اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950808170915700

ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزند؟

آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا

کد: 13950808170915700

https://goo.gl/DtsvBh

، تهران , (اخبار رسمی): 35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود، یعنی از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود، این رقم معادل غذای میلیون‌ها انسان است.

آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی اش نوشت: ما ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزیم؟ با هر دور‌ریز، چه مقدار از ذخایر آب و خاک کشور که مصرف تهیه این غذا شده، هدر می‌رود؟ چه مقدار صدمه به طبیعت به خاطر پسماند این غذاها وارد می‌شود؟

ایران از جمله کشورهایی است که هرساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد، هر روز به ازای هر نفر، 134 کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود. همچنین گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که 35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود، یعنی از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود، این رقم معادل غذای میلیون‌ها انسان است.در عین حال، وقتی ما غذایی را به هدر می‌دهیم یا دور می‌‍ریزیم، فقط خود آن غذا نیست که دور ریخته می‌شود، بلکه باید صدها لیتر آبی را که برای کشت و پخت آن غذا صرف شده، انرژی را که تا رسیدن آن به ظرف غذای ما مصرف شده و آسیب‌هایی که دفن زباله‌های این غذا به محیط زیست ما وارد می‌کند را نیز به حساب آوریم.

یعنی وقتی غذایی هدر می‌رود، فقط در مقابل چهره گرسنه و فقیر میلیون‌ها انسان، مسئول نیستیم بلکه در قبال رودها و تالاب‌های آب‌شیرین، خاکی که فرسایش می‌یابد، انرژی که مصرف می‌شود، کره زمینی که تحت تأثیر گازهای گلخانه‌ای، هر روز گرم‌تر شده و شاهد خشکسالی‌های بیشتر است و زباله‌هایی که طبیعت و سلامت ما را از بین می‌برد، مسئولیم.

آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا در کانال تلگرامی خود، تأکید کرد : بنابراین از همه هموطنانم دعوت می‌کنم تا به هر نحوی با ایجاد تغییر در عادات روزانه خود، به کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا بپیوندند. 
 ابتکار درباره آغار این کمپین نوشته است: در راستای بازدید از خیریه روزبه استان قزوین که باعث کسب موفقیت‌هایی در زمینه مباحث محیط زیستی شد، کلید آغاز پویش یا کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا هم زده شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]