اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950802165525730

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد

آلودگی هوا عامل موثر در بروز سرطان است

کد: 13950802165525730

https://goo.gl/nwHbRs

، تهران , (اخبار رسمی): 89درصد جمعیت دنیا در مناطقی سکونت دارند که متوسط ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون در هوا بالاتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است.

آلودگی هوا عامل موثر در بروز سرطان است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی،ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در اولین همایش بین‌المللی و نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار با اعلام این خبر ،از آلودگی های محیطی به عنوان مشکلی فراتر از کشورهای در حال توسعه یاد کرد و کشورهای توسعه یافتهر را نیز با آن درگیر دانست.

 حریرچی گفت: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مسوول 75درصد مرگ و میر در سراسر دنیا هستند که گرچه عواملی چون خطرات متابولیک و رفتاری نیز در میزان این مرگ و میر تاثیرگذار هستند اما عوامل محیطی اثر چشمگیرتری در این مورد دارد.

حریرچی با اشاره به نقش 19 تا 25درصدی عوامل محیطی در بار بیماری‌های مختلف خاطرنشان کرد: با کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت انسان می‌توان از میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از آنها پیشگیری کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن ذکر این نکته که توسعه و شهرنشینی بدون توجه به توسعه پایدار در جوامع امروزی باعث افزایش آلاینده‌ها شده است افزود: اگرچه در زندگی امروز پیشرفت‌های زیادی در بهبود زندگی انسان‌ها داشته‌ایم، همچنان میلیون‌ها نفر در دنیا از نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند به طوری که حتی در پایتخت برخی ‌کشورهای جهان، سن امید به زندگی در میان برخی طبقات خاص اجتماعی 13 تا 17 سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در خصوص وضعیت آلودگی هوا در مناطق مسکونی گفت: 89درصد جمعیت دنیا در مناطقی سکونت دارند که متوسط ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون در هوا بالاتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است. 

قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: براساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان، آلودگی هوا و ذرات معلق جزو ترکیبات اصلی و موثر در ایجاد سرطان هستند و هر سال حدود 7میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی‌های هوا جان خود را از دست می‌دهند که 3.7 میلیون از این رقم مربوط به آلاینده‌های محیط آزاد است و 88درصد از این مرگ و میرها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد.

حریرچی، غلظت برخی آلاینده‌های هوا در برخی از شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، کرج، مشهد و اراک را بالاتر از حد استاندارد عنوان کرد و گفت: ریزگردها و نیز آلاینده‌های هوا 38میلیون نفر از جمعیت کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌دهند که علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، از لحاظ اقتصاد درمان نیز هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت تحمیل می‌کند و بیشترین بار خطر عوامل محیطی بر دوش وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است؛ بنابراین دانشگاه‌های علوم پزشکی باید استانداردهای بهداشت محیط را به درستی تدوین کنند.

وی در پایان از سازمان‌ها دست اندرکار در این حوزه به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست خواست تا تهیه، تدوین و پایش برنامه‌های کاهش آلاینده‌های محیطی، اطلاع‌رسانی و تدوین برنامه‌های لازم در این خصوص را انجام دهند و از ظرفیت کارشناسی وزارت بهداشت در این حوزه استفاده کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]