اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950819178795793

شناسنامه دار شدن اشیاء مردم شناسی در کازرون

کد: 13950819178795793

https://goo.gl/wgt8Br

، تهران , (اخبار رسمی): در برنامه ای هدفمند به صورت یک برنامه پژوهشی توسط کارشناسان پایگاه پژوهشی بیشاپور اشیاء مردم شناسی ،مستند نگاری و شناسنامه دار شدند.

شناسنامه دار شدن اشیاء مردم شناسی در کازرون

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، محمدرضا معینی،مسئول اداره میراث فرهنگی کازرون این خبررا اعلام کرد و گفت : این پروژه که بصورت میان رشته ای تعریف شده بود توسط بخش حفاظت و مرمت و باستان شناسی پایگاه به مدت زمان 45 روز کاری صورت پذیرفت.

وی افزود :از جمله مراحل کار  می توان به مستند نگاری ،شناسنامه مرمتی ،آسیب شناسی ،کاربرد و تکمیل فرم های مربوطه اشاره کرد که طی این روند بیش از 500 قطعه شی باستان شناسی دارای شناسنامه شد.

معینی درباره ثبت موزه های مردم شناسی در کازرون خاطر نشان کرد : لازم به توضیح است موزه مردم شناسی کازرون در بنای تاریخی خانه معلم متعلق به دوره معاصر(پهلوی اول)به شماره ثبت ملی 28251  مورخ 13 بهمن سال 88 به ثبت رسیده و موزه مردم شناسی دوان در حمام تاریخی دوان متعلق به دوره قاجاریه در مورخه  20 شهریور  به شماره 16146 به ثبت رسیده است . 

 شهرستان کازرون با دارا بودن پیشینه تاریخی بیش از 250 اثر طبیعی تاریخی شناسایی و ثبت شده در فهرست ملی ،تنوع آب و هوایی وگستره وسیع جغرافیایی با دارا بودن 6 بخش و وسعتی بیش از 2062کیلومتر مربع به عنوان سومین شهرستان استان از لحاظ تعدد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست اثار ملی محسوب می گردد وسالانه حجم بسزایی از آمار گردشگران را با توجه به موقعیت خاص وقرارگیری در ترمینال ورود و خروج استان به سمت استانهای جنوبی به خود اختصاص داده است . 
این منطقه از دیر باز به سکونت گاه گروههای مختلف قومی و زبانی )ترک ،لر ،فارس ، عرب و کرد ) اختصاص یافته که در کنار هم به مسالمت به سر می برند . تنوع شرایط جغرافیایی ،اقلیمی و نیز گوناگونی نوع معیشت و آیین های رایج در نقاط مختلف در بین گروههای گوناگون قومی و زبانی به زیبایی هر چه بیشتر جاذبه های مردم شناسی این شهرستان افزوده است . بدون شک راه اندازی موزه مردم شناسی ،شهرستان کازرون که در اوج وحدت فرهنگی و استمرار تاریخی از تنوع کامل قرار گرفته می تواند نقش بسزایی در معرفی فرهنگی غنی و بومی شهرستان می تواند ایفا نماید . لذا در همین راستا موزه مردم شناسی کازرون در سال  1386 و موزه دوان در سال 1387 راه اندازی گردیده که سعی بر آن شده ، اشیاء به نمایش در آمده در موزه های مردم شناسی دوان و کازرون باتوجه به موارد اشاره شده ،نشان دهنده فرهنگ غنی و بومی شهرستان باشد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی