کد: 13950624125715689

تولید انرژی پیزوالکتریک از ماهی‌های مرده

کد: 13950624125715689

https://goo.gl/c1Leh0

، تهران , (اخبار رسمی): دانشمندان دریافتند که پولک‌های ماهی دارای الیاف کلاژن است که منجر به ایجاد ویژگی پیزوالکتریک می‌شود به این معنا که بار الکتریکی در پاسخ به اعمال یک فشار مکانیکی ایجاد می‌کند.

تولید انرژی پیزوالکتریک از ماهی‌های مرده

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روزانه مقادیر زیادی ماهی در هند به صورت biowaste یا زباله‌های زیستی هدر می رود از این رو محققان به دنبال راهی برای بازیافت ماهی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی شدند. دانشمندان دریافتند که پولک های ماهی دارای الیاف کلاژن است که می توانند منجر به ایجاد ویژگی پیزوالکتریک شوند. به این معنا که بار الکتریکی در پاسخ به اعمال یک فشار مکانیکی ایجاد شود.

بنابراین با مهار این ویژگی موفق به ساخت یک ژنراتور زیستی پیزو الکتریک شدند. با جمع آوری پولک های ماهی خام از کارخانه های تهیه و فرآوری ماهی، این زباله های زیستی را تحت یک مرحله فرآیند زدودن نمک، مواد معدنی و آب قرار دادند تا این مواد شفاف و قابل انعطاف شوند.
 سپس در هر دو طرف این ماده را یک الکترود قرار داده و بر روی آن یک پوشش مناسب کشیدند تا دستگاه ژنراتور به کار بیفتد. حلقه هیسترزیس پلاریزاسیون الکتریکی حاصل از کلاژن های پولک ماهی یک اثر پیزو الکتریک معکوس ناشی از اثر الکترواستریکسون غیر خطی را اثبات می کند و این همان دلیلی است که کلاژن ها را تحت تأثیر یک محرک مکانیکی و بدون نیاز به فرآیند قطبش الکتریکی قادر به تولید انرژی می کند. آنچه که این ژنراتورهای زیست سازگار را متمایز می سازد، قابلیت تولید الکتریسیته حتی با کوچکترین محرک مکانیکی است، به طوری که با چند بار ضربه زدن بر روی ژنراتور پیزو الکتریک با یک انگشت، می توان بیش از 50 LED آبی را روشن کرد. دستاورد این گروه می تواند برای کاربرد در وسایل الکترونیکی شفاف، وسایل الکترونیکی زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، ابزارهای الکترونیکی خوردنی، دستگاه های پزشکی قابل کاشت در داخل بدن انسان، جراحی و همچنین کاربردهای آزمایشگاهی و تشخیص داخلی در بدن انسان، علاوه بر استفاده های بی شمار آن ها در لوازم الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد. 
همچنین، سرپرست محققان این گروه از هدف آینده آنها برای کاشت ژنراتور زیستی پیزوالکتریک در سایز نانو در داخل قلب به عنوان شارژر دستگاه ضربان ساز، نیز یاد کرد. از آنجا که بافت قلب از کلاژن تشکیل شده، انتظار می رود که این ژنراتور زیستی پیزوالکتریک با قلب بشر بسیار سازگار باشد. این وسیله برای دارورسانی هدفمند، در درمان سلول های سرطانی داخل بدن و تحریک انواع مختلف بافت های آسیب دیده نیز مؤثر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش