کد: 13950713150415689

معاون توسعه فناوری معاونت علمی:

ماموریت ستادلیزرمعاونت علمی یک موضوع کلان وملی است

کد: 13950713150415689

https://goo.gl/NiKkG0

، تهران , (اخبار رسمی): هنر لیزر در هم‌مرکز کردن نور است که قدرت می‌یابد. اما این هم‌‌سوشدن می‌تواند برکت‌های بسیاری داشته باشد. در همین راستا ایجاد چنین ستادی همسو کردن نمایندگانی از ارگان‌های مختلف به‌عنوان اعضا شورای ستاد توسعه فناوری لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

ماموریت ستادلیزرمعاونت علمی یک موضوع کلان وملی است

به گزارش اخباررسمی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و ورابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در نشست شورای ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی با تاکید بر  جهت‌گیری کشور در این حوزه افزود: اعضای ستاد و دست‌اندرکاران اجرایی می‌بایست این حوزه را از آن خود بدانند چراکه. این حوزه فقط متعلق به معاونت علمی و فناوری نیست و یک مأموریت کلان و ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی سند ملی ستاد نوشته می‌شود، اقدامات ملی در سند ملی این ستاد به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی کردن آن‌ها مأموریت می‌دهد. لذا احکامی که امروز به اعضا ستاد داده شد بار سنگینی را به دوش آنان می‌گذارد.

وطنی خاطرنشان کرد: ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی باید سهم خود را از GDP کشور معین کند، که در حال حاضر این سهم چه میزان است و در چشم انداز افق 1404 چقدر باید باشد، پس برای دست‌یابی به اهداف تلاش کند تا با تکیه‌بر نیروی انسانی و نگاه بخش خصوصی به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

پیشرفت روزافزون بازار لیزر

محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در ادامه این جلسه برنامه‌های این ستاد برای سال 95 را ارائه کرد و گفت: عمده فعالیت‌های این ستاد بر روی لیزر متمرکزشده است، اگر به حوزه‌های فوتونیک و ساختارهای میکرونی وارد می‌شویم تنها در بخش‌هایی است که با فناوری لیزر مستقیم ویاغیرمستقیم در ارتباط باشند.

وی با اشاره به کاهش سرانه GDP جهانی این حوزه در سال 2016 افزود: پیش‌بینی می‌شود این کاهش در سال 2017 نیز ادامه داشته باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که بازار لیزر هرروز بیش از قبل رو به افزایش است.

ذبیحی فعالیت‌های لیزر ایران را در حوزه‌های پزشکی و صنعتی معرفی کرد و توضیح داد: لیزر یک فناوری راهبردی و کلیدی در توسعه کشور است که تا امروز عمده بازار در اختیار کشورهای دیگر بود.

وی نقش ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی را کمک به شکل‌دهی زیست‌بوم نوآوری در حوزه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی، همگرایی سیاست‌ها و فعالیت‌های مرتبط با توسعه و کاربرد فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی در کشور، کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه در این حوزه و حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه عنوان کرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های  لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی گام‌های این ستاد در سال 95 شامل ایجاد ساختار تشکیلاتی، ایجاد وب‌سایت ستاد، تدوین و تصویب اسناد راهبردی، نقشه راه فناوری، برنامه‌های اجرایی ستاد، نظارت و ارزیابی طرح‌ها و ارائه گزارش عملکرد سالیانه خواهد بود.

در نخستین نشست اعضا شورا ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی ضمن بررسی و ارزیابی کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی ستاد توسط اعضای شورا ، تبادل دیدگاه صورت گرفت.

اعضای شورای این ستاد را نمایندگانی از وزارت علوم تحقیقات  فناوری؛ سازمان انرژی اتمی ایران، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جمعی از متخصصین و خبرگان علم و فناوری در حوزه را تشکیل می‌دهند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف