موادی با قابلیت فشردگی استثنائی

کد: 13950702134105689

https://goo.gl/FxIFFM

، تهران , (اخبار رسمی): محققان در طول تحقیق در زمینه یافتن ترکیبات بهینه برای ذخیره سازی هیدروژن موفق به کشف یک ماده جدید با تراکم منفی فوق العاده بالا، تا حدود 10% و یک مکانیزم ناشناخته شدند.

موادی با قابلیت فشردگی استثنائی

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شواهد حاکی از آن است که فشرده سازی یک ماده یا نمونه از تمامی جهات موجب کاهش ابعاد آن می شود. در این میان تعداد کمی از مواد نیز هستند که با قرار گرفتن در معرض فشار هیدرو استاتیکی در یک یا دو محور رفتار متفاوتی از خود نشان دهند و به جای فشرده شدن، به آرامی منبسط شوند. از این رو محققان لهستانی در طول تحقیق در زمینه یافتن ترکیبات بهینه برای ذخیره سازی هیدروژن موفق به کشف یک ماده جدید با تراکم منفی فوق العاده بالا، تا حدود 10% و یک مکانیزم ناشناخته شدند که موجب شکل گیری این پدیده می شود. این ازدیاد طول تحت تأثیر فشاری در حدود 30 هزار اتمسفر که توسط یک سندان الماسی به نمونه ای در ابعاد میکرومتر وارد می‌شود، به طور ناگهانی و قابل بازگشت رخ می دهد. 

بنابراین می توان گفت مکانیزمی که موجب ایجاد افزایش طول می شود یک ماهیت هندسی دارد چرا که عناصر منحصر به فرد موجود در ساختمان بلوری که تحت فشار قرار می گیرند، به سادگی نسبت به یکدیگر در زوایا و جهات مختلف حرکت می کنند. این تجزیه و تحلیل ها در اثر تابش اشعه لیزر و شناسایی رفتار ارتعاشی مولکول ها که با افزایش فشار تغییرات چشمگیری داشتند، انجام شده است. این ماده sodium amidoborane Na(NH2BH3)، نام دارد و یک بلور شفاف با ساختمان بلوری orthorhombic است. 

همچنین علاوه بر ماهیت هندسی، نتایج حاصل از طیف سنجی نوری نشان دهنده ی طویل شدن پیوندهای شیمیایی بین نیتروژن/ هیدروژن و بور/ نیتروژن، بود که در اثر تشکیل ناگهانی پیوندهای هیدروژنی جدید بین مولکولهای مجاور در ساختمان بلوری به وجود می آیند. از این ماده نسبتا در دسترس و جدید می توان در ساخت قطعات آشکار سازها، جلیقه ضد گلوله و کیسه های هوا استفاده کرد. چرا که در اثر وارد شدن فشار شدید و ناگهانی دچار انبساط قابل بازگشت می شوند و بعد از رفع فشار به حالت اولیه خود باز می گردند.

گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف