اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950803166935791

آنتی بیوتیک ها نمی توانند سرماخوردگی را درمان کنند

کد: 13950803166935791

https://goo.gl/hCDf4G

، (اخبار رسمی): آنتی بیوتیک ها در مقابل این ویروس ها نقشی ندارند و هیچ کمکی به بهتر شدن بیمار سرماخورده نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها نمی توانند سرماخوردگی را درمان کنند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی ،فریده یونسی ،ر ییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی اهوازبا اعلام این خبر  گفت:هرساله بزرگسالان به طور میانگین دو یا سه دوره سرماخوردگی دارند که در بچه ها می تواند بیشتر باشد.

وی  با بیان اینکه  یکی از مهمترین دلایل غیبت بچه ها از مدرسه و بزرگسالان از محل کار سرماخوردگی است،ادامه داد: بیشتر از 200 ویروس می تواند باعث بروز سرماخوردگی شود؛ ویروس ها می توانند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل شوند و رینو ویروس ها متدوال ترین نوع ویروس هستند که باعث سرماخوردگی می شوند.

رییس اداره تحقیق،توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: چندین عامل،احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به تماس با فرد مبتلا به سرماخوردگی و سن ( نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری هستند) اشاره کرد.

وی از دیگر عوامل ابتلا به سرماخوردگی را داشتن سیستم ایمنی ضعیف و یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، و قرار داشتن در فصل پاییز و یا زمستان عنوان کرد.

یونسی گفت: وقتی میکروب ها باعث سرماخوردگی می شوند بینی و سینوس ها را درگیر می کنند و ترشحات بینی باعث شسته شدن میکروب ها از بینی و سینوس می شود. 

وی افزود: پس از دو یا سه روز، ترشحات بینی ممکن است به شکل زرد یا سبز تغییر رنگ دهد که کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک دارد. 

وی درباره علائم سرماخوردگی افزود: عطسه کردن، گرفتگی بینی، سرفه، گلو درد، ریزش مخاط به حلق، اشک چشم و سردرد از جمله این علائم است و اوج علائم دو تا سه روز است اما می تواند 10 تا 14 روز طول بکشد. 

یونسی تاکید کرد: اگر علائم بهبودی بیشتر از 10 روز طول بکشد، علائم شدید یا غیر معمول باشد و بچه کمتر از سه ماه تب داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی نیاز نیستند و تقریبا همه سرماخوردگی ها خودشان بهبود می یابند.

وی گفت: پزشک با پرسیدن تعدادی سوال از علائم بیمار و معاینه نوع بیماری را مشخص می کندو گاهی اوقات، سوآپ(چوب) داخل بینی یا دهان وارد می کند.

یونسی ادامه داد: چون سرماخوردگی به وسیله ویروس است آنتی بیوتیک ها به بهتر شدن کمک نمی کنند و حتی ممکن است برای اطفال و بزرگسالان مضر باشد.

وی گفت: پزشک می تواند نکاتی را برای کمک به بهبود علائم تب یا سرفه ارائه کند و باید از مصرف داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی به بچه های زیر چهار سال خودداری کرد. 

وی در باره راه های تسکین علائم افزود: استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبو بروفن، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط، قطره یا اسپری بینی، قرار دادن یک حوله گرم بالای گوش برای کاهش درد و غرغره آب نمک توصیه می شود اما قرص های مکیدنی در اطفال توصیه نمی شود.

یونسی گفت: اجتناب از سیگار کشیدن، استفاده از عسل در افراد بالای یک سال برای کاهش سرفه و تنفس بخار از یک ظرف آب گرم نیز مفید است و روش های خود مراقبتی باعث بهود علائم می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر فرآورده های بدون نسخه در سن خاصی از بچه ها توصیه نمی شود.

 یونسی در باره  راه های پیشگیری از سرماخوردگی گفت: اجتناب از تماس فیزیکی با فرد مبتلا به سرماخوردگی و مقابله با عفونت سیستم تنفسی فوقانی از جمله این راه ها است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو ایران در 15اسفند 1389 در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد.مسئولیت این سازمان بر عهدهٔ معاون غذاو داروی وزارت بهداشت است. شیوه‌های حمایت از سلامت مردم درمواجهه با فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز مواد غذایی فرایند شده و راهکارهای کاهش انگیزه‌های قاچاق، و جلوگیری از قاچاق با پیگرد جعل آرم وزارت بهداشت روی لوازم بهداشتی و آرایشی،از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی