اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623123725793

هورامان یک قدم به ثبت جهانی نزدیک تر شد

کد: 13950623123725793

http://goo.gl/ACPDyX

، تهران , (اخبار رسمی): جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت تشکیل کمیته های علمی و اجرایی برای تهیه پرونده مقدماتی هورامان برگزار شد.

هورامان یک قدم به ثبت جهانی نزدیک تر شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ؛ این جلسه به یاست  محسن علوی ،مدیرکل میراث فرهنگی و با حضور استاد قطب الدین صادقی ، فاروق کیخسروی نماینده اتاق بازرگانی کردستان، اداک رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی،  رحمت نادری باستان شناس، محمد رضا قدری زمین شناس، ورزنده رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، بختیار بهرامی نماینده گروه معماری دانشگاه کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی استان، و پویا طالب نیا سرپرست پایگاه هورامان برگزار شد.

علوی مد در این جلسه ثبت منظر فرهنگی هورامان یک اقدام اساسی در جهت حفظ و پاسداشت این منطقه بسیار با ارزش است. که با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی می‌تواند به بخشی از آثار شاخص جهانی تبدیل شود.

وی افزود: تمامی ادارات و نهادهای دولتی و همچنین بخش خصوصی باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی کردستان را یاری نمایند. ثبت جهانی هورامان نیازمند یک برنامه ریزی دقیق، تشکیل کمیته های علمی و تکمیل و تهیه یک پرونده مفصل است.

طالب نیا سرپرست پایگاه هورامان؛ به تشریح مزیتهای ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی پراخته و به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در هورامان اشاره کرد.

در ادامه  قطب الدین صادقی هورامان را به عنوان بخشی بسیار مهم از فرهنگ کردستان و ایران نام برده و گفتند این منطقه بیش از اینها نیازمند توجه مسئولین ارشد کشوری و استانی است. وی بر اهمیت حفاظت از آثار ماندگار بشری به ویژه هورامان تاکید نمودند و ثبت جهانی هورامان را بسیار مهم و اقدامی موثر دانست.

وی افزود: هورامان حاصل سالها تعامل انسان با طبیعت است که در صورت به ثبت رسیدن جهانی باعث حفظ این اثر به صورت اصولی و صحیح خواهد شد و به تمامی جهانیان نیز معرفی خواهد شد.

در این جلسه،  قدری به عنوان مدیر کارگروه مطالعات علوم طبیعی هورامان ،  ورزنده به عنوان مدیر کمیته مطالعات فرهنگ و ادبیات هورامان، قطب الدین صادقی مدیر  کمیته مطالعات مردم‌شناسی هورامابهرامی مدیر کمیته مطالعات معماری هورامان ورحمت نادری به عنوان مدیر مطالعات باستان شناسی هورامان معرفی و تعیین شدند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی