کد: 13950727162485611

مونسان در آیین افتتاح هجدهمین همایش صنایع دریایی در کیش؛

رشد صنایع دریایی با توسعه دریانوردی و حمل و نقل

کد: 13950727162485611

https://goo.gl/3ZpQxU

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در افتتاحیه هجدهمین همایش صنایع دریایی در جزیره کیش توسعه دریانوردی و حمل و نقل دریایی در جنوب کشور را راهی موثر در رشد صنایع دریایی دانست.

رشد صنایع دریایی با توسعه دریانوردی و حمل و نقل

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در مراسم گشایش این هجدهمین همایش صنایع دریایی کشور که با حضور امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش،  مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، مهندس سعید نژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، امیر سرتیپ حاتمی قائم مقام وزیر دفاع و فعالان عرصه صنایع دریایی در جزیره کیش مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: امیدوارم نتایج حاصل از این همایش و نمایشگاه، باب تازه‌ای در خصوص جذب و بومی سازی فناوری روز جهان در صنایع دریایی کشور و توسعه آن گشوده و موجب افزایش کیفیت ارایه خدمات در سطوح بالای جهانی در کشور شود.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه کشور پهناور ایران با مرزهای طولانی آبی به لحاظ برخورداری از منابع عظیم دریایی یکی از کشورهای مستعد دنیاست، افزود: با این وجود علیرغم پیشرفت های چشمگیری که در سال های بعد از انقلاب در حوزه بهره برداری از دریا و توسعه صنایع مرتبط شده است لیکن به نظر می رسد قابلیت ها و استعداد های کشور به ویژه در حوزه اقتصاد دریایی بسیار بیش از دستاوردهای حاصله بوده و هنوز کشور ایران به مقام و جایگاه اصلی خود در سهم جهانی اش از منابع دریایی نرسیده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و ژئو پلیتیک کشور فضای کافی را برای افزایش فعالیت ها و اقدامات توسعه طلبانه در این صنعت مهم فراهم کرده است و از این رو می توان مسیر ترقی کشور و تولید ثروت را با تمرکز بیشتر در حوزه حاشیه سواحل به ویژه سواحل جنوب کشور بیشتر کرد.

مونسان ضمن اشاره به اینکه وقتی صحبت از صنایع دریایی می شود تصور عامه به روی ساخت کشتی متمرکز می شود، یاد آور شد: صنعت دریایی فراتر از کشتی‌سازی است. مهم‌ ترین بخش این صنعت که می‌تواند در توسعه سواحل جنوب کشور هم بسیار مؤثر باشد دریانوردی و حمل‌ و نقل دریایی است. حوزه‌های دیگری نیز مانند شیلات و ماهیگیری، تجارت دریایی، صنایع تولید سازه‌های دریایی، گردشگری و بسیاری از فرایندهای توسعه سواحل جزو صنایع دریایی بوده و در پیشرفت مناطق ساحلی موثر هستند.

وی اظهار داشت: باید در نظر داشت که اگر منطقه‌ای از نظر جمعیتی توسعه‌ یافته باشد، صنایع مختلف هم در کنار آن شکل می‌گیرند و شکل‌گیری مراکز و شهرک‌های صنعتی هم در یک منطقه، موجب توسعه و افزایش تمرکز جمعیتی در آن خواهد شد. با این نگاه توسعه سواحل در جنوب کشور مستلزم تقویت بنیه این مناطق از لحاظ نیروی انسانی مجرب و متخصص و سرمایه گذاری همزمان بر روی توسعه صنعت دریایی است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: ایجاد پس کرانه‌های ارتباطی و صنایع مرتبط در بخش‌های تجارت مجدد، لجستیک، بسته‌بندی، ترانزیت و شیلات در شهرهای کمتر توسعه یافته جنوب کشور نیازمند سرمایه‌گذاری های بزرگ برای ساخت بنادر تجاری است که در صورت برنامه‌ ریزی مناسب، خوشبختانه سرمایه و منابع آن در کشور وجود دارد, نمونه بارز آن, ساخت بندری مستعد توسط بخش خصوصی در همین پسکرانه همجوار جزیره کیش می باشد که البته هنوز از تمام ظرفیت های آن استفاده نشده است.

مونسان با بیان اینکه مراکز علمی کشور ثابت کرده اند که توان تربیت نیروی انسانی و کارشناس را در عرصه های مختلف علمی دارا می باشند، افزود: تاکنون این مراکز توانسته اند به یاری خداوند متعال در ابعاد نوین علوم و فنون مانند فناوری های پزشکی، هسته ای، فضایی و همچنین ابعاد اقتصادی مانند صنایع نفت و گاز، مواد غذایی، عمرانی, دریایی، هوانوردی و غیره, کشور را از حضور متخصصین خارجی بی نیاز نمایند.

وی در خصوص رفع مشکلات مالی در صنایع دریایی کشور گفت: به نظر می‌رسد می توان با راه اندازی بانک تخصصی در حوزه صنعت دریایی تأمین منابع مالی پروژه‌های این صنایع را پشتیبانی کرده و با توجه به بازده بالای سرمایه گذاری ها در این زمینه, بدون اتکا به دولت و با مشارکت سرمایه بخش خصوصی و بانک های خارجی این موسسات مالی را ایجاد کرد.

همچنین مونسان در ادامه گفت: آنچه که امروز به عنوان توان دریایی کشور چه در عرصه نظامی و چه در زمینه های اقتصادی ظهور یافته است همه از جوشش همت و توان جوانان این مرز و بوم بوده که در طول تاریخ پس از انقلاب تنها به نقطه ای مستقیم از خود باوری و تکیه بر همت ایرانی چشم دوخته اند و آنچه که تاکنون به دست آمده نیز نه تنها مایه غرور ملی بوده  بلکه جهان نیز ایرانی مستقل، توانمند و باشکوه را تحت لوای دین مبین اسلام به عنوان کشوری موثر در عرصه جهانی پذیرفته است.
وی ساخت سکوهای عظیم نفتی، کشتی های بزرگ باربری و نفتی، بنادر و تاسیسات دریایی، شناورهای کوچک و صیادی و ایجاد میلیونها شغل مستقیم و غیر مستقیم در زمینه صنایع و محصولات دریایی را ماحصل نگرشی متفاوت از کار و تلاش فعالان این عرصه دانست.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان ساخت: ملت بزرگ ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و هم قدم با دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه ای فراگیر و با هدفی عالی تحت استراتژی "اقتصاد مقاومتی" قرار گرفته است، اقتدار کشور در گذر از این مسیر در پشتیبانی مردم از دولت و خدمتگزاران نظام نمود یافته و این راه همان راهی است که متخصصان, مهندسین و کارگران این عرصه می پیمایند.
وی ضمن اشاره به برزاری همزمان نمایشگاه صنایع دریایی در کیش گفت: این نمایشاه همان خود باوری، ابتکار و تخصص دریایی ایران است. وی افزود: برگزاری این نمایشگاه ها این فرصت را برای متخصصین ایجاد می کند تا با فعالیت ها و اقدامات همکاران خود در سایر شرکت و موسسات و همچنین نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع بین المللی دریایی از کشورهای مختلف آشنا شده و با آنان به تبادل نظر پردازند و بتوانند ضمن بهره مندی از توان علمی همدیگر, در جهت اعتلای هرچه بیشتر این صنعت همکاری های مشترک را نیز آغاز نمایند.
مونسان اعلام کرد: جزیره زیبای کیش در میانه خلیج فارس پیوندی عمیق با دریا دارد، فرح بخشی و لطافت این منطقه گردشگری نه تنها سالانه بیش از یک و نیم میلیون گردشگر را به خود می خواند بلکه تاسیسات دریایی آن, همطراز با بسیاری بنادر توسعه یافته دیگر, مستعد برقراری روابط تجاری گسترده با سایر نقاط تجاری دنیا می باشد.
وی در خصوص وجه مهم اقتصاد دریایی کیش گفت: این وجه مهم مربوط به توسعه بندرصیادی و بندر تجاری کیش است بطوریکه این منطقه را به لحاظ ساختاری برای پردازش کالا از طریق ری اکسپورت و صنایع تبدیلی آماده می سازد. بدین لحاظ اهمیت این بندر تجاری و توسعه آن یکی از اصلی ترین برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش است. در همین راستا با اختصاص سهم عمده ای از بودجه عمرانی کیش به این بخش, توسعه این بندر تا پهلوگیری شناورهای 35 هزار تنی هدف گرفته شده و به نظر می رسد تا بهره برداری از این طرح ملی زمان زیادی باقی نمانده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان از زحمات و تلاش دست اندرکاران برگزاری هجدهمین همایش دریایی و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی که با تأسی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، گام‌های مؤثری در جهت رشد و توسعه هرچه بیشتر صنایع دریایی و دریانوردی برداشته اند، تقدیر و تشکر کرد.
شایان ذکر است، هجدهمین همایش صنایع دریایی و هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی از 27 تا 30 مهر در جزیره کیش برپاست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است ، که می تواند بآن را به عنوان برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی-آموزشی- تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوریهای نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ایران دانست.

منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش