اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950707142225791

عوارض حرارت دهی های مجدد به روغن در پخت و پز

کد: 13950707142225791

https://goo.gl/Sfmjpy

، (اخبار رسمی): سازمان غذا و دارو در مورد عوارض حرارت دهی مکرر به روغن در پخت و پز هشدار داد.

عوارض حرارت دهی های مجدد به روغن در پخت و پز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو ،وحیده شایگان، کارشناس  اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  با تاکید براین هشدار گفت: در خلال فرآیند سرخ کردن و پخت و پز، روغن در معرض درجه حرارت بالا در حضور هوا و رطوبت  قرار می گیرد. در حالت عادی و استفاده برای بار اول  و در دمای مناسب  و از طرفی با توجه به وجود آنتی اکسیدان ها، انتظار هیچگونه تغییر کیفی در روغن های مصرفی  نداریم. ولی چنانچه روغن باقیمانده  از استفاده بار اول ، تحت آنالیزهای آزمایشگاهی قرار گیرد مشاهده می شود ، مقاومتش برای استفاده  بعدی دردمای بالا ، پائین آمده و برای مصرف سرخ کردنی مجدد شرائط لازم را ندارد از طرفی حاوی ذرات غذائی از استفاده قبلی خواهد بود که  خود در پیشبرد فساد بسیار مؤثرند.
وی افزود: وقتی که روغن  باقیمانده از مصرف قبل مجددا" در دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد یک سری واکنش های  زنجیره ای شیمیایی  پیچیده  مانند  اکسیداسیون ، هیدرولیز ، پلیمریزاسیون و ایزومریزاسیون و در نهایت پراکسیداسیون لیپیدی رخ می دهد که  نه تنها باعث تغییر  ماهیت روغن اولیه شده بلکه  طیف گسترده ای از ترکیبات فرار و یا غیر فرار از جمله اسیدهای چرب آزاد ، الکل ها، آلدئیدها ، کتون ها ، هیدروکربن ها، ایزومرهای ترانس ، ترکیب حلقوی و اپوکسی ها،  را نیز بوجود می آورد. ضمنا" با تشکیل ترکیبات فوق  تغییرات فیزیکی  قابل ملاحظه ای از قبیل تیرگی رنگ، افزایش ویسکوزیته  و نیز از دست رفتن  عطر و طعم  اصلی و برعکس  بوی تندی که ناشی از رنسید شدن اسیدهای چرب می باشد ، نیز احساس خواهد شد.
 شایگان در پایان گفت: پس به عنوان یک نتیجه می توان گفت حرارت دهی مکرر به روغن و پخت و پز می تواند منجر به تخریب روغن هم از نظر شیمیایی و هم از نظر فیزیکی شود. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو ایران در 15اسفند 1389 در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد.مسئولیت این سازمان بر عهدهٔ معاون غذاو داروی وزارت بهداشت است. شیوه‌های حمایت از سلامت مردم درمواجهه با فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز مواد غذایی فرایند شده و راهکارهای کاهش انگیزه‌های قاچاق، و جلوگیری از قاچاق با پیگرد جعل آرم وزارت بهداشت روی لوازم بهداشتی و آرایشی،از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی