اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950704137465577

با نانوکپسوله کردصورت می گیرد

افزایش اثربخشی داروی شیمی‌درمانی

کد: 13950704137465577

https://goo.gl/Ua7fC2

، تهران , (اخبار رسمی): محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان دادند زمانی که داروی شیمی‌درمانی درون نانوذرات کپسوله شوند اثربخشی بیشتری دارند. این گروه این روش را روی موش‌های دارای سرطان پانکراس مورد آزمایش قرار دادند و نشان دادند که ابعاد تومور در آنها نصف می‌شود.

افزایش اثربخشی داروی شیمی‌درمانی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،مدت‌هاست که دانشمندان دریافته‌اند ترکیب چند داروی ضدسرطان عملکرد بهتری نسبت به داروهای منفرد دارد. اخیرا محققان با استفاده از نوعی نانوذرات موفق به ترکیب چند داروی شیمی‌درمانی شده‌اند. این گروه این سیستم دارویی را روی سلول‌های سرطانی در موش‌ها مورد آزمایش قرار دادند و نتایج جالب توجهی بدست آوردند.

آنا لی از محققان دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: « ما سلول‌های سرطانی را از چند زاویه مختلف مورد حمله قرار دادیم. این پروژه به ما نشان داد که چگونه می‌توان چند دارو را با هم ترکیب کرد و در مسیر صحیحی داخل بدن قرار داد.»
لی معتقد است که مطالعه واکنش‌های زیست‌ شیمیایی در سلول‌های سرطانی و دیگر سلول‌ها به محققان کمک می‌کند تا تصمیم صحیحی درباره چگونگی ترکیب داروها بگیرند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
این گروه کار خود را با نوعی دارو موسوم به BPTES آغاز کردند و آن را به موش‌های دارای سرطان پانکراس انسان تزریق کردند. این دارو در مدل‌های حیوانی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و انواع مختلفی از سرطان را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که ابعاد تومور به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. اما معمولا غلظت دارو درون تومور به قدر کافی نبوده تا اثربخشی مورد نظر را داشته باشد.
این گروه تحقیقاتی اقدام به کپسوله کردن این دارو درون نوعی نانوذرات کردند، نانوذراتی که دارای پوششی از جنس پلی‌اتیلن گلیکول است. این پلیمر در صنعت و پزشکی کاربرد وسیعی دارد.
تزریق این داروی کپسوله شده به موش‌ها نشان داد که بعد از 16 روز، ابعاد تومور در 8 موش نصف شد این درحالی است که در موش‌هایی که این دارو به تنهایی و بدون کپسوله شدن استفاده شده بود، هیچ اثری روی تومور نداشت. لی می‌گوید: « این نشان می‌دهد که قرار دادن دارو درون نانوذرات اثربخشی بالاتری نسبت به زمانی که دارو به تنهایی استفاده شود، دارد.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشم انداز بیست ساله، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. کسب این جایگاه جز با تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام بجا و مؤثر امکان پذیر نیست و قطعاً برای این هر سه باید برنامه ریزی کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]