اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950710144915793

مرمت آب انبار قجری حاج ابوالقاسم سریزد

کد: 13950710144915793

https://goo.gl/9i7oGf

، تهران , (اخبار رسمی): آب انبار حاج ابواقاسم روستای سریزد شهرستان مهریز مرمت شد.

مرمت آب انبار قجری حاج ابوالقاسم سریزد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،محمدرضا فلاحتی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز  بااعلام این خبر گفت: آب انبار حاج ابوالقاسم در مجاورت حسینیه قدیمی روستای سریزد واقع شده و از نوع پاشیردار است، راه پله و پاشیر در قسمت شرقی مخزن ساخته شده است. مخزن آب انبار مدور و سقف گنبدی شکل دارد که چهار  بادگیر هشت وجهی به آن متصل گردیده است و عمده مصالح بکار رفته در ساخت بنا  آجر، ساروج، سنگ و خشت و گل است.

وی همچنین بیان کرد:این بنا با مشارکت دهیاری روستای سریزد و همکاری شرکت تعاونی وحدت دهیاران شهرستان مهریز با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال مرمت گردیده است و عمده اقدامات آن شامل دیوارچینی، اجرای سقف، آجر فرش کف، اندود کاهگل و سیمگل بدنه، اجرای شرفی، بندکشی سطوح آجری و نورپردازی بوده است.
 این بنا متعلق به دوران قاجار می باشد و در سال 1385 به شماره 18756 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی