اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950706141145793

حضور 7000 ساله صنایع دستی در زندگی مردم اصفهان

کد: 13950706141145793

https://goo.gl/xdeY1u

، تهران , (اخبار رسمی): صنایع دستی و هنرهای سنتی بیش از 7000 سال در متن زندگی مردم اصفهان و فلات مرکزی ایران حضوری جدی داشته است.

حضور 7000 ساله صنایع دستی در زندگی مردم اصفهان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، فریدون اله یاری،مدیر کل میراث فرهنگی استان  اصفهان  که در جمع اعضاء و میهمانان هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی حضور یافته بود، ضمن آرزوی اوقاتی خوش برای میهمانان خارجی شرکت کننده در اجلاس در سفر به شهر اصفهان، با ایراد سخنانی تأکید کرد: امروز استان اصفهان با بیش از 107 هزار کیلومتر وسعت و با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت با سابقه زندگانی اجتماعی40 هزار ساله انسان در آن، یکی از کهن ترین مناطق زندگی بشر به شمار می رود.

دبیر شورای راهبری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی همچنین تأکید کرد: با نگاهی به تاریخ تطور فرهنگ و تمدن در فلات مرکزی ایران در می یابیم که هنر و صنایع دستی از بیش از 7000 سال پیش تا کنون همواره از جایگاه ویژه ای در بطن زندگانی مردم برخوردار بوده، به گونه ای که بسیاری آثار مکشوفه، از تمدن باستانی «سیلک» در کاشان و پس از آن، آثار هنری ایران و اصفهان در دوران اسلامی هم اکنون زینت بخش بسیاری از موزه های جهان می باشند.

اله یاری در ادامه سخنانش به تلاش در جهت ساماندهی صنایع دستی در پایتخت فرهنگی و تمدن ایران اسلامی اشاره کرد و افزود:اگر چه تلاشهای بسیاری در گذشته برای توسعه و ترویج صنایع دستی به کار رفته لکن، با انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و تشکیل دبیرخانه شهر جامع به ریاست استاندار محترم و عضویت مسئولین عالی رتبه در آن تلاش نموده ایم تا از یکسو فعالیت های پژوهشی دانشگاههای بزرگ استان را به سمت پژوهش و ترویج صنایع دستی سوق دهیم و از سوی دیگر با فرهنگ سازی صحیح در میان مردم و ترویج صنایع دستی به سمت توسعه پایدار صنایع دستی حرکت کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره فعالیت های صورت پذیرفته در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی استان اصفهان نیز توضیحاتی ارائه کرد و در این باره بیان داشت: اصفهان با سرعت به سمت توسعه و ترویج صنایع دستی حرکت می کند، به گونه ای که هم اکنون بیش از چهل هزار هنرمند در استان اصفهان در بیش از 199 رشته صنایع دستی فعال هستند که از این تعداد 10 هزار هنرمند در شهر اصفهان ساکن هستند.

وی همچنین تصریح کرد: ممهور شدن 108 اثر هنرمندان  اصفهانی به مهر اصالت بین المللی یونسکو و همچنینی دریافت نشان ملی جهت 345 اثر هنرمندان اصفهانی و فعالیت 700 مرکز عرصه صنایع دستی در اصفهان، تولید 1000 دقیقه برنامه رادیویی و 350 دقیقه برنامه تلویزیونی در حوزه صنایع دستی، حمایت از 50 پایان نامه دانشجویی در حوزه های ارشد و دکتری در حوزه صنایع دستی و انتشار 27 اثر مکتوب در این حوزه، همچنین ثبت بیش از 20 اثر و رشته صنایع دستی در حوزه میراث ناملموس از جمله اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حوزه توسعه و ترویج صنایع دستی در استان اصفهان است.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: تلاش داریم تا میدان بزرگ امام (ره) (نقش جهان) را «به عنوان زیباترین میدان جهان» را به بزرگترین مرکز تولید و عرضه صنایع دستی با کیفیت ایرانی تبدیل کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی