اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950704136725730

وزیر بهداشت در سیزدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا

اهدای عضو نیاز به فرهنگ سازی دارد

کد: 13950704136725730

https://goo.gl/bPxfNa

، تهران , (اخبار رسمی): اگر اعمال جراحی پیوند در کشور انجام نمی شد و قرار بود این اعمال در کشورهای خارجی انجام شود سالانه بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون دلار هزینه در بر داشت.

اهدای عضو نیاز به فرهنگ سازی دارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت،حسن هاشمی، وزیر بهداشت در سیزدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) که شب گذشته در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد گفت: خوشبختانه پیشرفت های علمی باعث شده بسیاری از مردم با پیوند عضو حیات دوباره پیدا کنند و ما امروز افتخار می کنیم که جزو کشورهای سرآمد در دنیا و پیشرفته ترین کشور منطقه در حوزه پیوند اعضا هستیم.
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر عمل پیوند کبد، کلیه، روده، لوزالمعده، قلب ، قرنیه و... به راحتی در کشور قابل انجام است که این مهم به همت پزشکان متخصص ما که در حوزه پیوند کار می کنند حاصل شده است و حقیقتا تلاشگران این عرصه از سرمایه های ملی گرانبهای ما هستند.
 هاشمی با اشاره به آمار قابل ملاحظه پیوند در کشور خاطرنشان کرد: تا به حال بیش از 43هزار پیوند کلیه، 4هزار پیوند کبد، 800 مورد پیوند قلب، 133 مورد پیوند ریه، بیش از 8هزار مورد پیوند مغز استخوان و سالانه نزدیک به 5هزار پیوند قرینه چشم در کشور انجام می شود.
وی همچنین با تشکر از مراجع دینی و امام راحل (ره) که از نظر شرعی راه انجام پیوند اعضا را باز کردند خاطرنشان کرد: در هیچ یک از کشورهای اسلامی این کار انجام نشده و همچنان مشکلات شرعی برای انجام پیوند اعضا وجود دارد.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به تشکیل شورای عالی پیوند در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: این کار قدم بزرگی بود که بسیاری از نقایص را در این حوزه برطرف کرد؛ همچنین راه اندازی مرکز پیوند اعضا، تشکیل شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز و تشکیل واحد فراهم آوری اعضا از اقدامات بسیار موثر در پیشرفت پیوند اعضا در کشور بود.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش حمایتی دولت از طریق اعتبارات طرح تحول سلامت و نیز پوشش بیمه ای یادآور شد: اگر اعمال جراحی پیوند در کشور انجام نمی شد و قرار بود این اعمال در کشورهای خارجی انجام شود سالانه  بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون دلار هزینه در بر داشت، در حالی که در حال حاضر متخصصان کشور ما اعمال جراحی مربوط به پیوند اعضا را با کیفیت بسیار بالا و با نتایج مطلوب در کشور انجام می دهند.
وزیر بهداشت در مورد فرهنگ اهدای عضو در کشور نیز افزود: امروز در کشور ما حدود 55درصد اهدای کلیه از طریق افراد دچار مرگ مغزی شده انجام می شود و این آمار نسبت به گذشته مطلوب است ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما سالانه تنها جوابگوی حدود 10درصد افراد در انتظار پیوند هستیم؛ در صورتی که اگر در مورد اهدای عضو فرهنگسازی لازم انجام شود، شاید به جای 800 اهداکننده، 3هزار تا 4هزار اهداکننده داوطلب داشته باشیم.
وی نقش رسانه ها به خصوص صدا و سیما را در راستای فرهنگسازی برای اهدای عضو بسیار موثر دانست و افزود: هنرمندان نیز به دلیل جایگاه مردمی خود و بهره گیری از زبان هنر می توانند در این فرهنگسازی نقش بسیار مهمی داشته باشند.
هاشمی با اشاره به فرهنگسازی به عنوان بخشی از پروسه اهدای عضو گفت: ما در حال حاضر متخصص برای انجام اعمال پیچیده پیوند در اختیار داریم و تجهیزات پیوند نیز در بسیاری از مراکز ما وجود دارد و نیاز به تصمیم بزرگ افراد در پیوستن به فهرست اهداکنندگان داوطلب و اجازه خانواده ها برای حیات مجدد بخشیدن به چندین بیمار داریم.
وزیر بهداشت در پایان با تشکر از دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در مورد مصوبه پرداخت هزینه های پیوند توسط بیمه ها ابراز امیدواری کرد تا به فراهم آوری اعضا نیز توجه ویژه شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه