کد: 13950801164155858

نصب 16کیلومتر دیوار صوتی در بزرگراه‌های پایتخت

کد: 13950801164155858

https://goo.gl/cSmJ49

، تهران , (اخبار رسمی): دیوارهای جاذب صوت در سال‌های اخیر، 16کیلومتر از بزرگراه‌های پایتخت را پوشش داده است. این دیوارها برای نقاطی از بزرگراه های شهری کاربرد دارند که منازل مسکونی در مجاورت بزرگراه ها قرار گرفته اند و در مواجهه با تراز صوتی بالاتر از حد استاندارد قرار دارند.

نصب 16کیلومتر دیوار صوتی در بزرگراه‌های پایتخت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شرکت کنترل کفیت هوای تهران، «مریم نادری» مدیر بخش پایش و پیش بینی هوا و صوت این شرکت گفت: یکی از شناخته‌شده‌ترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی در مسیرهای شهری، نصب دیوارهای صوتی مناسب در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صدا مانند مراکز آموزشی، درمانی، مسکونی و اداری است که البته امکان‌سنجی برای نصب دیوار صوتی و انتخاب جنس، شکل، ارتفاع، ضخامت و طول آن بحث بسیار گسترده‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

هم اکنون دیوارهای صوتی در بزرگراه های کردستان، حکیم، شهید صیاد شیرازی، آزادگان، شهید خرازی، شیخ فضل الله نوری، یادگار امام و بزرگراه طبقاتی صدر نصب شده اند و آخرین نمونه از آنها در طبقه همسطح بزرگراه صدر محدوده خیابان دیباجی درحال نصب هستند.

به گفته نادری،‌ نصب دیوار صوتی در بزرگراه ها اگر چه راه حلی مناسب و بسیار کارآمد است و تراز صوت را بین 10 تا 20دسیبل کاهش می دهد، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد آن ( هزینه حدودی تهیه و نصب هر متر مربع دیوارهای صوتی یک میلیارد ریال است) و محدودیت ارتفاع باید دیگر روش‌های کنترلی مانند استفاده از پنجره های دوجداره و آسفالت متخلل را نیز مدنظر قرار داد. این مسئله را نباید فراموش کرد که پیشگیری بهتر از درمان است. اگرچه تا به امروز در کشور مفهومی به نام حریم صوتی بزرگرا ه‌ها مطرح نبوده است اما بسیاری از کشورهای پیشرفته با وضع قوانینی در این رابطه توانسته اند تراز صوت را به شکل قابل ملاحظه ای برای ساکنین مجاور بزرگراه ها کاهش دهند.

در نظر گرفتن این فاصله بین منازل مسکونی و بزرگراه و استفاده از پوشش گیاهی متراکم در این فاصله علاوه بر بهبود زیبایی منظر، استفاده از راه کارهای کاهشی را به حداقل می رساند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت کنترل ترافیک تهران

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وظیفه مدیریت حمل و نقل شهر تهران (تحت پوشش شهرداری تهران) را بر عهده دارد. و هم اکنون با دارا بودن بیش از یک هزار دوربین و بیش از هزار کیلومتر شبکه گسترده فیبرنوری به عنوان زیر بنای مخابراتی علاوه بر مرکز اصلی کنترل ترافیک، شش مرکز کنترل ترافیک فرعی نیز در شهر تهران فعالیت دارد که در کنار این مرکز اصلی‌، به ارایه خدمات به شهروندان مشغول است.

منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه