اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623123095793

اهدای کتاب نفیس خطی "درّه نادره"

کد: 13950623123095793

http://goo.gl/oWckYX

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب نفیس خطی "درّه نادره" به موزه مجموعه فرهنگی تاریخی نادری در مشهد اهدا شد.

اهدای کتاب نفیس خطی "درّه نادره"

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، مهدی علیپور، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نادری با اعلام این خبر گفت : این کتاب که توسط آقای دکتر مسعود بصیریان ، دکترای اقتصاد مقیم آمریکا به موزه نادری اهدا گردید، درسال 1291ه.ق توسط میرزامحمد علی ابن میرزا اسماعیل شیرازی جمع‌آوری و کتابت شده است.

وی افزود: این نسخه نفیس به خط نستعلیق تحریری در قطع رحلی است که در رابطه با عصر نادر شاه نگارش یافته است و مولف آن نیز میزا مهدی خان استرآبادی است.

علیپور انگیزه خود از این اقدام فرهنگی را نگهداری و مواظبت از آثار و یادگارهای فرهنگی اعلام و افزود از آنجا که موزه ها  به خوبی از اینگونه آثار حفاظت و صیانت و آن را در اختیار محققان و نسخه‌ شناسان قرار می‌دهند بهترین جا برای اهدا اینگونه آثار هستند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نادری خاطرنشان کرد: به منظور قدردانی از این کار ارزشمندی طی مراسمی با حضور آقای رکنی معاون میراث فرهنگی ،  امین اموال فرهنگی و جمعی از کارشناسان استان با اهدای هدایایی از آقای دکتر بصیریان قدردانی شد.

کتاب دره نادره اثر میرزا مهدی خان استرآبادی یکی از آثار ارزشمندی است که در رابطه با عصر نادرشاه افشار نگارش یافته است و تاکنون ازروی نسخه اصلی توسط برخی کاتبان نسخه برداری شده است که یکی از کاتبان میرزا محمد اسماعیل شیرازی، میرزا محمد علی که کتابت آن به سال 1291 ه.ق ( عصر قاجاریه)  است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب