اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950710145545791

مصرف آنتی بیوتیک ها و خطر مقاومت میکروبی

کد: 13950710145545791

https://goo.gl/VGWohG

، (اخبار رسمی): دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید.حتی اگر علائم بیماری شما از بین رفته باشد.درمان غیر مسئولانه و خود سرانه می تواند به جای ریشه کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناکترشود.

مصرف آنتی بیوتیک ها و خطر مقاومت میکروبی

به گزارش اخبار رسمی به نقل  از روابط عمومی سازمان غذا و دارو ، صفورا محبی معاون غذا و دارو دانشگاه علو پزشکی فسا ضمن هشدار درخصوص خطر مقاومت میکروبی به ذکر سه نکته طلایی پرداخت و گفت:اولین نکته مهم آنکه هیچ گاه خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف  نکنید . ممکن است علایم بیماری ها مشابه باشند اما درمان آن ها متفاوت است و تشخیص این امر بر عهده پزشک است نه شما . دومین نکته اساسی آنکه دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید . حتی اگر علائم بیماری شما از بین رفته باشد . درمان غیر مسئولانه و خود سرانه می تواند به جای ریشه کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناکتر شود سومین نکته اینکه اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت های ویروسی است که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تاثیر است و معمولا علائم پس از 3تا5 روز خود به خود بهبود می یابد . بنابراین اگر پزشک تجویز آنتی بیوتیک را برای درمان شما لازم ندانست توصیه او را بپذیرید .اگر علائم شما بعد از یک هفته از بین نرفت مجدادا نزد پزشک رفته وبرای حل مشکل با او مشورت کنید .

محبی افزود: پس بهتر است تصمیم گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را برعهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود .به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است خود شما در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شوید . تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک بهبود کامل یابد .

او تاکید کرد:در موقع دریافت آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک از داروخانه باید بدانید که،چه عوارضی دارد؟ برای پیشگیری از عوارض جانبی چه کار میتوان کرد؟بهترین زمان مصرف دارو چیست؟ پس از غذا یا با معده خالی مصرف شود؟ آیا آنتی بیوتیک مورد نظر با داروی دیگر مصرفی تداخل دارد؟ آیا در صورت مصرف با داروهای دیگر، غذا امکان واکنشهای ناخواسته وجود دارد؟ بهترین شرایط  نگهداری آنتی بیوتیک چیست؟روش آماده سازی پودر های آنتی بیوتیک چگونه است؟ این ها سوالاتی است که باید از مسئول فنی داروخانه (داروساز) سوال کنید.

وی توصیه کرد: هنگام مراجعه به پزشک باید پزشک را در جریان این مسائل بگذارید:حساست دارویی که در گذشته داشتید، رژیم غذایی بخصوصی که دارید، حساسیت به غذا ها. بارداری و یا شیردهی، داروهایی که مصرف میکنید، مکمل های گیاهی که مصرف میکنید، سایر بیماری هایی که به آن مبتلا می باشید ازجمله فاویسم یا کمخونی داسی شکل.

محبی  در تشریح چند نکته بهداشتی ساده  برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ها  توصیه کرد : دستان خود را به دقت با آب و صابون بشویید، علی الخصوص قبل از غذا خوردن، بعد از توالت و تماس با مدفوع مثل تعویض کهنه بچه، برای جلوگیری از عفونت های غذایی، میوه و سبزیجات را به دقت بشویید و گوشت و تخم مرغ را کامل بپزید، مطمئن باشید که خودتان و فرزندانتان تمام واکسن های لازم را دریافت نموده اید، از تماس نزدیک فرد بیمار با دیگران حتی الامکان پرهیز شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو ایران در 15اسفند 1389 در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد.مسئولیت این سازمان بر عهدهٔ معاون غذاو داروی وزارت بهداشت است. شیوه‌های حمایت از سلامت مردم درمواجهه با فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز مواد غذایی فرایند شده و راهکارهای کاهش انگیزه‌های قاچاق، و جلوگیری از قاچاق با پیگرد جعل آرم وزارت بهداشت روی لوازم بهداشتی و آرایشی،از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان