کد: 13950715152065689

معاون اول رییس جمهوری در افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو:

دانش اصلی‌ترین جایگزین درآمدهای نفتی است

کد: 13950715152065689

https://goo.gl/f90iJK

، تهران , (اخبار رسمی): با حضور معاون اول رییس جمهوری نهمین جشنواره فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

انش اصلی‌ترین جایگزین درآمدهای نفتی است

به گزارش اخباررسمی به نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری عصر روز گذشته با حضور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ضمن افتتاح این نمایشگاه از آخرین دستاوردها در حوزه فناوری نانو  بازدید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین در آیین افتتاح این جشنواره با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی گفت: دانش باید اصلی ترین جایگزین درآمدهای نفتی باشد و تنها ذخیره و منبعی که تمام نشدنی است، دانش و مغز انسان است.

 جهانگیری با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)‌اظهار داشت: ایران کشوری است که از پیشینه مهمی در تولید علم برخوردار بوده است و دانشمندان ایرانی در تاریخ نقش مهمی ایفا کرده اند اما متاسفانه در یک دوره تاریخی فاصله ای ایجاد شد و ایران از چرخه علم و دانش قدری عقب ماند.

وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع تولید علم و فناوری به یک گفتمان غالب در کشور تبدیل شده و انصافاً بانی اصلی این حرکت مقام معظم رهبری بودند که همواره نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند و دولت ها را تشویق نمودند که به این عرصه ورود کنند و امروز آثار آن در کشور قابل مشاهده است و امیدوارم که روز به روز سرعت و شتاب تولید علم و فناوری در کشور بیشتر شود.

 جهانگیری تصریح کرد: بر همه ما و به خصوص نخبگان و دانشمندان کشور واجب است که از این گفتمان در کشور حراست کنیم و اجازه ندهیم که سرعت این حرکت کاهش پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور یکی از مسائل و چالش های پیش روی کشور را وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی و درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: پیش از تحریم های نفتی باورمان نمی شد که کشورهای صنعتی قادر باشند از خرید نفت ما امتناع کنند. تصور می کردیم که نفت یک محصول استراتژیک است و این ما هستیم که می توانیم آنها را به عدم فروش نفت تهدید کنیم ولی در دوران تحریم ها نفت کشور ما را نخریدند و نشان دادند که می توانند این تهدید را عملی کنند.

وی با اشاره به بیماری هلندی که در دهه 50 گریبانگیر کشورهای نفتی شد افزود: پس از این اتفاق بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند راهکاری برای جبران این مشکل پیدا کنند و عمدتاً به سمت ایجاد صندوق هایی رفتند که درآمدهای نفتی را در آن پس انداز کنند و در مواقع کاهش درآمدها از این صندوق استفاده نمایند.

 جهانگیری ادامه داد: در این میان هیچ کشوری به دنبال جایگزین کردن درآمدهای نفتی و کاهش اتکاء اقتصاد به این درآمدها نرفت.

معاون اول رییس جمهور اقتصاد ایران را اقتصادی بزرگ و جزو 20 اقتصاد برتر دنیا برشمرد و گفت: باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهیم و تجربه تاریخی، سابقه ایران، تعداد نیروی انسانی تحصیلکرده و وضعیت مطلوب دانشگاه های کشور نشان می دهد که تحقق این امر کاری شدنی و امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در سطح کشور وجود دارد و تعدادی از دانشگاه های کشور حرکت رو به رشدی را در پیش گرفته اند و به سمتی می روند که در سطح جهان مطرح باشند.

 جهانگیری با تاکید براینکه این ظرفیت ها و وجود نیروی انسانی پرانگیزه و توانمند می تواند ما را به سمت اقتصاد دانش بنیان رهنمون سازد گفت: آنچه در این مسیر مهم است این است که نقشه راه مشخصی در اختیار داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت ثبات و عدم تغییر در سیاست های صحیح و مهم کشور گفت: متاسفانه گاهی با تغییر دولت ها و حتی یک مقام دولتی، برخی سیاست ها دچار تغییر می شوند اما خوشبختانه برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور اراده ای جدی شکل گرفته و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید کرده اند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به رویکردهای پنج گانه این سیاست ها اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این پنج رویکرد، دانش بنیان کردن اقتصاد است که تا حد زیادی جهت گیری اقتصاد کشور را نشان می دهد و اقتصاد را به سمتی هدایت می کند که از اتکا و وابستگی به درآمدهای نفتی به سمت اقتصادی با محوریت علم و دانش حرکت کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه در کنار فعالیت های این معاونت، شرکت های دانش بنیان نیز شروع به فعالیت کرده اند و علاوه بر تلاش در جهت دانش بنیان شدن صنایع کشور، استفاده از دانش و فناوری های روز در صنایع و کشاورزی کشور را دنبال می کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت از برنامه های معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند گفت: از تلاش های شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های نانو قدردانی و رشد بوجود آمده در این حوزه را تحسین کرد.

 وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازار 10 هزار میلیارد تومانی برای صنایع برتر کشور گفت: در 10 ساله دوم سند چشم انداز بیست ساله یکی از کارهای مهم این است که از بازار داخلی حراست کنیم و برای صنایع برتر کشور بازارهای بین المللی نیز پیدا کنیم.

 جهانگیری افزود: این پذیرفته نیست که بازارهایی که در دوران تحریم در کشور ایجاد شد و در روزهای سخت با کمک و همت جوانان این کشور بوجود آمد، حالا که تحریم ها برداشته شده این بازارها را نادیده بگیریم و از محصولات خارجی در صنایع داخلی استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امیدوارم که در برنامه هایی که در آینده تدوین خواهیم کرد بتوانیم با ایجاد هماهنگی در میان دستگاه های مختلف، از بازارهای داخلی حمایت کنیم.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از محصولات و مراکز رشد برتر با اهداء تندیس و لوح سپاس قدردانی شد.

اقدامات معاونت علمی برای توسعه علمی و فناوری

دراین مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در سخنانی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری نانو ارائه کرد و به تشریح برنامه های این معاونت برای توسعه علم و فناوری و حمایت از اقتصاد دانش بنیان پرداخت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف