اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168125730

سخنگوی وزرات بهداشت:

حوادث جاده ای جان 91درصدافراد زیر70سال را می گیرد

کد: 13950804168125730

https://goo.gl/wtRK7v

، تهران , (اخبار رسمی): یشترین علت مرگ و میر در افراد بالای 70 سال ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است ،امادر سنین زیر 70 سال نیز بیشترین علت مرگ و میر در اثر حوادث جاده ای است.

حوادث جاده ای جان 91درصدافراد زیر70سال را می گیرد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،ایرج حریرچی در نشست خبری دو هفتگی اش با اعلام این  خبر گفت:از 385 هزار مرگ در سال 94 تعداد مرگ زیر 70 سال 212هزار یعنی 55درصد و تعداد مرگهای زیر 50سال 98هزار یعنی 25درصد این مرگها را تشکیل می دهند.
حریرچی با اشاره به این که از کل تعداد مرگ های سال 94، 46 درصد به دلیل بیماریهای قلبی عروقی بوده است، افزود: دومین عامل مرگ،به ترتیب بیماریهای سرطان با 13درصد ،مرگ ناشی از تصادفات 9درصد، بیماریهای مزمن تنفسی 4درصد، دیابت 3درصد و دیگر بیماریها با 18 درصد از کل تعدادمرگهای سال 94 بوده اند.
وی با بیان این که در سنین زیر 70 سال علت مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کمتر می شود و بیشتر در اثر حوادث جاده ای صورت می گیرد، افزود: 91 درصد مرگ ها در سنین زیر 70 سال به دلیل حوادث جاده ای و 68 درصد مر گ ها در سنین زیر 50 سال بوده است.
 حریرچی حریرچی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در سال 2030بار بیماریها تغییر کند و ایدز، افسردگیهای تک قطبی، بیماریهای قلبی عروقی، حوادث ترافیکی، بیماریهای هنگام تولد، سکته های قلبی عروقی، بیماریهای مزمن ریوی، عفونتهای دستگاههای تنفسی، از دست دادن شنوایی در سنین بالاو آب مروارید به ترتیب بار بیماریها را تشکیل دهند.
وی افزود: در مقایسه بار بیماریها در سال 2010نسبت به سال2030 HIVاز رتبه سه به یک و حوادث رانندگی از رتبه 8 به 4 و خشونت از رتبه پانزده به سیزده و اختلالات افسردگی از رتبه 4 به 2 تغییر کند این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته افسردگی رتبه یک و در کشورهای در حال توسعه بعد از ایدز افسردگی دومین رتبه بار بیماریها را در سال2030 تشکیل میدهند و حوادث رانندگی در جاده ها از رتبه 8 به رتبه 4 و خشونت از رتبه 15 به رتبه 13 تغییر می کند.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: بیماری های روانی در ایران 14 درصد بار کلی بیماری ها را به خود اختصاص می دهند.
 حریرچی با اشاره به انتشار رتبه بندی بار بیماری ها در ایران برای سال 2010 که در سال 2014 منتشر شده است، افزود: حوادث جاده ای، درد کمری، اختلالات افسردگی اساسی، بیماری های ایسکمیک قلبی، اختلالات مصرف دارو، خشونت بین فردی، آسیب رساندن به خود، ایدز، اختلالات اضطرابی، درد گردنی، دیابت و سقوط به ترتیب بار بیماری ها برای مردان در سال 2010 بوده است.
وی اختلالات افسردگی اساسی، درد کمری، حوادث جاده ای اختلالات اضطرابی، سایر اختلالات عضلانی اسکلتی، آنمی فقر آهن، بیماری ایسکمیک قلبی، درد گردنی، میگرن، دیابت، اختلالات مصرف دارو و اختلال دو قطبی را از بار بیماری های زنان ایران در سال 2010 عنوان کرد و گفت: میانگین بیماریها در ایران نسبت به میانگین جهانی در سال 2010 برای حوادث جاده ای، 3 در قیاس با 10 جهانی، اختلالات اضطرابی 10 در قیاس 26 جهانی، اختلال افسردگی 4 در قیاس با 11 جهانی، اختلالات مصرف دارو 12 در قیاس با 31 جهانی و دیابت 9 در قیاس با 14 جهانی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان