اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950817178265793

پایان حفاظت اضطراری از عمارت تاریخی وکیلی

کد: 13950817178265793

https://goo.gl/ZDosjJ

، تهران , (اخبار رسمی): حفاظت اضطراری عمارت تاریخی حاج ملا حسن وکیلی با مشارکت شورای اسلامی ، دهیاری و خیرین روستای هفت خانهء استان خراسان رضوی به پایان رسید.

پایان حفاظت اضطراری از عمارت تاریخی وکیلی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، حمید رضا محمودی قوژدی ، مدیر اداره  میراث فرهنگی  خلیل آباد با اعلام این خبر گفت:  هدف از این عملیات حفاظت اضطراری، حفظ وضع موجود اثر به منظور مطالعه اجمالی و بررسی اسناد، آسیب‌شناسی اولیه، مهار آسیب‌های اصلی و رفع فوری خطر تا اول فصل بارندگی است.

وی ادامه داد: اقداماتی نظیر دوخت و دوز ترک طاق ها، پر نمودن حفره های ایجاد شده حاصل از نفوذ نزولات جوی ، شیب بندی بام ، اصلاح ناودان ها، مرمت موضعی جرزهای زیر ناودان ها که بر اثر آب شستگی دچار آسیب شده بودند ، سبک سازی بام و در نهایت اجرای اندود خارجی کاه گل جهت محافظت و هدایت آبهای سطحی انجام گردید.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد گفت : عمارت تاریخی حاج ملا حسن وکیلی روستای هفت خانه در طی سالیان متمادی در معرض عوامل مخل خارجی اقلیمی قرار گرفته که همین امر باعث بروز آسیب های ساختاری بر پیکره آن شده بود.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر  به علت  نفوذ رطوبت به بطن بنا، ساختار بام بنا دچارضعف سازه ای و در نهایت قسمتی از آن ریزش کرده بود . به همین منظور جهت جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ یکپارچگی و تداوم عمر اثر اقدم به حفاظت اضطراری عمارت با همکاری و مشارکت شورا ، دهیاری  و خیرین روستا گردید .

 محمودی گفت : این بنا نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره اولیه دوره پهلوی در منطقه ترشیز بزرگ می باشد، که می توان از آن به عنوان  معماری دوره گذار نام برد،  اکثر بناهای فاخر منطقه سبک معماری مشابهی بهم دارند که می توان از نمونه های احیا شده به خانه علمی بردسکن اشاره کرد،

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی