیت ترکمنستان از جاده به ریل منتقل می‌شود و امیدواریم راه آهن و امکانات ریلی ایران بتواند بار ترانزیت را حمل کند. زیرا هرچه بار کمتر شود عوارض زیاد و کم معنی پیدا نمی‌کند.

کشاورزیان با بیان اینکه «هدف اصلی افزایش حجم ترانزیت است» به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: کاهش سهم جاده در ترانزیت کالا و افزایش سهم ریل اقدام مقبولی است و سهم ریل باید افزایش پیدا کند و در این چند روز تعداد واگن‌های ترانزیتی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 94 بالغ بر 92 هزار و 300 دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته‌اند که از این میزان 85 هزار و 300 دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته‌اند.  همچنین 29 هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده‌اند که از این تعداد 24 هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و 5 هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده‌اند.  

رئیس سازمان راهداری یادآور شد:  این عوارض از روز دوشنبه  18 مردادماه از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون‌های ایرانی ترانزیتی وضع شده است و ترکمن‌ها به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون‌های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون‌های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند. همچنین اقدام ایران بر اساس اصل رفتار متقابل و با اقداماتی مانند اخذ عوارض از ناوگان ترکمنستان از تاریخ 23 مرداد اجرایی شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

راهداری و حمل و نقل جاده ای

در سال 1382 شورای عالی اداری کلیه وظایف، نیروی انسانی، تجهیزات، تعهدات و اعتبارات معاونت راهداری وزارت راه و ترابری به سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور منتقل و معاونت مذکور از تشکیلات وزارت راه و ترابری حذف شد و وظایف و اداره امور دبیرخانه شورای عالی ترابری کشور از سازمان منتزع و به وزارت راه و ترابری منتقل گردید و نام سازمان به «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» تغییر یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان