اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950628129246251

کارت های اعتباری جدید چه تاثیری در اقتصاد دارد

کارت های اعتباری جدید، فرصت جدید

کد: 13950628129246251

https://goo.gl/S4b6qX

، تهران , (اخبار رسمی): بانک مرکزی اخیراً طی نامه ­ای به بانک­ها سقف قابل تخصیص برای کارت­های اعتباری را تا 500 میلیون ریال افزایش داد. این اقدام، در شرایط فعلی اقتصاد کشور یک فرصت ویژه محسوب می شود.

کارت های اعتباری جدید، فرصت جدید

به گزارش روابط عمومی کارت اعتباری بانک ملی،  در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته سهم تراکنش کارت­های اعتباری به قریب 30درصد کل تراکنش­ های کارتی می­ رسد در کشور ما این رقم کمتر از یک درصد است که نشان از فاصله قابل توجه ما با وضعیت جاری در سایر کشورها دارد. لذا این امر به ذهن متبادر می شود که با این اقدام بانک مرکزی بانک ها بتوانند با افزایش فعالیت در حوزه کارت­های اعتباری ظرف 3تا5 سال آینده به سطح مطلوبی دست یابند. اما برای اجرای این امر مهم ملاحظاتی را باید مورد توجه قرار داد.

اول اینکه تخصیص اعتبار به مشتریان می­بایست به گونه ­ای باشد که تبعات منفی منتهی به عدم وصول مطالبات را در برنداشته باشد. دوم اینکه به صورت واقعی بتوان آن را جایگزین تسهیلات خرد کرد.

سوم اینکه حدالامکان باید از شیوه­ های نوین اعتبار سنجی مبتنی بر رفتار اعتباری مشتریان (بجای روش­ های سنتی ضامن و وثیقه) بهره جست.

چهارم اینکه می ­توان برای افزایش تاثیر مثبت کارت­های اعتباری، محصولات متنوع کارت­ های اعتباری گردشی وکارت­های اعتباری با امتیاز ثابت (یا وام کارت) را در رده­ها و بخش­های مختلف اقتصادی بکار بست.

به نظر می رسد با یک بخش بندی ساده می توان کارآمدی و اثربخشی کارت ها را افزایش داد.

بخش اول به کارت های اعتباری تا سقف یکصد میلیون ریال اختصاص می­یابد. این دسته از کارت­ها اعتباری گردشی دارند و میتوان آن­ها را تحت عنوان "کارت اعتباری گردشی مصرفی" یا " Consumer Credit Cards" قرار داد.

مشتری این کارت­ها مردم عادی و عموماً قشر متوسط جامعه می­باشند و هدف از آن جایگزین کردن استفاده از کارت اعتباری به جای کارت­های نقدی و پوشش دادن خریدها و مصارف متداول ماهانه مردم و دارندگان کارت است.

گردشی بودن ماهیت اعتبار این کارت­ها موجب می­شود، دارندگان کارت ماهانه از اعتبار اعطایی استفاده نموده و با بازپرداخت اعتبار مصرفی ( به طور یک جا یا اقساطی)، اصل اعتبار بازپرداخت شده در حساب کارت تجدید شده و قابلیت استفاده مجدد دارد. با توجه به اینکه این کارت­ها ماهیتاً برای مصارف روزمره استفاده می­شود، بازپرداخت مدت دار آن می­تواند محدود به یک دوره حاکثر 12 ماهه باشد و نیازی نیست بازپرداخت بلند مدت و طولانی داشته باشد.

بخش دوم به کارت­های اعتباری با اعتبار ثابت و یکبار مصرف و به منظور خرید کالاهای بادوام یا پرداخت­­­هایی با مبالغ بالاتر اختصاص می­یابد. این محصولات ماهیت اعتبارگردشی ندارد و با یکبار مصرف به تسهیلات میان مدت 24 تا 48 یا 60 ماهه تبدیل می­شوند. مشتری با استفاده از دوره محدود اعتبار کارت (مثلاً دو ماه) کل یا میزان مورد نیاز از اعتبار تخصیصی را مصرف نموده و براساس جدول اقساطی تعیین شده نسبت به بازپرداخت آن اقدام می­نماید. پیشنهاد آنست که میزان اعتبار این کارت­ها بین یکصد تا پانصد میلیون ریال باشد.

بخش سوم به کارت­های اعتباری با اعتبار گردشی مخصوص کسبه و اصناف مربوط می­شود. اصطلاحاً از این کارت­ها می­توان با عنوان " Business Credit Cards" یا " کارت­های اعتباری کسب و کار " یاد کرد و مصارف آن به بخش B2B اختصاص می­یابد. کسبه دارنده این نوع کارت می­توانند کالا یا خدمات مورد نیاز برای کسب و کار خود را با استفاده از اعتبار این کارت تامین نموده و به فروش برسانند و اعتبار مصرفی را با توجه به ماهیت گردشی اعتبار به صورت یکجا یا اقساطی در    بازه ی زمانی یک ماهه بازپرداخت کنند. با عنایت به گردش سریع نقدینگی و اعتبارات در حوزه کسب و کار، دوره بازپرداخت این نوع اعتبارات نیز نباید طولانی باشد و حداکثر زمان 12 ماهه پیشنهاد می­گردد. این محصول می­تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تامین نقدینگی یا اعتبار بنگاه های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه از مجموع بخش بندی محصولات کارت اعتباری عاید می­شود، می­تواند منجر به افزایش قدرت خرید اقشار متوسط و با درآمد ثابت جامعه شود، با تحریک تقاضا در جامعه میزان فروش کالا و خدمات را افزایش دهد، ابزاری برای افزایش قدرت پولی اصناف و کسبه کوچک و متوسط باشد، روش­های بازپرداخت متنوع و حق انتخاب در بازپرداخت اعتبارات مصرفی را در اختیار مشتریان قرار دهد و در مجموع می­تواند در شرایط رکود به عنوان ابزاری مناسب برای تبدیل شرایط رکود به شرایط رشد بکار گرفته شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارت اعتباری بانک ملی

شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا (سهامی خاص) در تاریخ1391/08/07 به ثبت رسیده و براساس مصوبه مورخ 1393/06/19 هیات مدیره محترم بانک ملی ایران به عنوان متولی ارائه خدمات و گسترش کارت اعتباری بانک ملی ایران تعیین گردیده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه