اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950711146055793

افتتاح نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در تهران

کد: 13950711146055793

https://goo.gl/eXwX9G

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی در محله تاریخی عودلاجان تهران افتتاح شد

افتتاح نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،درمراسم افتتاح این بازارچه علاوه بر مسعود سلطانی فر، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، عابد ملکی شهردار منطقه 12 تهران و جمعی از مدیران و مسئولان به همراه کسبه بازار عودلاجان و دوستداران میراث فرهنگی و هنرمندان صنایع  دستی  حضور داشتند.

سلطانی فر بعد از افتتاح رسمی این بازارچه با حضور در غرفه ها، فروشگاه ها و کارگاه های مختلف در این بازارچه با تعدادی از هنرمندان صنایع دستی و فروشندگان هنرهای سنتی از نزدیک دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چنین در بازدید از بخش های مختلف این بازار تاریخی از جمله طاق در حال مرمت بازارچه عودلاجان در جریان آخرین مرحله مرمت و بهسازی این بازارچه نیز قرار گرفت.

سلطانی در فر سپس در مراسم آئین گشایش نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی در محله تاریخی عودلاجان تهران، ضمن تشکر از همکاری هیئت امنای بازارچه عودلاجان، هنرمندان وکسبه بازار، شهرداری، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه اندازی این بازارچه را نمادی از همکاری سه ضلعی و  نتیجه بخش میراث فرهنگی، شهرداری و هیئت امنای بازار تاریخی عودلاجان برشمرد.

وی سپس به ویژگی های این بازارچه دائمی نیز اشاره کرد و افزود: این بازارچه در حقیقت نماد عینی همکاری و تحقق سه ماموریت اصلی سازمان است چراکه در این بازار علاوه بر مرمت و احیاء شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی و نیز فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم.

وی گفت: ضمن اینکه مدل مشارکتی افتتاح این بازارچه دائمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: یکی از عادت های مثبت  مردم  علاقه مندی آن ها برای حفظ، نگهداری، مرمت و احیاء آثار و بناهای فرهنگی – تاریخی است.

وی افزود: خوشبختانه این نوع عادت و علاقه مندی در میان مدیران شهرداری، نمایندگان مجلس، اعضاء شورای شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد و شاهد همکاری های مناسب آنان برای حفظ و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی هستیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه دوست داریم مطابق این الگو، مردم به حفظ میراث فرهنگی عادت کنند افزود: حفظ میراث فرهنگی در حال حاضر تبدیل به یک دغدغه برای مردم شده است.

سلطانی فر اضافه کرد: البته مشارکت مردم در بازسازی آثار و ابنیه تاریخی را از دو سال و نیم پیش شروع کردیم و از طریق صندوق حفظ و احیاء آثار و بناهای تاریخی کشور این مشارکت تحقق پیدا کرده است و تا کنون 200 بنا را از طریق صندوق به بخش خصوصی واگذار کردیم.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود گفت: مشارکت مردم در حفظ و احیاء بناهای تاریخی باعث خواهد شد شاهد رونق گرفتن احیاء آثار تاریخی باشیم و در این خصوص تلاش می کنیم تا با مشارکت مردم کارنامه خوبی را از خود در این خصوص به جای بگذاریم.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه با ابراز خرسندی از راه اندازی این بازارچه دائمی گفت: همکاری چند جانبه در راه اندازی این بازارچه و نیز مشارکت مردم و بحث های اجتماعی در این خصوص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی گفت: البته این فاز اول است و در فازهای بعدی نیز شاهد افتاقات بسیار خوبی در عودلاجان خواهیم بود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در آئین گشایش نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی درمحله تاریخی عودلاجان گفت: از اینکه این بازار چه راه اندازی شده و محله تاریخی عودلاجان دارای یک بازارچه هنرهای سنتی شده است بسیار خوشحالم.

وی گفت: در گذشته مغازه های این بازار رونق نداشت و مدتی بود که دچار مشکل شده بود اما اکنون شاهد رونق مجدد این بازارچه در قالب بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم.

یادآور می شود، مرمت و بازسازی بازارچه محله عودلاجان از سال 1391 با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران، و کسبه بازار صورت می پذیرد.

قرار است نزدیک به 50 باب مغازه و صنعتکار صنایع دستی از سراسرکشور در بازارچه عودلاجان به ارائه و فروش هنر دست خود بپردازند.

در پایان این مراسم، از شهردا منطقه 12 تهران، قائم مقام وی و مشاور شرکت باوند با اهداء لوح توسط مسعود سلطانی فر تجلیل به عمل آمد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]