با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آغاز شد

عملیات اجرایی پیشروترین طرح پژوهش‌های پایه‌ای

کد: 13950709143375689

https://goo.gl/5WdSLF

، تهران , (اخبار رسمی): معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: با آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز نخست چشمه نور ایران به عنوان پیشروترین و متمایزترین طرح پژوهش پایه ای ایران، تحولی جدی در پژوهش های مرز دانش و میان رشته ای کشور ایجاد شده است.

عملیات اجرایی پیشروترین طرح پژوهش‌های پایه‌ای

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز نخست چشمه نور ایران (شتابگر ملی) که همراه با سفر رییس جمهوری و هیئت دولت به استان قزوین صورت گرفت، با اشاره به تعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه دانش های بنیادی و سازمان انرژی اتمی با معاونت علمی در تحقق اجرایی سازی فاز نخست این پروژه مرز دانشی اظهار کرد: چشمه نور ایران (شتابگر ملی) محل و پروژه فوق العاده ای است که می تواند در آینده بخش وسیعی از تحقیقات کاربردی مرز دانش و بین رشته ای را پوشش دهد.

ستاری این پروژه علمی را از پیشروترین و متمایزترین تحقیقات پایه ای و بنیادی کشور دانست و افزود: با اجرایی شدن پروژه چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، دست یافتن به بسیاری از نقاط مرز دانش امکان پذیر خواهد بود. از جمله آنکه می توانیم در حوزه های راهبردی چون فیزیک پایه، سلول های بنیادی، هوافضا و نانوفناوری، تحقیقات کاربردی بین رشته ای را به نتیجه برسانیم.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین بیان کرد: طرح در حال حاضر 15 درصد از روند پیشرفت اجرایی خود را پشت سر گذاشته است و این امر نویدبخش توسعه علمی و پژوهشی کشور در آینده نزدیک است.

به گفته ستاری، طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی) یک طرح کلان ملی فناوری و یک آزمایشگاه مقیاس بزرگ سنگروترونی از نوع چشمه نور با انرژی 3 گیگا الکترون ولت، گسیلندگی 280 پیکومتررادیان و با محیط حلقه انبارش 528 متر و از نوع نسل سوم پیشرفته است.

فناوری برتر برای نیل به اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این آزمایشگاه با تکنولوژی برتر برای انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی و به مثابه یکی از مهم ترین زیرساخت های راهبردی و پیشرانه علوم و فناوری مورد نیاز نیل به اهداف و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اقتصاد دانش بنیان، است، اظهار کرد: از تاثیرات و کاربردهای گسترده آن می توان به تاثیر چشم گیر آن در حمایت و نگهداشت نخبگان و دانشمندان کشور با تامین تراز بین المللی پژوهش های بین رشته ای و بهبود وضعیت صنایع مختلف، توسعه فناوری های راهبردی و علوم نوین مانند هوافضا، هسته ای، سلولها و یاخته های بنیادی، نفت و گاز، دفاعی، پزشکی مولکولی و دارویی، نانو، محیط زیست و سایر علوم و مهندسی های پایه، بین رشته ای و کاربردی اشاره کرد.

همکاری با متخصصان تراز اول بین المللی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه این مراسم گفت: تشکیل و آموزش گروه های فنی و تخصصی طرح چشمه نور ایران از طریق همکاری با متخصصان تراز اول بین المللی و مراکز علمی معتبر و شتابگرهای پیشرفته دنیا، انجام شده است.

ستاری همچنین با اشاره به اینکه ساخت بخشی از تجهیزات و سیستم های مورد نیاز طرح بر اساس فناوری های روز دنیا انجام شده است، افزود: تدوین مستندات جامع طراحی پایه با تعریف و تدوین بیش از سه هزار مدرک فنی که اکنون طی قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش های بنیادی منعقد شده است به منظور جذب استادان و متخصصان و استفاده کنندگان علمی و صنعتی و سایر واحدهای اقتصادی مرتبط در طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی) صورت گرفته است.

معاون علمی  و فناوری رییس جمهوری در پایان درباره بودجه اجرای طرح «چشمه نور ایران» گفت: بودجه این طرح کلان ملی فناوری از محل اعتبارات اجرای بند 2-8 سیاست های کلی علمی و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری منظور شده است که در صدد است مبلغ 300 میلیارد ریال برای سال 95 تخصیص یابد.

اهتمام دولت و معاونت علمی به طرح های علوم پایه و میان رشته ای

محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز نخست چشمه نور ایران، آغاز این طرح را زمینه ساز جذب تعداد قابل توجهی از دانشمندان و نخبگان داخلی و خارجی دانست و افزود: با فعال شدن ظرفیت های این طرح ویژه تعداد قابل توجهی از دانشجویان و اساتید در حوزه های مختلف علمی به پژوهش مشغول می شوند و تحول بزرگی در ابعاد علمی کشور رخ می دهد.

وی این طرح را زمینه ساز تحول بزرگ بنیه و توانمندی علمی کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه دولت با مشکلات جدی مالی روبرو است، اما در همین شرایط، به تحقق این طرح علمی اهتمام ورزیده است که این امر نشان دهنده توجه جدی و اهمیت بخشی دولت به مقوله های علمی و فناوری است.

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی از حمایت های مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قدردانی کرد و ادامه داد: خوشبختانه این طرح در خط مشی پیگیری های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و این بنای مهم علمی، به عنوان یادگار این نسل برای نسل های آتی ماندگار خواهد شد.

لاریجانی همچنین ابراز کرد: 15 درصد از این طرح عملیاتی شده است و با ایجاد کارگاه ها در تهران و قزوین، آموزش نیروهای متخصص و نیز تکمیل فازهای اجرایی، به طور کامل آمادگی داریم حلقه اصلی این طرح را اجرایی کنیم.

پس از این سخنان، مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز نخست چشمه نور ایران توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در قزوین و همچنین آغاز عملیات اجرایی شهرک تولید محتوای آی تی اس و سی جی آی، به دستور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف