کد: 13950712148395689

با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی؛

ساخت اجزای پیل سوختی پلیمری در کشور بومی شد

کد: 13950712148395689

https://goo.gl/knG05u

، تهران , (اخبار رسمی): محققان کشور موفق به بومی سازی تمام اجزای پیل سوختی پلیمری با توان 100 وات شدند که با این اقدام ایران جزء کشورهای دارای دانش فنی طراحی و ساخت این اجزاء قرار گرفت.

ساخت اجزای پیل سوختی پلیمری در کشور بومی شد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهران جوانبخت مجری پروژه طراحی و ساخت اجرای پیل سوختی پلیمری بیان کرد: در این پروژه بومی سازی اجزای پیل سوختی پلیمری مد نظر بود در واقع بر روی غشاهای پیل سوخی، صفحات دو قطبی، لایه کاتالیست و کاتالیست کار کردیم و در نهایت فعالیت ما منجر به ساخت این اجزا در داخل کشور شد.

جوانبخت ادامه داد: با این اقدام دانش فنی طراحی و ساخت این اجزا در کشور وجود دارد که در این پروژه یک پیل سوختی 10 سل که سطح هر غشا 25 سانتی متر مربع بود ساخته شد که دارای توان 100 وات است.

رییس پژوهشکده انرژی‌های نو دانشگاه صنعتی امیر کبیر همچنین عنوان کرد: هدف ما این است که فناوری میکرو سی اچ پی پیل‌ سوختی را ارتقا دهیم. با توجه به اینکه در سند ملی پیل سوختی روی توسعه فناوری انواع پلیمری و اکسید جامد تاکید شده است بنابراین ما نیز این نوع را انتخاب کردیم.

وی بازار جهانی برای پیل سوختی را بیش از 3 هزار میلیارد دلار دانست و گفت: فناوری‌های مرتبط با این حوزه توسعه یافته و کاربردهای آنها نیز افزایش پیدا کرده است، همانطور که میبینیم بسیاری از برندهای خودروسازی از پیل سوختی استفاده می‌کنند یا بحث تولید برق در پیل‌های سوختی که همه از موضوعات پر اهمیت است.

جوانبخت با بیان اینکه در کشور ما نیز در زمینه توسعه بازار این حوزه باید سیاست‌های حمایتی بهتری در نظر گرفته شود ابراز کرد: این فناوری برای بلوغ نیاز به حمایت دولت دارد تا ما از حوزه تحقیقات صرف خارج شویم و بازار گسترده تری در نظر گرفته شود زیرا شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور در این عرصه فعال هستند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف