اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950621120965793

کتاب غار کرفتو منتشر شد

کد: 13950621120965793

http://goo.gl/QqOk3g

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب کرفتو بوم زمان ،بررسی نقوش صخره ای توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری منتشر شد.

کتاب غار کرفتو منتشر شد

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، این کتاب که به قلم طاهر ،اکام و سوران قسیم به رشته تحریر در آمده  به بررسی نقوش صخره ای غار کرفتو کردستان پرداخته است.

 در دیباچه این کتاب آمده است:مدارک باستان شناسی نشان می دهند که غارها حداقل درطول چند هزار سال گذشته همواره مورد توجه جوامع انسانی بوده اند.

 این پناهگاه طبیعی در طول هزاران سال به عنوان سکونتگاه های فصلی یا اطراق گاه های گذری مورد استفاده جوامع دوران پارینه سنگی بوده اند .غارها و پناه گاهها علاوه بر کاربرد سکونتی و معیشتی از حدود چهل هزار سال پیش کاربری های دیگری نیز یافتند که عمده ترین آن ها آئینی و نمادین است.

 شماری از غارها در دوره های تاریخی و اسلامی کاربردهای چندگانه می یابند که شامل استحکامات نظامی ، کاربری آئینی و استفاده های دیگر است دراین دوره ها فضاهای داخلی غارهای طبیعی از طریق تراش دیواره ها و کف گسترش می یابد که نمونه های آن در نواحی مختلف زاگرس و در دیگر نقاط ایران دیده می شوند.

 یکی از این نمونه ها مجموعه غارها و پناه گاههای کرفتو در نزدیکی دیواندره و سقز که در دوره هایی بخش های ابتدایی آن ها دست کاری و تراشیده شده است ، می باشد.

 بخش مهمی از مدارک باستان شناسی یافت شده دراین مجموعه شامل نقوش کنده مختلفی است که در بخش هایی از دیواره و کف این مجموعه و پناه گاههای مجاور آن ها پراکنده اند.

 تردیدی نیست که ثبت و ضبط این نقوش و تجزیه وتحلیل آن ها گام بسیار مهمی در درک بهتر این مجموعه و کاربرد آن است.

 دراین کتاب 88تصویر از نمای غارکرفتو ،راهروها و اتاق های آن ، محل کتیبه یونانی برروی سردر ورودی اتاق معبد هرکول ، فسیل ها و نقوش صخره ای گوناگون به چاپ رسیده است.

 این کتاب در تیراژ 500نسخه  توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب