کد: 13950707142905689

نگاهی به تحقیقی که با حمایت معاونت علمی بر روی «مارموست» در حال انجام است

چطور مغز انسان توجه را کنترل می‌کند

کد: 13950707142905689

https://goo.gl/Pwzcws

، تهران , (اخبار رسمی): در سال‌های اخیر محققان در دنیا مشغول مطالعه بر روی یکی از اصلی‌ترین توانمندی‌های شناختی هستند که کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف علمی دارد محققان کشور در دانشگاه فردوسی مشهد نیز از دو سال پیش تحقیقات در این حوزه را بر وری نوعی میمون کوچک بنام مارموست شروع کرده‌اند.

چطور مغز انسان توجه را کنترل می‌کند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی اسدللهی مجری پروژه نقش نورون‌های کولینرژیک tegmentum  در Spatial Attentionو در مارموست که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فاز نخست این پروژه به اتمام رسیده است و فاز 2 آن آغاز شده است، اظهار کرد: دو سال پیش فاز نخست این پروژه با هدف راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته علوم اعصاب جهت مطالعه توانمندی‌های شناختی سیستم عصبی آغاز شد. در بخش نخست این فاز قسمت‌های مختلف این آزمایشگاه همچون تاسیسات مربوط به نگهداری حیوانات و اتاق جراحی و آزمایشگاه تجهیز شد.

اسدللهی ادامه داد: در این پروژه برای مطالعه مکانیسمهای عصبی شناخت از روشهایسایکوفیزیکی، ثبت نورونی از داخل مغز مارموست در حال انجام رفتار و در آینده از ابزارهای بیولوژیمولکولی و فناوری‌های مدرن زیستی استفاده می شود. در چند سال اخیر بیش از صد محقق معروف و معتبر در دنیا از مارموست که از نخستیان است برای مطالعات استفاده می‌کنند در واقع این مدل امکان مطالعه بر روی اختلالات شناختی و توانمندی شناختی نرمال را از سطح سلولی و مداری تا رفتاری و شناختی فراهم می‌کند.

عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد  با بیان اینکه در فاز 2 این پروژه وارد مرحله تحقیقات و پژوهش شدیم، گفت: در فاز دوم پروژه روی سیستم بینایی تمرکز داریم تا درباره این مسئله که مغز چگونه توجه (به عنوان یکی از قوای شناختی) را کنترل می‌کند تحقیق کنیم. میمونها برای آزمایشات رفتاری آموزش دیده و آماده شده اند و آزمایشات ثبت نورونی را از این هفته شروع کرده ایم.

رییس مرکز علوم اعصاب و رفتار رایان همچنین عنوان کرد: بخش بعدی در این فاز ثبت همزمان سیگنال‌های داخل مغز و مدارهای بینایی بصورت بی سیم در حیوان آزاد است که سیستم‌های ثبتی مورد نیاز برای با همکاری شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه در حال ساخت است.

وی در بخش بعدی صحبت‌های خود عنوان کرد: از آغاز تحقیقات در حوزه توجه چند دهه می‌گذرد اما در دهه اخیر از فناوریهای پیشرفته مانند روشهای بیولوتکنولوژی، ثبت همزمان از چند ده نورون با استفاده از آرایه های الکترودی و تحریک اپتوژنتیکی مغز در این حوزه استفاده می شود، که ما نیز در این آزمایشگاه به دنبال این مسئله هستیم.

اسدللهی همچنین درباره کاربردهای این تحقیقات گفت: این تحقیقات یکی از قسمت‌های اصلی علوم شناختی محسوب شده و برای توسعه روشهای تشخیصی و راه حل درمانی برای اختلالات شناختی و همچنین توسعه و ارتقاء سیستم‌ها و رباتهای هوشمند ضروریست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان